Siden Fords populære småbil Fiesta kom i salg i 1976, er det produsert mer enn 18 millioner av denne modellen. Den selges over hele verden, også i Japan og Australasia, og har blitt en suksess ingen drømte om den gangen Henry Ford II i 1975 skar gjennom navnediskusjonen og fastslo at bilen skulle hete Fiesta. Punktum.
Av Frank Williksen
Oljekrisen i 1973 ga markant økt etterspørsel etter små og bensingjerrige biler. Nye bestselgere som Fiat 127 og Renault 5 dukket opp, og Ford måtte også ha en praktisk småbil med stor bakluke for å være med i konkurransen om de stadig flere småbilkundene.
Da Fiesta ble lansert, var modellen den andre i rekken av engelskbygde 3-dørs hatchback-modeller; bare Vauxhall Chevette var foran i rekken. Bilen var mekanisk ganske tradisjonell, med 4-sylindret rekkemotor, forhjulsdrift og 4-trinns manuell girkasse.
Fornøyde herrer i Fords designstudio me det ferdige produktet. Mannen til venstre med pipe er for øvrig Fords meget anerkjente designsjef Uwe Bahnsen, om jeg ikke husker feil. (Foto: Ford)
Suksess fra dag 1!
Fra starten ble det produsert Ford Fiesta både i Valencia i Spania, i Dagenham i England og i Köln i Vest-Tyskland.
Med stilig design og praktiske bruksegenskaper ble Fiesta enn kjempesuksess fra første dag, og allerede tidlig på nyåret 1979 passerte Ford den første millionen Fiesta produsert.
Fra starten ble bilen tilbudt med motorer på 1,0, 1,1 eller 1,3 liter, og etter hvert med hele seks ulike utstyrsnivåer. Det startet med innstegsmodellen Base, og derfra kunne kundene velge steg for steg opp til flaggskipet Ghia.
Det tok ikke lang tid for Ford å lansere forskjellige versting-utgaver av Fiesta. Her XR2. (Foto: Ford)
Trillebårhjul
Mer utpreget sportslige utgaver dukket snart også opp, som for eksempel 1,3 Supersport i 1980, og XR2 året etter med 1,6 liter motor. Alle amerikanske utgaver var for øvrig utstyrt med 1,6 liter motor. Disse kunne dessuten leveres med air conditioning, noe som ikke var tilgjengelig i Europa den gangen.
En typisk 1976-Fiesta kunne for eksempel være 1,1 GL. Bilen var bare 3,65 m lang og 1,57 m bred, mens høyden var 1,31 m. Akselavstanden for den lille fem-seteren var 2,29 m. Dekkdimensjonen var beskjedne 145 SR 12, nummeret over trillebårhjul…
0,77 l/mil
Fremdrift ble besørget av en 1,1 liter bensinmotor med 55 hk (40 kW) og et maks. dreiemoment på 80 Nm, så her var det ikke mye å rive skinnet av pølsene med. Akselerasjon fra 0 til 100 km/t krevde da også solide 16,1 sekunder, og toppfarten var 145 km/t – ikke veldig imponerende det heller.
Men småbil er småbil, også på slutten av 1970-tallet.
Bensinforbruket var på et helt annet nivå enn for dagens småbiler. Ford oppga selv den gangen et blandet forbruk på 0,77 l/mil etter den «snille» NEDC-normen, noe vi havnet ganske godt over med vår daværende firmabil, som var nettopp denne utgaven av Fiesta.
Til og med James Bond, alias Roger Moore, klarte man å koble Fiestaen til… (Foto: Ford)
En helt annen bil
På godt Ford-vis leverte også ur-Fiestaen bra veiegenskaper. Den var sporsikker og morsom å kjøre, selv om den altså ikke var veldig sprek – til det var motoren for beskjeden.
Hva har så skjedd med denne publikumsfavoritten på 45 år? Jo, det meste. Dersom vi ser på dagens Ford Fiesta ST-Line X EcoBoost Hybrid, som er en litt påkostet og motorsterk modell, så har disse to bilene knapt annet enn navnet felles. Og antall hjul, da…
Vi kan starte med dimensjonene: Dagens Fiesta er hele 42 cm lengre, 17 cm bredere og 16 cm (!) høyere. Bagasjerommet i dag er 311 liter, nær en dobling fra 1976-modellen.
Vi snakker rett og slett om en helt annen bil. 17 tommers hjul på lettmetallfelger er også noe ganske annet enn ur-Fiestaens 12-tommere på presset stålfelg. Dagens modell kan dessuten gå på 18 tommers hjul, om det skal være litt ekstra tøft.
Dobbelt så rask
1,0 liter EcoBoost hybrid motor med 155 hk er nesten en tredobling av effekten i 1976-modellen. Dreiemomentet er også godt over doblet. I ST-Line X leverer den opp mot 200 Nm. Samtidig er bensinforbruket ved blandet kjøring 0,51 liter på mila, etter den nye og mye strengere WLTP-normen. I praksis snakker vi her nesten en halvering fra 1976-modellen. Ytelsene er fra en annen planet, de også: 0-100 går på rundt 8 sekunder, og toppfarten ligger rundt 210 km/t.
Så her snakker vi virkelig utvikling…
Ur-Fiestaen fra 1976 måtte selvsagt markedsføres i datidens stil… (Foto: Ford)
Manuell girkasse
Da jeg kjørte en ny Fiesta ST-Line X hybrid for kort tid siden, var dét som var mest gjenkjennelig at også dagens modell faktisk hadde noe så uvanlig nå som manuell girkasse – 6-trinns, riktig nok, mot 1976-modellens 5-trinns kasse.
Nesten litt uvant å kjøre en ny bil i dag med manuell girkasse, så og si alle biler leveres jo nå med automatgir i en eller annen form. Så skal det definitivt understrekes at det er ingen lidelse å kjøre en manuelt giret Ford. Der i huset har de peiling både på girkassen, sjaltingen og clutchen!
Interiøret i dagens Ford Fiesta ST-Line X nærmer seg griselekker. (Foto: Ford)
Godt utstyrt
Også Ford Fiesta byr på mye kjøreglede, og med 155 hk å leke med byr bilen virkelig på høy underholdningsfaktor. Liten og kompakt er den ennå, selv om den er rene storbilen sammenlignet med stamfaren. Dette betyr at den også er svært kjapp og hendig å smette rundt med i byen, og der det er trangt å kjøre eller å parkere.
Mens 1976-Fiestaen ennå ikke hadde hørt ordet førerstøttesystemer (knapt nok hørt ordet sikkerhet veldig ofte heller), så vrimler det av hjelpesystemer i Ford Fiesta anno 2021. Vrimler gjør det også av utstyr, ikke minst om du tar på spanderbuksene og unner deg nettopp en ST-Line X.
Det er ikke mange likhetstrekk mellom denne ST-Line-utgaven og 1976-Fiestaen. (Foto: Frank Williksen)
Bra pris
Her finnes nemlig det meste man kan ønske seg – fra trafikkskiltgjenkjenning og trådløs mobillading, via filskiftvarsler og LaneKeeper til føreroppmerksomhetsovervåking og lysautomatikk.
Legg så til at Ford Sync infotainmentsystem i tredje generasjon nå virkelig begynner å vise hva det kan prestere.
Jo, Fiesta er kort sagt en bil det er veldig lett å bli glad i. Om prisene kan det sikkert være delte meninger, men for min del synes jeg prisnivået står bra til det man får levert. Ford Fiesta ST-Line X som beskrevet har i alle fall en startpris på kr. 314.400,-. Bilen jeg prøvde hadde i tillegg ekstra utstyr for rundt 28.000 kroner – blant annet førerassistentpakke, vinterpakke, LED hovedlys og mørktonet glass fra B-stolpen og bakover.