Danske bilmuseer: I Gjern ble ikke far og datter enige om Boble-kjøpet

JYSK Chevrolet Corvair Monza 900 1962
Facebook
Twitter
LinkedIn
Tips en venn

Danskene er minst like ivrige som nordmenn og svensker til å ta vare på veteranbiler og klassiske bilmodeller. Derfor finnes det en rekke private bilsamlinger og bilmuseer over hele Danmark, på Jylland, på Fyn og Sjælland. For den bilgale er det en ekstra fordel at avstandene er korte i Danmark, det er aldri veldig langt å kjøre til neste hall fylt med bilhistorie!

Bildet øverst: I Jysk Automobilmueum kan du også få et gjensyn med skandaleombruste Chevrolet Corvair, her Monza 900 med 5-slindret luftkjølt boxermotor med 84hk. Dette er bilen Ralph Nader, forbrukerjournalistikkens gudfar, angrep i boken “Unsafe at and speed”.

Av FRANK WILLIKSEN

Et fellestrekk med de danske bilmuséene er ellers at overvekten av utstilte biler hører til perioden fra forrige århundreskifte – rundt år 1900 – og frem mot andre verdenskrig, slutten av 1930-årene. Men ingen grunn til engstelse, det er god dekning av klassikere også av yngre dato.

Et av de større av disse muséene er Jysk Automobilmuseum, som ligger i Gjern, drøyt to mil fra Silkeborg på Jylland. Her styrer Hanne Lovring i dag det bilmuséet hennes far, verksmester Aage Louring startet i 1967.

En nydelig Saab 93B de Luxe 1959 har fått plass i museet. 3-sylindret 2-taktsmotor med 38 hk – 3-trinns manuell girkasse med frihjul.

Lekre detaljer

– Min far drev verksted i Gjern, og gamle biler ble raskt en hobby for ham. I 1960-årene ble det mer og mer vanlig å hugge opp gamle biler – og det var ikke få biler min far reddet fra den skjebnen, forteller Hanne til Broom, og legger til at det særlig var amerikanske biler faren hadde en forkjærlighet for.

Det siste er lett å se når man går gjennom muséet. Her er det for eksempel veldig mange flotte amerikanske biler fra mellomkrigstiden, årene fra rundt 1920 til 1940. Nydelig restaurerte biler byr på mengder av lekre detaljer, og alle utstilte biler er i teknisk god stand og fullt kjørbare, forteller Hanne Lovring.

En av mange flotte amerikanere av edel årgang: 1940 Hudson Big Six Convertible. Rekkesekser på 3,4 liter med 92 hk ga toppfart 140 km/t.

Dette var også en Mercedes-Benz, en 170 H Limousine fra 1938. Bilen hadde 1,7 liters 4-sylindret hekkmotor med 38 hk, og var god for en toppfart på 108 km/t. Nypris i Danmark den gangen: 9900 kroner.

Volkswagen Boble

På muséet i Gjern er det utstilt rundt 160 kjøretøy. De aller fleste er personbiler, men det er også et bredt utvalg av motorsykler, noen lastebiler og brannbiler. Hele 80 merker er representert, de eldste fra 1900, de yngste fra 1987.

Det siste bekrefter at Hanne også har kjøpt inn en del biler etter at hun overtok driften av muséet. Den aller første bilen hun kjøpte selv, var en Volkswagen Boble.

…og Boble, så klart – en 1200 de Luxe med den velkjente 4-sylindrete boxermotoren med 30 hk. Toppfart 110 km/t.

Også to velkjente gjensyn: Nærmest NSUs skjebnetunge Ro80 – pengene rant ut for fabrikken til det måtte si stopp. Bortenfor står Volvo-suksessen PV544.

PV 544 og Saab 93

– Ja, folk som besøkte oss spurte jo om hvorfor vi ikke hadde en Boble her, så da kjøpte jeg inn en slik. Far var ikke helt enig i det innkjøpet, men så var jo også han en annen årgang enn meg, sier hun.

Senere har det blitt flere innkjøp fra perioden rundt 1960 og frem mot årtusenskiftet; biler som den østtyske klassikeren Trabant, flere Citroën-modeller, Toyota MR2, NSU Ro80, Volvo PV 544, BMW Isetta, Saab 93, så klart, og mange flere.

Et av museets yngste innslag er denne Toyota midtmotoriserte MR2 fra 1987. 2-seter med bakhjulsdrift, og en morsom friskus på veien!

Norske gjester

– Felles for alle bilene vi har utstilt er at de har hatt danske eiere fra de var nye, forteller Hanne Lovring videre.

– Er det mange som besøker Jysk Automobilmuseum?

– Det varierer jo med været, men det er faktisk mange som finner veien hit.

– Er det flest godt voksne som vil gjenoppleve tidligere tiders biler?

– Det er jo ganske mange som er 60 år og eldre, men vi har også mye besøk av familier og yngre mennesker, som er opptatt av bilhistorien. Norske gjester ser vi ofte, og de finner oss som regel på nettet, sier hun.

Vil du se riktig gammel bil, så kan du få det også. Som denne, en Renault 16 CV, Type CC fra 1912 med håndbygd karosseri i tre. 

…eller denne, en belgisk Venus Voiturette av 1900-årgang med 2-sylindret luftkjølt motor på 1,4 liter

…og disse, da: Nærmest en 1922 Peugeot Quadrilette, dernest en 1929 BMW Limousine, og lengst fra kamera en 1924 Citroën 5 CV. Dette var tidstypiske småbiler, alle med motor under 1 liter: Peugeot 668 cc, BMW 748 cc og Citroën 854 cc. Effekten var henholdsvis 8 hk, 15 hk og 11 hk.

Mange godbiter

– Kjøper du fortsatt inn biler til samlingen?

– Ja, det gjør jeg da – når jeg kommer over noe som er interessant, sier Hanne Lovring, som selv kjører en Datsun 280 ZX fra rundt 1980.

Det aller beste med Jysk Automobilmuseum, er den grundige dokumentasjonen som kan leses ved hver enkelt bil. Her finnes historikk og tekniske data, og som regel nybilprisen.

Et ekstra tips: Ta deg tid til å gå gjennom den store hallen med biler som venter på restaurering – det er mange godbiter å finne også her!

Jysk Automobilmuseum

Les også: Renault er juvelen: Sparte innbyttebilene til sitt eget bilmuseum

  • Arkiv

  • «Drømmebiler, familiebiler, hverdagsbiler og biler som aldri burde vært laget 2.0» er klar til utsendelse i midten av november.

    GODE NYHETER

    Til alle som ikke rakk å sikre seg et eksemplar av «Drømmebiler, familiebiler, hverdagsbiler og biler som aldri burde vært laget» før boken var utsolgt!

    Nå kommer boken i ny og større utgave, med mange nye kapitler! Her lar Frank deg gjenoppleve en bilisme som aldri kommer tilbake gjennom
    mer enn 40 biltester og bilopplevelser fra 60-, 70- og 80-tallet!

     

    «Drømmebiler, familiebiler, hverdagsbiler og biler som aldri burde vært laget 2.0» er klar til utsendelse i midten av november.

    PHP Code Snippets Powered By : XYZScripts.com