Ford EcoSport: Liten SUV som overrasker

Ford EcoSport
Facebook
Twitter
LinkedIn
Tips en venn

Nye Ford EcoSporthar lagt «billig»-preget bak seg. I dag fremstår den lille bilen som et konkurransedyktig alternativ for folk som er ute etter en liten og letthåndterlig SUV/Crossover-type bil. Modellen er synlig pusset opp utvendig, men det er inne i bilen forvandlingen er størst.

Flest velger forhjulsdrift?

Bilen jeg prøvekjørte var en ST-Line med ren forhjulsdrift, turbo bensinmotor med 140 hk og 6-trinns manuell girkasse.

Selv om EcoSport nå også er tilgjengelig med firehjulsdrift – i kombinasjon med 125 hk dieselmotor – gjetter jeg at de fleste kundene nok vil nøye seg med forhjulsdriften.

Pristillegget for 4×4 er nemlig relativt heftig. Mens min prøvebil starter rundt 305.000 kroner, må lista opp til drøye 346.000 for å få firehjulsdrift i tillegg på tilsvarende modell.

Likevel er dette en av de rimeligste firehjulstrekkerne av denne størrelsen.

Praktisk bybil – først og fremst

Nettopp størrelse er et poeng. Ford EcoSport er en liten bil, knapt 4,10 meter lang. God bredde hjelper godt på den innvendige plassen, men bagasjerom på maks 356 liter gir sine begrensninger. De ytre målene tilsier at dette først og fremst er en tøff og praktisk bybil – lettkjørt og enkel å manøvrere også der det er trangt om plassen.

Som bildet sladrer om, er ikke bagasjerommet all verden stort.

Store forandringer

Sett utenfra er det først og fremst fronten med den klare familielikheten til Kuga og Edge som skiller bilen fra forgjengeren.

Innvendig er det en ganske annen sak, med nye seter, bedre materialvalg, et kjempebra lydanlegg (B&O Play) og Fords infotainmentsystem i versjon SYNC3 med 8 tommer berøringsskjerm.

Førerplassen i Ford EcoSport får godkjent karakter, bra layout og gode seter.

Jeg har hatt blandet erfaring med de tidligste SYNC-versjonene. men tar hatten av for SYNC3, som jeg synes fungerer forbilledlig bra, og dessuten er så intuitivt som det må være lov å kreve i en ny modell fra en så betydelig produsent som Ford.

Nr. 1-bil??

Hva så, hvis man vil velge Ford EcoSport som sin nr. 1-bil? Jo, dette kan fungere riktig bra, men da forutsetter det at bagasjebehovet er begrenset også på de lengre turene. Noen familiebil er den neppe, men for et par uten barn gjør den absolutt jobben.

Spennende da, er naturligvis veiegenskapene på lengre strekninger. For å få svar på dette, tok jeg en formiddagstur til Gjøvik, noe som tur/retur ga drøyt 320 kilometer. Ikke noen voldsom langtur, men mer enn nok til å avsløre mulige komfortsvakheter.

Bra komfort

Jeg fant ingen verdt å nevne. Som andre Forder, har også EcoSport fått med seg meget bra veiegenskaper. På lengre turer veier god komfort tungt for meg. EcoSport får godkjent i denne disiplinen også, noe ikke minst gode seter bidrar til. Innvendig støynivå er bra, selv om man får noe hjulstøy med på kjøpet.

Ford EcoSport byr på bra komfort også for lengre turer.

Forbruk midt på treet

Den 3-sylindrete EcoBoost bensinmotoren på 1,0 liter spinner knapt hørbart i marsjfart, men leverer kraftig med lyd under akselerasjon.

140 hk på en såpass liten bil gir brukbare ytelser, og Ford oppgir toppfarten til 188 km/t. Akselerasjon 0-100 km/t krever 11,8 sekunder, noe som er ganske middels.

Forbruksmessig plasserer bilen seg midt på treet. Gjøvik-turen endte med et forbruk så vidt under halvliteren, mens blandet forbruk de dagene jeg hadde bilen ble drøyt 0,56 l/mil; litt høyere enn det fabrikken mener – 0,52 l/mil. Godkjent, men heller ikke mer.

Hatten av for Fords infotainmentsystem SYNC3. De første generasjonene var ikke alltid like samarbeidsvillige, men i versjon 3 er det svært lite å klage over!

Nyttig ekstra utstyr

På prøvebilen hadde importøren plusset på en del nyttig ekstrautstyr. B&O Play navigasjon og 8 tommer skjerm er nevnt. Minst like viktig synes jeg det var at bilen hadde Bi-xenon hovedlykter, vinterpakke med oppvarmet frontrute og oppvarmet ratt, og parkeringspakke med parkeringssensor foran og bak og ryggekamera.

Med avtagbart tilhengerfeste for tilhengervekt m/brems opptil 1.100 kg (avhengig av motor), soltak, 18 tommer alufelger og metallic lakk ender dermed totalprisen for prøvebilen rundt 340.000 kroner.

 

  • Arkiv

  • «Drømmebiler, familiebiler, hverdagsbiler og biler som aldri burde vært laget 2.0» er klar til utsendelse i midten av november.

    GODE NYHETER

    Til alle som ikke rakk å sikre seg et eksemplar av «Drømmebiler, familiebiler, hverdagsbiler og biler som aldri burde vært laget» før boken var utsolgt!

    Nå kommer boken i ny og større utgave, med mange nye kapitler! Her lar Frank deg gjenoppleve en bilisme som aldri kommer tilbake gjennom
    mer enn 40 biltester og bilopplevelser fra 60-, 70- og 80-tallet!

     

    «Drømmebiler, familiebiler, hverdagsbiler og biler som aldri burde vært laget 2.0» er klar til utsendelse i midten av november.

    PHP Code Snippets Powered By : XYZScripts.com