Er du blant dem som fortsatt tror at en pickup bare er en bitteliten lastebil med enkelt og robust interiør og temmelig primitive kjøreegenskaper? I så fall er tiden kommet for å tro om igjen, noe også stigende salgstall for pickup-modeller klart viser!
De siste årene har det rett og slett kommet en rekke pickup’er som er høyst kjørbare også uten lass, og som har fått førerplass og interiørdesign som holder godt personbilnivå. Jeg nevner i fleng Nissan Navara, Volkswagen Amarok, nye Toyota Hilux, Ford Ranger og bestselgeren den siste tiden: Izuzu D-Max. Nylig meldte også Fiat seg på med en ny pickup, men den får vi komme tilbake til etter hvert.
I dag har jeg lyst til å fortelle litt om Fords nye Ranger, som nok ville stå veldig høyt på min innkjøpsliste hvis en pickup skulle kjøpes. Det er flere grunner til dette, og en av de viktige for meg er at kjørekomforten er bra også med ulastet bil, selv om det ennå er litt igjen til personbilnivå.
Bra kjørekomfort er viktig om bilen skal brukes for eksempel til lengre turer til hytta og lignende. Når vi først er der: I fjellheimen, med veier av vekslende kvalitet, er bilens robuste firehjulstrekk en annen fordel. 4×4 eller 4×2 velges elektronisk, og i offroad-pakken ligger også elektronisk differensialsperre bak.
Skal man ha tyngre ting med seg på hytteturen er pickupens lasteevne gull verdt. Ford Ranger har lastekapasitet på opptil 1250 kg, som er meget bra. Bilen trekker tilhenger på opptil 3500 kg, og det er ikke skryt! Jeg brukte den til å hente og levere en lift på ca. 1700 kg – og merket overhodet ikke på ytelsen at det hang en solid klump bak.
Bilen jeg prøvde, hadde en 200 hk dieselmotor med 470 Nm maksimal trekkraft. Den satte god fart på pickup’en, og med denne motoren er bilen definitivt sprek. Ford oppgir et snittforbruk på 0,83 l/mil. Det klarte ikke jeg å oppnå, og lå nok mer oppunder literen på min kjøring. Det er heller ikke ille, bilen er stor og veier en del.
Bak et barskt ytre, finner du et svært personbillikt interiør. Prøvebilen var av type dobbel cabin, men uten baksete og varebilregistrert. Skal du ha denne som 5-seter, blir det ganske dyrt. Varebilen med 200 hk og dette karosseriet (Limited edition) koster fra ca 460 000 kroner fra 1. januar 2017.
Førermiljø og innvendige detaljer ellers er på personbilnivå. Ford Ranger har fått Fords infotainmentsystem Sync 2. Dette systemet – som også styrer klimaanlegg mm – begynner nå å bli virkelig bra, og er ikke minst blitt brukervennlig og lett å finne frem i.
Bilen holder følge med personbilmodellene også på en del andre områder. For eksempel har den fått filskiftvarsler og filskiftassistent, adaptiv cruise kontroll, varsling når du er for nær bilen foran, og trafikkskiltgjenkjenning. Fra før hadde den med seg ESP, tilhengerstabilisering, nødbremsassistent og en rekke andre førerstøttesystemer. At det er lagt mye omtanke i den nye modellen, resulterte også i at den ble første pickup med fem stjerner i Euro NCAP.
Er du, som meg, ”godt voksen” vil du selvsagt sette pris på høyden, som gir veldig bekvem inn- og utstigning, foruten en høy sitteposisjon med god sikt.
Det er voksende interesse for pickup som biltype for tiden. For mange kan en bil som eksempelvis Ford Ranger dekke de fleste behov, både i hverdag og fritid. Forutsetningen er at man kan leve med at kjørekomforten fortsatt har litt igjen til godt personbilnivå, selv om forskjellen blir mindre og mindre.