Frank Williksen
Mobil +47 922 61 064

Bilgal journalist som interesserer seg for alt med hjul og motor.

Les mer om meg

Fartshumper er OK – men ikke umarkerte!

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on email
Tips en venn

Fartshump 1

Se nøye på bildet over. Du er god hvis du får øye på fartshumpen på bildet. Det er ingen markering av humpen verken på sidene eller tvers over. Asfalten skiller seg heller ikke fra fargenyansen på veidekket verken foran eller bak humpen.

Dessverre er dette noe jeg stadig oftere ser, og fartshumper blir det jo bare flere og flere av.

Du har sikkert, som meg, irritert deg over fartshumper som var ”brattere” enn de så ut, slik at fronten på bilen subbet nedi på vei over, selv om farten kanskje var ned mot 30.

Det er mulig jeg tar feil, men jeg har levd i den tro at slike hindringer skal merkes tydelig, sånn at bilister og andre kjørende på god avstand ser dem. Slik er det jo også mange steder, men dessverre er det litt for mange som ikke er merket, eller merket godt nok.

Fartshumpene henger som regel sammen med nedsatt fartsgrense til eksempelvis 40 km/t, og er vel da ment å være en ”hjelp” for fartskåte bilister til å holde seg på rett side av en slik fartsgrense. Dessverre er mange fartshumper her i landet så steile at 40 km/t er en altfor høy passeringshastighet. Følgen er at bilister som tror de kjører sakte nok, slår understellet nedi asfalten, noe som naturligvis kan føre til skader. Jeg lurer ofte på om Vegvesenet villig stiller opp med erstatning i slike tilfeller, for farshumpene er vel deres ansvar?

Selv bor jeg like ved to typiske eksempler på bra og dårlig utført fartshump. På den ene siden er humpen markert, men så steil at det knapt passerer en bil uten å smelle borti.

Fartshump 2

Bildet over viser den andre humpen, som har en mye ”snillere” radius, og som er eksemplarisk godt merket. Man må jo spørre seg hvorfor det ikke kan gjøres slik over alt??

  • Arkiv

  • PHP Code Snippets Powered By : XYZScripts.com