Ford Fiesta ST-Line: Liten bil – stor moro!

Fiesta ST-Line 1
Facebook
Twitter
LinkedIn
Tips en venn

Den som mener småbil er kjedelig, bør ta seg tid til en prøvetur med Ford Fiesta ST-Line 140 hk. Her er det stor kjøreglede å hente – og til en rimelig pris. Jeg kjørte bilen noen dager i sommer, og smilet ble bare bredere og bredere for hver tur!

Så er dagens småbiler noe ganske annet enn småbilene for noen tiår siden. Går vi tilbake til 1980-tallet, for eksempel, var en liten bil fortsatt mest bare dét: Liten. Det var trangt både her og der, utstyr var det lite av – og mye motor å skilte med var det som regel heller ikke. Unntaket var GT- og GTI-modellene som hadde begynt å dukke opp – de hadde i alle fall mer krefter og noe bedre kjøreegenskaper. Golf GTI, for eksempel, var selve pionéren på dette området!

Senere har nettopp Ford vist mange eksempler på både design, kjøreegenskaper og ytelser som har gitt modeller som Escort, Focus og Fiesta et kraftig løft.

Sist ute, er splitter nye Fiesta ST med 200 hk. Da starter prisen nesten 120.000 kroner over innstegsprisen på Fiesta ST-Line. Det er mulig at det er verdt forskjellen, men se her hva du får i ST-Line for en langt hyggeligere pris:

På veien

Fiesta ST-Line er en ektefødt Ford, noe som vanligvis betyr klasseledende kjøreegenskaper. ST-Line skuffer på ingen måte. Styringen er passe skarp og direkte med god styrefølelse, og veigrepet er med på å innby til inspirert kjøring.

Helt versting er bilen likevel ikke, overraskende god langturkomfort betyr jo at noen kompromisser må ha vært nødvendige. Men at veiegenskapene forsvarer Ford-ryktet med glans er det ikke tvil om.

Ford Fiesta ST-Line med turbo bensinmotor med 140 hk byr på mye kjøreglede til en fornuftig pris.

Sprek!

Bilen har Fords velkjente 3-sylindrete EcoBoost-motor med 140 hk og god trekkraft. Den leverer – hele veien. Toppfarten er i overkant av 200 km/t, men viktigere (og morsommere!) er akselerasjonsegenskapene. Pene 9 sekunder blank fra stillstand til 100 km/t er ikke hverdagskost i denne klassen, men ute på veien er det akselerasjonen gjennom girene som teller mest. I ST-Line er denne meget bra, og med den tettstegede 6-trinns manuelle girkassen er det mye arbeidsglede å hente fra den hissige lille turbomotoren!

Forbruket er det heller ikke mye å utsette på. Jeg kjørte bilen en ukes tid, med en blanding av bykjøring og noen litt lengre turer – og kjørte ut av uka med et snittforbruk totalt på litt under halvliteren.

Mest dynamiske og spennende Ford noen sinne!

Prioritet på føreren

Bak rattet er det bra, og det største plusset gir jeg til SYNC3, den nye generasjonen av Fords infotainmentsystem.

En bra førerplass er litt av grunnlaget for kjøreglede. Fiesta ST-Line står til godkjent her også. Selve instrumentbordet er ganske tradisjonelt, men hva er galt med det, så lenge oversikt og lesbarhet er bra?

Førersetet holder godt mål, og hadde justeringsmuligheter nok til å finne en kjørestilling som var riktig for meg.

Mest imponert ble jeg over nyeste utgave av Fords infotainment-system – SYNC3. Nå fungerer dette virkelig bra, og noe av det alle beste er at det er intuitivt nok selv for oss som ikke er «digitalt innfødte»!

Plass

Hvis du trenger stort bagasjerom og et rommelig baksete er det ikke Fiesta du er ute etter. Bagasjerommet tar 292 liter, og baksetet er heller ikke av de største. Spesielt bredden blir snau med tre personer her.

Bagasjerommet er lite, men rekker til det meste for to personer på tur.

Det er grenser for bakseteplass i en så liten bil. To sitter bra her, tre blir trangt.

Men klarer du deg med forholdsvis beskjeden bagasjeplass, og et baksete med sine begrensninger, da er bilen vel verdt en nærmere titt.

Dessuten har du alltids muligheten til å bruke tilhenger, om det virkelig kniper. ST-Line trekker henger med brems på opptil 1.000 kg.

God pris

Grunnprisen for Fiesta ST-Line med 140 hk motor og manuell girkasse er 254.900 kroner. Med den spesielle ST-Line stylingen, og den meget spreke motoren, er dette en god pris.

Prøvebilen jeg kjørte hadde i tillegg ekstra utstyr for ca. 55.000 kroner. Dette inkluderte blant annet ryggekamera, oppvarmet ratt og frontrute, adaptiv cruise kontroll, fjernlysautomatikk, B&O Play navi og 8 tommer berøringsskjerm, blindsone informasjonssystem med varsel for kryssende trafikk, regnsensor og panoramatak som kan åpnes.

Da havner totalen på litt over 310.000 kroner, som jeg fortsatt mener er et svært bra kjøp i klassen.

Kort om Ford Fiesta ST-Line 1,0 EcoBoost 140 hk:

Motor: 3-sylindret EcoBoost turbo bensinmotor. 140 hk. Maks dreiemoment 180 Nm.

Drivverk: Forhjulsdrift, 6-trinns manuell girkasse. Stabilitetssystem og antispinn,

Lengde x bredde x høyde: 4.065 x 1.783 x 1.476 mm

Vekt kjøreklar: 1.164 kg

Tillatt totalvekt: 1.670 kg

Tilhengervekt m/brems: 1.000 kg

Bagasjerom: 292 liter

Toppfart: 202 km/t

Akselerasjon, 0-100 km/t: 9,0 sek.

Bensinforbruk, blandet kjøring: 0,45 l/mil (oppgitt), 0,49 l/mil (oppnådd)

CO2-utslipp: 102 g/km

Pris: Prøvebil som beskrevet: Ca. kr. 312.000,- inkludert ekstrautstyr. Startpris ST-Line 254.900,-.

Les også: Slike Fiestaer har du aldri sett før

  • Arkiv

  • «Drømmebiler, familiebiler, hverdagsbiler og biler som aldri burde vært laget 2.0» er klar til utsendelse i midten av november.

    GODE NYHETER

    Til alle som ikke rakk å sikre seg et eksemplar av «Drømmebiler, familiebiler, hverdagsbiler og biler som aldri burde vært laget» før boken var utsolgt!

    Nå kommer boken i ny og større utgave, med mange nye kapitler! Her lar Frank deg gjenoppleve en bilisme som aldri kommer tilbake gjennom
    mer enn 40 biltester og bilopplevelser fra 60-, 70- og 80-tallet!

     

    «Drømmebiler, familiebiler, hverdagsbiler og biler som aldri burde vært laget 2.0» er klar til utsendelse i midten av november.

    PHP Code Snippets Powered By : XYZScripts.com