Flere lesere har bedt om en ajourføring med hensyn til faststoff-batterier for elbil.
Bildet øverst: Toyotas nye elbil-serie bZ kan om et par år bli de første med ny batteritype.(Foto: Toyota)
Av Stein Bekkevold
Et solid-state-batteri (faststoff) bruker faste elektroder og fast elektrolytt, snarere enn væsker eller polymer-gel som i dagens litium-ion- eller litium-polymerbatterier.
Faste elektrolytter ble først laget midt på 1800-tallet, og hadde da flere ulemper, særlig lav energitetthet, og dette hindret utbredt bruk. Utviklingen de siste to-tre årene har skapt ny interesse, spesielt angående elektriske kjøretøy av alle slag.
Faststoff-batterier kan nemlig løse mange kjente problemer med flytende Li-ion-batterier, som brannfare, begrenset spenning, ustabil oppførsel, utilfredsstillende lade/utlade-ytelse – og begrenset energikapasitet.
Materialer foreslått som faste elektrolytter er keramiske elementer som oksider, sulfider og fosfater – og faste polymere (ulike typer dopet plast).
Faststoff-batterier sitter nå i pacemakere, RFID (radiofrekvens-ID) og enkelte bærbare enheter. De er i sum sikrere, har høyere energitetthet og bedre lade/utlade-egenskaper, men har hittil kostet en god del mer. Dette kan endre seg med masseproduksjon. Toyota sier de er i løypa med de nye batteriene for kommende generasjoner elbil.
(Kilde: Society of Automotive Engineers og Toyota Motors)