Hansker glemte du, lue også – så står du der i tynne kontorsko og skraper fortvilt med en liten isskrape for å få is og snø av frontruten slik at du kan starte kjøringen til jobben.
Kjenner du deg igjen?
Veldig mange norske bilister starter alt for mange vinterdager slik. Mange dessverre også med å ha bilen stående på tomgang mens rutene skrapes rene. Dette er både forurensende, miljøskadelig og de fleste steder ulovlig.
Kanskje sitter også familiens yngste barnehageklar og småfryser i baksetet mens jobben gjøres?
I dag er det lett å eliminere slike situasjoner for godt. Ikke bare gjør du miljøet en tjeneste, men du skaffer deg også den deilige komforten ved å sette deg inn i en varm og trivelig kupé, med god sikt i alle retninger, og uten det høye startforbruket en iskald motor har – med tilhørende høye avgassutslipp den første perioden.
– Det er også flere minussider ved denne måten å starte dagen på. Er ikke rutene godt nok rengjort, risikerer man bot dersom politi ser dette – og en kald og småfrysende sjåfør er også negativt for trafikksikkerheten, fastslår Gjermund Hjell i Webasto Thermo & Comfort Norway.
– Med en bilvarmer fra Webasto kan dagen starte i en behagelig forvarmet bil med is- og duggfrie ruter, samtidig som du sparer både miljø og penger ved å unngå kaldstart og påfølgende varmkjøring.
Det er velkjent at motorslitasjen ved kaldstart er ekstra høy. Oljen er tykk og beveger seg sakte inntil driftstemperaturen er oppnådd. Dette betyr slitasje som påvirker motorens levetid.
Samtidig er forbruket svært høyt de første minuttene, og de miljøskadelige utslippene er også størst i denne perioden.
En av årsakene til det siste, er at katalysatoren ikke virker om den skal før den har oppnådd normal driftstemperatur, sier Gjermund Hjell, som understreker at forvarming av motor og kupé betyr både miljø og penger spart.
Webasto tilbyr både drivstoffdrevne og elektriske tilleggsvarmere. Disse kan fjernstyres, forprogrammeres eller styres via app.
Nyeste produkt på programmet er den elektriske tilleggsvarmeren Webasto eThermo Top Eco, som har den ekstra fordelen at den ikke krever noen plasskrevende tilleggsinstallasjon inne i bilen. Varmeren bruker bilens egen vifte til å spre varme i kupéen.
Bildetekst:
Det er triveligst å starte dagen i en forvarmet bil med rene ruter.