F. Porsche og 2. verdenskrig

1208250815-1600_01
Facebook
Twitter
LinkedIn
Tips en venn

Det kom en liten, men viktig reaksjon – og det takker vi for! – på omtalen av F. Porsche i saken om tyske bilnavn for kort tid siden. Spørsmålet var om ikke Porsche også var konstruktør (av tanks) for Hitler. Det var han. Se her:

Bildet øverst: Porsches sivile Volkswagen ble raskt til Wehrmacht-jeepen Kübelwagen, som også fikk en amfibievariant kalt Schwimmwagen. (Foto: Bundesarchiv)

Av Stein Bekkevold

Da Porsche på slutten av 1920-tallet foreslo å lage en folkebil for Zündapp – noe fabrikken takket nei til – foreslo han det samme for Goebbels, eller Hitler.

Herrene bråtente fordi en Folkebil/Volkswagen ville passe fint inn i deres skryte-program Kraft durch Freude – Styrke via Glede. Det de ikke sa til Porsche – i 1933, da stormannsgale Adolf hadde overtalt den aldrende president Hindenburg til å utnevne der Volks-Führer til Rikskansler – var at bilen kjapt måtte kunne omvandles til jeep – Porsche/VW Kübelwagen – som et ledd i de etter hvert ganske åpenbare krigsforberedelsene. Noe Churchill som vestens eneste statsmann tidlig så, gammel militær som han var.

Fordi jeepen ble så vellykket i alle Wehrmacht-testene, ville Hitler at Porsche – som var hans og rustningsminister Speers favoritt – også skulle lage verdens beste stridsvogner, Hitlers yndlingsleketøy.  Slik oppsto de nye modellene i Panzer- og Tigerserien. Avanserte og livsfarlige så lenge de virket, farlige mest fordi de hadde en kaliber 88 mm spesialtilpasset luftvernkanon som hovedskyts.

Problemet med Porsches stridsvogner var at de var overutviklet – unødig kompliserte, samtidig som produksjon av reservedeler ikke var høyt nok prioritert.

Panzer Tiger stridsvogn var fryktet mest pga kanonen, en 88 millimeter kaliber tankmodifisert luftvernkanon. Men komplisert mekanikk og få reservedeler – og feltmannskap som ikke var godt skolert i vedlikehold – gjorde at Tiger ikke ble så vellykket som Porsche og tankfantast Hitler ønsket. General D. Eisenhower sa om maskinen at den var «overengineered». (Foto: Bovington Tank Museum)

Alt nazistene gjorde var nemlig basert på bløff, løftebrudd, lynkrig og lovløshet. Ting skulle ikke holde, de skulle overvelde. Derfor klarte de allierte – med sin mye svakere Sherman stridsvogn (særlig i pansring og kanon) etter hvert – i kolossalt overveldende antall – å slå ut tyskernes vidundermaskiner.

Mye av dette skjedde da engelskmennene utstyrte Sherman med en langt bedre 76 mm kanon i en variant de kalte Firefly. Og russernes overveldende antall tanks (T 34) på østfronten gjorde helt klart sin enorme del av jobben.

Les også: Det. startet med Benz, Otto og Daimler – hvem eier hvem i dag?

  • Arkiv

  • «Drømmebiler, familiebiler, hverdagsbiler og biler som aldri burde vært laget 2.0» er klar til utsendelse i midten av november.

    GODE NYHETER

    Til alle som ikke rakk å sikre seg et eksemplar av «Drømmebiler, familiebiler, hverdagsbiler og biler som aldri burde vært laget» før boken var utsolgt!

    Nå kommer boken i ny og større utgave, med mange nye kapitler! Her lar Frank deg gjenoppleve en bilisme som aldri kommer tilbake gjennom
    mer enn 40 biltester og bilopplevelser fra 60-, 70- og 80-tallet!

     

    «Drømmebiler, familiebiler, hverdagsbiler og biler som aldri burde vært laget 2.0» er klar til utsendelse i midten av november.

    PHP Code Snippets Powered By : XYZScripts.com