Ja, hvem var Henry Ford, Karl Benz, Nikolaus Otto, Gottlieb Daimler, Adam Opel og alle de andre som la grunnlaget for det vi i dag kjører rundt i? Hva slags bakgrunn hadde de? Var de bare lure eller var de også ingeniører? Og hvor kom ideene fra?
Av Stein Bekkevold
Alt startet – som tidligere nevnt – med hjulet. Så ble det kjerrer, som okser etter hvert trakk, før hestene ble tatt i bruk.
Etter tusenvis av år kom noen på at vann som koker blir damp og damp under trykk kan utføre arbeid, som å skyve på noe eller snurre noe rundt. Dampens mest kjente navn er vel James Watt, men han var bare én i en lang rekke.
Damptrykk
Så fort krutt – oppfunnet i Kina rundt år 800 – ble antent og skapte forbrenningsgass som drev fyrverkeri og tidlige ildrør, og som så dyttet kuler gjennom europeiske kanoner på 1300-tallet, kom smartinger som Volta (og senere de Rivas) på at slik gass i rør også kunne skyve noe annet, et stempel.
Så ble damptrykk pluss stempel i rør en maskin som ble lokomotiv og som kunne drive dampskip. Og dampdiligencer. En naturlig videreutvikling av dampmaskinen var gassmotorene, som til slutt ble til bensin-og dieselmotorer.
Startet med vitenskapen
Men hvem var folkene bak alt dette? Volta, de Rivas, Nikolaus Otto, herrene Daimler og Benz, han som oppfant dampdrift (Heron fra Alexandria) og de som videreutviklet den – som engelske Thomas Newcomen (han revolusjonerte gruvedriften), og alle de andre?
Alt startet med vitenskapen. Reell forskning ga oss moderne matematikk, utvidet vår viten om fysikk og gjorde det etter hvert mulig å bygge biler og broer og tog og skip av moderne stål.
I ukene som kommer ser vi på noen av navnene og deres historie, følg med!
Bildet øverst viser den første egentlige bilen, med fire hjul og real motor pluss drivverk – en Daimler fra 1886 – de tidligere var mer puslete. Det andre bildet viser to stolte herrer i en tidlig Benz-bil, nå med fire hjul, men fortsatt uten ratt. (Foto: Mercedes-Benz)