Flott Volvo – men den koster over millionen!

Når prislappen for Volvo’en passerer millionen, skal bilen være bra! Mer enn bra!

På prislappen til den V90 Cross Country AWD T5 jeg nylig prøvekjørte, sto det kr. 1.048.625,-, intet mindre. Nå var dette riktig nok en Volvo Ocean Race-modell, hvilket betyr en plass på øverste hylle utstyrsmessig, men en million er likevel «my pæng»!

Blant Volvos rene personbiler er V90 i dag selve flaggskipet. Jeg har kjørt bilen både i vanlig utgave og nå sist som Cross Country (CC), og må medgi at jeg for min del helt klart foretrekker sistnevnte. Bilen oppå understellet er den samme, plass og interiør er også likt. Men noen få centimeter ekstra høyde og bakkeklaring gjør underverker: Inn- og utstigning blir mye mer komfortabelt, og en høyere kjørestilling er heller ikke til å kimse av.

I forhold til standard modell er bakkeklaringen faktisk økt med hele 65 millimeter til 210 millimeter, og dette merkes veldig godt ved daglig bruk av bilen.

Stor bil

V90 er en stor stasjonsvogn. I lengde mangler den bare drøyt 6 cm på å strekke seg fem meter, og bredden er 1,88 meter. Egenvekten på drøyt 1900 kg bekrefter også størrelsen. Bilen har fått en design som er lett å like, med harmoniske proporsjoner fritt for unødig juggel og stas.

Den innvendige plassen stemmer med størrelsen – også i baksetet er det meget fine forhold både i bredde og høyde, og beinplassen er det heller ingen ting å utsette på.

Bagasjerommet er rommelig, om enn ikke størst i klassen. Med baksetet i bruk står 560 liter til rådighet, noe som kan økes til 1.526 liter med nedfelt sete.

Prioritet på komfort

På veien er Volvo V90 en komfortdrøm, om det er det man vil ha – tyst, behagelig fjæring/demping og et klimaanlegg med fire soner som gir stabilt inneklima i bilen. Vil man derimot noe helt annet, så har bilen flere valgbare kjøremodus, noe som åpner muligheter også for litt mer inspirert kjøring.

Bilen har et imponerende infotainmentsystem, der man blant annet kan velge akustikk til musikkdelen. Min favoritt er Gøteborgs konserthus!

Det finnes hele 6 USB-uttak og en 230V-kontakt.

På komfortsiden nevner jeg ellers el. bakluke med handsfree åpning, elektrisk nedfellbar bakseterygg, nøkkelfri åpning og start/stopp, og ryggekamera.

Sikkerhet på høyt nivå

På sikkerhet har Volvo lenge vært i fremste rekke. V90 CC er selvsagt ikke noe unntak, og har det meste man kan ønske seg av utstyr for både aktiv og passiv sikkerhet. City Safety er en viktig del av dette, med kollisjonsvarsler med autobrems som er virksom også i mørke, og som i tillegg til bil omfatter oppdagelse av syklister, fotgjengere og store dyr.

Tretthetsvarsling er selvsagt på plass, bilen har alt som kan tenkes av kollisjonsputer, panikkbremsassistanse med nødbremselys ved hard nedbremsing, bremsepedal som gir seg ved kollisjon, stabilitetssystem og antispinn, whiplashbeskyttelse på begge forseter og Isofix barnesetefester på begge ytterseter bak.

Med i sikkerhetspakken er selvsagt blindsonevarsler, varsel for kryssende trafikk ved rygging, og kollisjonsvarsling for biler som kommer raskt bakfra.

Bilen har automatisk dimming av utvendige speil, og svingbare LED aktive hovedlys som bare blender ned for møtende biler, og ellers leverer fullt fjernlys. Vår opplevelse av dette var at V90 CC må ha noe av det bedre markedet kan by på av hovedlys.

250 raske bensinhester

Prøvebilen hadde 4-sylindret bensinmotor med 250 hk, automatisk firehjulsdrift og automatgir. Med et maksimalt dreiemoment på nærmere 350 Nm tilgjengelig fra 1.800 til 4.800 omdreininger, er selvsagt trekkraften meget god.

Kreftene avleses lett på ytelsene: 0-100 km/t på 7,4 sekunder med en stor stasjonsvogn lar seg høre, og det samme gjelder toppfart på 230 km/t. Et forbruk ved blandet kjøring på 0,65 l/mil oppgir fabrikken. Vi kom ikke ned på det nivået, men noterte 0,87 l/mil etter noen dagers kjøring.

Masse utstyr

Prøvebilen hadde det meste Volvo kan by på av utstyr og tilbehør, både for sikkerhet og komfort. Som mange andre, har også Volvo forskjellige ”pakker” som kan velges. Prøvebilen hadde Teknikkpakke og Plusspakke Volvo Ocean Race med bl.a. Volvo On Call.

Når man plusser på med en passe lang liste ekstrautstyr – blant annet elektrisk styrt panoramatak, el.justerbart passasjersete med minne, semi-elektrisk hengerfeste, luftfjæring og Premium lydanlegg fra Bowers & Wilkins, ender det hele med et pristillegg på knapt 179.000 kroner, enda de forskjellige pakkene er til dels sterkt rabattert.

Når utgangspunktet er småpene kr. 870.000,-, blir altså sluttsummen godt forbi millionen. Vi snakker med andre ord ikke billigsalg, men så skal det tilføyes at man også får mye for pengene.

Plusspakken med Volvo On Call omfatter blant annet el. oppvarmede spylerdyser i viskerbladene, parkeringsvarmer og oppvarmet ratt. On Call er et nød- og assistansesystem som bl.a. inkluderer sporing av stjålet bil og fjernstart av varmer.

Konklusjon

Man kan bli Volvo-fan av mindre enn dette, men så skal det også kraftig skyts til for å utfordre de tyske premiummerkene. Dette har Volvo klart veldig bra, og de har – ikke minst – klart det med å gi bilene en umiskjennelig nordisk identitet.

Jeg er ikke overrasket over de høye salgstallene, til tross for priser i øvre sjikt. Men det er jo ikke Volvos skyld at vi har det avgiftssystemet vi har – i Sverige koster en tilsvarende bil som denne prøvebilen rundt omkring 400.000 kroner mindre enn her på berget!

Kort om Volvo V90 Cross Country T5 AWD Volvo Ocean Race aut.:

Motor: 4-sylindret turbo bensinmotor, 1969 cc, 250 hk. Maks. dreiemoment 350 Nm v/1.800 – 4.800 o/min o/min.

Drivverk: Firehjulsdrift, automatgir. Elektronisk stabilitetssystem/antispinn. Bakkestartassistanse.

Lengde x bredde x høyde: 4939 x 1879 x 1543 mm

Akselavstand: 2.941 mm

Egenvekt/tillatt totalvekt: 1.900/2.400 kg

Tilhengervekt m/brems: 2.400 kg

Bagasjerom, liter (uten/med nedfelt baksete): 560/1.526 l

Akselerasjon 0-100 km/t: 7,4 sek.

Toppfart: 230 km/t

Forbruk, blandet kjøring: 0,65 l/mil (oppgitt), 0,87 l/mil (oppnådd)

CO2-utslipp, g/km: 169 g/km

Pris fra: 870.000 kroner (Volvo V90 CC fra 653.800,-)

Pris, testbil: 1.048.625 kroner.

Følg og lik oss:

Legg igjen en kommentar