Ford Mondeo Hybrid: Deilig bil – med noen begrensninger

Ford Mondeo Hybrid Vignale 1
Facebook
Twitter
LinkedIn
Tips en venn

Jeg har brukt en flik av sommeren til å kjøre Ford, denne gang Ford Mondeo Hybrid stasjonsvogn. Bilen er et nytt forsiktig skritt på Fords vei mot et snart mye større utvalg av alternative drivlinjer, og i Vignale-versjon er dette en bil det typisk er lett å trives godt i. «En deilig bil,» blir fort karakteren her, selv om den også har sine begrensninger.

For å starte med deiligheten, så skapes den opplevelsen av bilens gode veiegenskaper, der en svært høy komfort er det dominerende trekket – det er litt sånn at du nærmest sitter og ønsker deg en skikkelig langtur så fort du har satt deg bak rattet. Ford Mondeo Hybrid Vignale er nemlig en helt super milsluker. Ikke minst byr bilen på et svært behagelig innvendig støynivå.

Bilen har en førerplass som rett og slett innbyr til langtur.

I Ford Mondeo Hybrid er det meste på plass

Deilig er også utstyrsnivået. I en Vignale-modell er det fint lite som mangler. Forbedret cruise kontroll med køassistent sørger for at bilen kan bremse automatisk ned til full stans i køkjøring. Det formelig hagler av andre førerassistansesystemer også – lukeparkeringsassistent og utkjøringsassistanse, parkeringssensorer, antikollisjonssystem med registrering av fotgjengere og syklister, trafikkskiltgjenkjenning og filskiftesystem, blindsoneinformasjonssystem med varsel om kryssende trafikk og nødbremsassistanse. Puh!

Ford Eco-Sport: Liten SUV som overasker

SYNC 3 er bra

Adaptive LED hovedlys med dimmeautomatikk og LED baklys er selvsagt på plass. Kjørelyset er meget bra, og når vi først er inne på sikt, benytter jeg anledningen til å rose Ford nok en gang for den oppvarmede frontruten. Flere har fått dette etter hvert, men Ford var først – og dette gir en enestående effektiv rengjøring av ruten, ikke minst vinterstid med is, snø og rim.

Ford har gått sine egne veier på infotainment, og i dagens versjon – SYNC 3 har dette blitt både veldig bra og riktig brukervennlig. Dette gjelder også – og ikke minst – navigasjonsdelen av systemet, og når det i prøvebilen var inkludert Sony lydsystem ble totalinntrykket meget bra.

Med nye teknologier og nye løsninger kommer også andre typer instrumentbord. Slik ser det ut i Mondeo-hybriden.

Førerplass å trives med

I prøvebilen var forsetene el-justerbare (10-veis), med både varme og ventilasjon. Førersetet hadde også minne-funksjon.

Sikkerhetsmessig er det heller ikke lett å finne mangler. Her er alt på stell: Bakkestartassistanse, elektronisk stabilitetskontroll med tilhengerstabilisator og nødbremsassistanse, kollisjonsputer i alle bauger og kanter, Isofix barnesetefester og barnesikrede dørlåser bak.

Førerplassen i en Ford Mondeo Vignale er av den typen det er veldig lett å trives med. Det betyr i praksis at totalinntrykket av sete, sikt og layout – alt på rett sted – er meget bra.

Bilens CVT automatgirkasse styres med et hjul på konsollen, enkelt og funksjonelt.

At mange funksjoner også kan styres via skjermen høyt på dashbordet, er det litt delte meninger om. Men hva er egentlig verre med dette enn å måtte bruke brytere eller trykknapper?

Slike Ford Fiesta’er har du ikke sett før

Lave forbrukstall

I Hybrid-utgaven 2.0 IVCT HEV har Ford Mondeo Vignale stasjonsvogn en effekt på 187 hk, mens dreiemomentet er relativt beskjedne 173 Nm. Likevel sitter man aldri og savner krefter, bilen har overskudd og flytter seg raskt. Akselerasjon 0-100 km/t på 9,4 sekunder for en bil som denne er absolutt akseptabelt. Den måler seg riktig nok ikke helt med broren med 190 hk diesel, som både er litt kjappere i akselerasjon og i tillegg har klart høyere toppfart, men det er mer enn nok for de aller fleste.

Forbrukstallene er også lavere. HEV-modellen oppgis å ha et bensinforbruk på 0,50 l/mil ved blandet kjøring, mens tilsvarende for dieselen er 0,56 l/mil. Min opplevelse etter en ukes absolutt blandet kjøring endte på 0,61 l/mil.

Nei, bakseteplassen er ikke dårlig – men den er et stykke bak de beste i klassen.

Ladbar – eller selvladende?

Nettopp lavere forbruk, og reduserte CO2-utslipp, er et hovedargument for å velge en full hybrid – altså en løsning som er selvladende i motsetning til den ladbare med kabel. Det er sterkt delte oppfatninger om hva som er best og dårligst, men svaret er at dette er systemer som har helt forskjellige forutsetninger.

En ladbar hybrid knuser en selvladende sju dager i uka, dersom den bare kjøres korte turer, og eier har høy ladedisiplin. Da kan en ladbar hybrid prestere utrolig lave forbrukstall.

Men på lengre turer får pipen en helt annen lyd, og da er det selvladeren som har fordelen – med solid margin. Så kjøremønster blir også en viktig del av grunnlaget for hva man skal velge av disse alternative drivlinjene.

Og for begge gjelder selvsagt, som alltid, at kjørestilen avgjør forbrukstallene.

Mindre plass

Begrensningene jeg nevnte innledningsvis – hva med dem? Jo, med Mondeoens størrelse var beinplassen i baksetet i underkant av forventningene. Bagasjerommet er kuttet ned med 122 liter i forhold til fossil-versjoner på grunn av plassbehovet til batteripakken. Her har Ford hengt litt etter flere andre. I stasjonsvognen betyr det at høyden er betydelig redusert – dørken er løftet en god del. Til gjengjeld gir jeg ros for at gulvet er flatt, og uten de merkverdige løsningene som bagasjerommet på hybrid sedan hadde.

For mange norske bilkjøpere er det dessuten et opplagt minus at bilen bare kan trekke henger på 750 kilo, mot dieselens 2.200 kilo.

Bildene viser (øverst) tydelig hvor mye av høyden i bagasjerommet som “stjeles” av hybrid-løsningen. Under ser du hva du finner under dørken i bagasjerommet, blant annet dekkreparasjonsutstyr.

Hvis deiligheten er viktigst

Hvem er denne bilen mest interessant for? Svaret er først og fremst bilkjøpere som vil ha en stor og kompromissløst komfortabel bil, og som samtidig har begrenset behov for den aller største bagasjeplassen. Er kjøring med tilhenger viktig, er ikke dette et naturlig valg – med en vektgrense på 750 kg er det ikke mye du kan ha hengende bak.

Men altså, om deiligheten trumfer begrensningene så er Ford Mondeo Vignale Hybrid stasjonsvogn et glimrende valg!

Noen tall:

Ford Mondeo Hybrid Vignale stasjonsvogn:

Motor: 2,0 liter bensinmotor, 187 hk. Maks dreiemoment 173 Nm.

Drivverk: CVT automatgirkassse.

CO2-utslipp: 113 g/km

Forbruk ved blandet kjøring: 0,50 l/mil (oppgitt), 0,61 l/mil (opplevd).

Akselerasjon, 0-100 km/t: 9,4 sek.

Toppfart: 187 km/t

Lengde x bredde x høyde: 4.867 x 1.852 x 1.501 mm

Egenvekt: 1.716 kg

Totalvekt: 3010 kg (inkl. henger/750 kg)

Bagasjerom: 403/1.508 l

Tillatt hengervekt: 750 kg

Pris, prøvebil som beskrevet: Kr. 562.600,- (Mondeo Vignale HEV fra 524.600,-)

Ikke noe galt med hekkdesignet, heller!

Ford Ranger – pickup som er lett å like

  • Arkiv

  • «Drømmebiler, familiebiler, hverdagsbiler og biler som aldri burde vært laget 2.0» er klar til utsendelse i midten av november.

    GODE NYHETER

    Til alle som ikke rakk å sikre seg et eksemplar av «Drømmebiler, familiebiler, hverdagsbiler og biler som aldri burde vært laget» før boken var utsolgt!

    Nå kommer boken i ny og større utgave, med mange nye kapitler! Her lar Frank deg gjenoppleve en bilisme som aldri kommer tilbake gjennom
    mer enn 40 biltester og bilopplevelser fra 60-, 70- og 80-tallet!

     

    «Drømmebiler, familiebiler, hverdagsbiler og biler som aldri burde vært laget 2.0» er klar til utsendelse i midten av november.

    PHP Code Snippets Powered By : XYZScripts.com