Fin mini-SUV som er stor nok for mange!

Facebook
Twitter
LinkedIn
Tips en venn

ignis-5-kopi

Jeg var nylig på tur igjen, denne gang for å få en første prøvekjøring av Suzukis nye mini-SUV – Ignis 4×4 Hybrid. Den lille firehjulstrekkeren går rett inn i den delen av SUV- og crossover-markedet som vokser raskest for tiden, A- og B-segment, og gjør det med en prislapp som virkelig imponerer i positiv betydning: Med det meste du kan få av utstyr, koster bilen 219 900 kroner.

Da snakker vi virkelig mye bil for pengene!

Hva er det så man får?

Jo, en bitteliten SUV med design som fortjener tommelen opp, og som er vesentlig friskere og mer tidsriktig enn forgjengeren. Dette gjelder først og fremst utvendig design, men også inni er bilen trivelig og forseggjort.

Den gode høyden gjør dette til en godt egnet seniorbil, ikke minst, med veldig bekvem inn- og utstigning. Man sitter høyt med god sikt, men jeg trekker litt for ganske så brede hjørnestolper bak. Ellers er førermiljøet absolutt bra, ikke minst med et overraskende godt sete. At det er lite knapper og brytere å gå seg vill i, er selvfølgelig en fordel, og er med på å gjøre det lett å bli ”hjemmekjent” bak rattet.

ignis-1-kopi

Små ytre mål gjør Ignis 4×4 Hybrid til en bil med sterke urbane gener – lett å parkere og enkel å håndtere også der det er ekstra trangt om plassen. Bakseteplassen er en av bilens største positive overraskelser. Med bakseter som kan forskyves lengdeveis, kan to personer ha svært gode plassforhold bak. Forutsetningen er selvsagt at man da utnytter lengdeforskyvningen, noe som naturligvis koster bagasjeplass. Den siste varierer fra litt over 200 til nærmere 320 liter, avhengig av baksetets plassering.

ignis-3-kopi

Suzuki har tatt frem en ny plattform med mer bruk av lette materialer, og leverer sin nye Ignis med en egenvekt på bare 865 kg! Dette betyr i sin tur at drivlinjen med en bensinmotor på 90 hk og hybrid-støtte gir bra med krefter for bilen. Det er selvsagt ingen racer, men den holder seg pent på et greit gjennomsnitt av eksempelvis B- og C-segment ytelser. Bensinforbruket er også av det hyggelige slaget…

Firehjulsdrift har blitt Suzukis varemerke i Norge, og er også en av de sterke sidene ved Ignis. Systemet er supplert med flere nyttige assistansesystemer, så som både Hill Hold Control (hjelper ved igangkjøring i oppoverbakke), Hill Decent Control (som bidrar til sikrere kjøring ned bratte bakker) og Grip Control (som sikrer mest kraft til hjulene som har best grep). Dette er greit å ta med på kjøpet – trygg fremkommelighet blir viktigere for de fleste av oss med årene.

Den modellen Suzuki-forhandlerne i Norge skal satse på, er godt utstyrt med en såkalt SafeTech-pakke. Da har bilen full LED lysutstyr, også på hovedlys og baklys, og den har filvarsler, nødbremsassistanse, cruise kontroll og DAB+, for å ha nevnt noe.

Min gjetning er at dette blir en svært viktig modell for merket. Selv om bilen er liten, er plassen godt utnyttet, og den er mer enn stor nok for mange som stort sett kjører alene eller med to i bilen. En god seniorbil, en utmerket nr. 2-bil – og uten tvil et godt alternativ for hjemmesykepleie og andre kommunale etater!

  • Arkiv

  • «Drømmebiler, familiebiler, hverdagsbiler og biler som aldri burde vært laget 2.0» er klar til utsendelse i midten av november.

    GODE NYHETER

    Til alle som ikke rakk å sikre seg et eksemplar av «Drømmebiler, familiebiler, hverdagsbiler og biler som aldri burde vært laget» før boken var utsolgt!

    Nå kommer boken i ny og større utgave, med mange nye kapitler! Her lar Frank deg gjenoppleve en bilisme som aldri kommer tilbake gjennom
    mer enn 40 biltester og bilopplevelser fra 60-, 70- og 80-tallet!

     

    «Drømmebiler, familiebiler, hverdagsbiler og biler som aldri burde vært laget 2.0» er klar til utsendelse i midten av november.

    PHP Code Snippets Powered By : XYZScripts.com