Fornyet Kia-bestselger med mange gode sider til liten pris

 

Er du i markedet for en liten bil som ikke er altfor lav, og som gir en ganske så komplett pakke av utstyr, ytelser, plass og brukervennlighet? Da synes jeg du bør ta en titt på den nye utgaven av Kia Rio.

Denne B-segmentmodellen er faktisk en av Kias bestselgere globalt med 450 000 biler solgt i fjor, og er en verdig konkurrent til både europeiske og asiatiske rivaler!

Jeg var med da Kia lanserte den nye modellen i Portugal nylig, og oppdaget fort flere gode sider for oss godt voksne bilførere:

– Bilen er høy nok til å ha bekvem inn- og utstigning.

– Bilen er lettkjørt, og kjørekomforten er meget bra, ikke minst innvendig lydnivå.

– To nye motorer blir tilbudt her i landet – begge med en bra krysning av økonomi og ytelser.

– Rio er plassledende i segmentet, ifølge fabrikken.

– Mye avansert teknologi er inkludert.

– Og ikke minst: Prisen er svært konkurransedyktig.

Kia hadde lagt prøvekjøringen av Rio til Lisboa og områder i den store naturparken Sintra-Cascais vest for hovedstaden og ut til kysten. Et veldig godt valg – bortsett fra noen korte strekninger med motorvei, gikk det unna på smale og kronglete småveier, til dels også med meget dårlig dekke.

Underlaget var med andre ord svært avslørende, men Kia Rio besto testen uten å kny. Faktisk var det overraskende hvor bra bilen hang med når jeg tråkket ekstra hardt på pedalen på de verste veibitene.

Understellet ga et solid inntrykk, og bilen virker generelt godt skrudd sammen uten den minste tendens til knirk eller skrangling, selv når det gikk friskt unna på tvilsom asfalt/grus-kombinasjon. Snill bil med fin styring og godt grep, er et hovedinntrykk.

I byen er Kia Rio selvsagt perfekt med sine små ytre mål – bare litt over fire meter lang og knappe 1,73 m bred. Bra høyde gir god sikt, som også er en viktig faktor for lettkjørthet.

Jeg prøvde bilen med begge de Norges-aktuelle motorene – en 3-sylindret 1-liters bensinturbo med 100 hk og en 1,4 liters diesel med 90 hk. I følge fabrikken er begge meget sparsomme med dråpene. Ved blandet kjøring sier Kia 0,43 l/mil for bensineren og 0,35 for dieselen. Jeg fikk ikke målt noen av dem selv, men tillater meg en bitte liten skepsis i forhold til slike forbrukstall i praktisk, norsk hverdagsbruk.

Bensinmotoren er den kvikkeste, men forskjellen er ikke stor. Og det får være så politisk ukorrekt det bare vil, men av de to ville jeg nok for min del ha valgt dieselen. En hovedårsak er at jeg opplevde den som sterkest og morsomst å kjøre.

Selv om bilen er liten, byr den på et overraskende rommelig bagasjerom – og meget bra plass i baksetet. To voksne sitter her godt – tre blir selvfølgelig en trangere historie.

Spennende at en folkelig priset B-segmentmodell har såpass avansert utstyr som automatisk nødbrems med fotgjengergjenkjenning. På området connectivity er Rio også godt med, inkludert full integrasjon av både Android og Apple smarttelefoner.

I Norge blir Kia Rio tilbudt med to utstyrsnivåer – Classic, som er grunnmodellen, og den mer påkostede Active. Sistnevnte er veldig godt utstyrt, med bl.a. mørke sideruter fra B-stolpen, midtarmlene foran med oppbevaringsrom, automatisk klimaanlegg, regnsensor og integrert navigasjon med 7 tommer berøringsskjerm. At denne listen ikke er lengre, forteller egentlig bare at selv grunnmodellen er velutstyrt, med bl.a. oppvarmet ratt, filskiftvarsler, lysautomatikk, cruise kontroll og ryggekamera, for å nevne noe av det viktigste.

Prisene for nye Kia Rio starter på 194 900 kroner (100 hk bensin/Classic), og ender på 229 900 kroner (90 hk diesel/Active). Bilen leveres bare med manuell girkasse – 5-trinns med bensinmotor og 6-trinns med diesel.

Dette er konkurransedyktige priser i klassen.

Følg og lik oss:

Legg igjen en kommentar