Faststoff kommer

tkmgyga3maxsi7o2nb5m
Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on email
Tips en venn

Flere lesere har bedt om en ajourføring med hensyn til faststoff-batterier for elbil.

Bildet øverst: Toyotas nye elbil-serie bZ kan om et par år bli de første med ny batteritype.(Foto: Toyota)

Av Stein Bekkevold

Et solid-state-batteri (faststoff) bruker faste elektroder og fast elektrolytt, snarere enn væsker eller polymer-gel som i dagens litium-ion- eller litium-polymerbatterier.

Faste elektrolytter ble først laget midt på 1800-tallet, og hadde da flere ulemper, særlig lav energitetthet, og dette hindret utbredt bruk. Utviklingen de siste to-tre årene har skapt ny interesse, spesielt angående elektriske kjøretøy av alle slag.

Faststoff-batterier kan nemlig løse mange kjente problemer med flytende Li-ion-batterier, som brannfare, begrenset spenning, ustabil oppførsel, utilfredsstillende lade/utlade-ytelse – og begrenset energikapasitet.

Materialer foreslått som faste elektrolytter er keramiske elementer som oksider, sulfider og fosfater – og faste polymere (ulike typer dopet plast).

Faststoff-batterier sitter nå i pacemakere, RFID (radiofrekvens-ID) og enkelte bærbare enheter. De er i sum sikrere, har høyere energitetthet og bedre lade/utlade-egenskaper, men har hittil kostet en god del mer. Dette kan endre seg med masseproduksjon. Toyota sier de er i løypa med de nye batteriene for kommende generasjoner elbil.

(Kilde: Society of Automotive Engineers og Toyota Motors)

Les også: Lurt med hybrid?

  • Arkiv

  • PHP Code Snippets Powered By : XYZScripts.com