Rask opplading er viktigere nå som elbil også kjører lengre turer og ikke bare i tettsteder. Faststoff trafo og 800V likestrøm er lovende.
Av Stein Bekkevold
Faststoff og 800V er i fokus for U.S. Dept. of Energys prosjekt Ekstrem hurtiglading(Extreme Fast Charger Project), mulighetene ble nylig vist med en Hummer Electric på American Center for Mobility (ACM) i Michigan. Varianten har 800 volts opplegg – det nyeste for likestrøms hurtiglading. GM og Delta Electronics (Americas) Ltd. bygde faststoffsystemet i samarbeid med energidepartementet. Resultatene var lovende, sier Jim Khoury, leder for elektrifisering i GM.
66,7 kWh på 10 minutter
Opplegget ble prøvd i en tidligere test, også den med en Hummer EV. Det lader nå i ni minutter ved 500 A med i snitt 725 V, og får inn nesten 55 kWh før batterikontrollen begrenser strømmen.
– Andre likestrøms hurtigladere kan også lade ved 500 A, men der er kapasiteten der lavere – de griper tidligere inn; vår effektgrense er 400 kW, sa dr. Charles Zhu, sjef for Automotive Business i Delta Electronics og leder for prosjektet. Han sa at Delta også har testet ekstremhurtigladere som kjører inn hele 66,7 kWh på 10 minutter. En egen installasjon i laderen «snakker» med bilen og styrer oppladingen.
Ikke å spøke med
Dagens generasjon hurtigladere regnes som lavspente. Teslas Supercharger kjører på 480V. Middels spenning (800 V) er bedre på grunn av høyere potensiell energi, sa Zhu, og la til at spesielle ledninger, materialer og design da må til. Som sikkerhet har hurtigladeren en spenningsbryter som isolerer systemet. En autorisert elektriker med verneutstyr må lukke bryteren.
– Hvis noe går galt, er «eksplosjonsradius» omtrent 91 m, så alle må stå langt unna når bryteren aktiveres, sa Zhu. Strøm er ikke å spøke med.
Da blir det bedre
Det er sterke grunner til å velge 800V ladespenning, ifølge Zhu.
– Fordelen er høyere effektivitet, en standard vekselstrøms transformator er ca 95% effektiv, sa han.
– En slik må gi strøm gjennom likeretter – med enda et tap – for å gi likestrøm. Vårt system gir en utgangseffekt på 96,5 % av input fordi vi kutter ut dette. Så 13,8 kW effekt og ladestrøm 500 A er nøkkelen til energieffektiv og skalerbar hurtiglading, sa Zhu.
Michael Standing, Deltas tekniske leder for systemet, sa at det å fjerne gammel trafo og konvertere med ny faststoff-transformator gir en effektivisering på 3 %.
– Med 400 kW blir tre prosent viktig. Tapene går jo ut som varme, og du betaler for strømmen du kaster bort. Han la til at det nye systemet vil gi rimeligere opplading. De har fått flere patenter på strømkonvertering og systemkontroll. Nå skal systemet gjennom videreutvikling, systemintegrasjon og testing. Regulatorisk sertifisering kommer.
Så da blir det vel bedre å ha elbil, dere …
Bildet viser el-Hummerens tøffe tryne. (Foto: GM)