Fra flis til diesel…

webimage-67E4E88B-EEF5-4634-A91420B2F75D724C
Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on email
Tips en venn

Om vi kunne bruke karbon- og hydrogenholdig avfall fra skogsdrift og diverse sagbruk og høvlerier, som for eksempel flis, og lage utslippsfri diesel og bensin, ville vel lykken være fullkommen? Men prisen??

Bildet øverst: Om et antall år kan du kanskje fylle drivstoff fra flis og sagmugg på denne stasjonen. Hydrogen kan du også få. Men prisen? (Foto: Shell)

Av Stein Bekkevold

Drømmen om å gjøre sagmugg og flis – bygget opp av karbohydrater – til drivstoff er utgammel; under krigen kjørte vi med tunge, gassproduserende knott-aggregat på bakre støtfanger.

Så giganten Shell har lagt seg i selen for å kunne drive sine hundre tusen servicestasjoner videre, når fossilt drivstoff en gang fases ut. Poenget med flisdiesel (og bensin pluss fyringsolje), er å bruke de hydrokarbonene (med CO2) som naturen nettopp har gitt fra seg, snarere enn de lagrede (fossile) som gir atmosfærisk tilskudd av karbondioksid.

Dette sier Shell om saken: «Shell Catalysts & Technologies´ prosess for IH²-teknologi undersøker og videreutvikler biomasse som flis og spon til bærekraftige prosesser for (hydropyrolyse- og hydrokonverterings) reaktorer.

Flerårige studier er kjørt ved Gas Technology Institute (GTI) i Chicago og ved vårt Bangalore-senter (STCB), der vi bygde reaktorene. Reaktorene har ulike mål for omdanningen: Ved hydropyrolyse reagerer tre-avfallet med gass og endrer biomassen til organisk stoff med lavt oksygeninnhold. I den andre reaktoren fjernes resten av urenhetene – og de endelige hydrokarbonene oppstår – som bensin, diesel og flyparafin.»

Finpusser teknikken

Chicago-anlegget ble kjørt i over 9000 timer og demonstrerte opplegget, dvs råstoffhåndterings- og forsyningssystemet, første- og andretrinns-reaktorene og separasjons- og utslippssystemene. De laget flere tusen liter flytende drivstoff.

Shells senter i Bangalore har driftsenheter der testanlegg med høy gjennomstrømning og egnede katalysatorer finpusser teknikken. Et annet pilotanlegg er nylig startet der. Der finjusteres prosessene, og de gir opplæring for operatører.

Tenk om all verdens flis og sagmugg kjapt og utslippsfritt kunne bli drivstoff? Litt av en drøm for eiere av fossildrevne biler… (Foto: Wikipedia)

Hva blir prisen?

Mulige operatører kan dermed bruke Shells prosessutvikling, nye biodrivstoff-katalysatorer og demonstrasjonsanlegget for opplæring, validering og kommersiell levedyktighet.

Reaktorene krever en egen katalysatorkjemi for å gi ønskede kostnads-, drifts- og miljøfordeler. Kjemien gjør effektivt om bio-avfall til drivstoff som oppfyller alle produkt-spesifikasjoner uten negative miljømessige og kommersielle bivirkninger.

Sier Shell.

Så dette er deres innspill til fortsatt bruk av forbrenningsmotorer, uten klimabelastende utslipp. Og det er jo en gladnyhet? Bortsett fra at ingen aner hva drivstoffene til slutt vil koste i avgifts-Norge, fra før av er jo halve literprisen skatter og avgifter …

Les også: Bilens hjerte – blybatteriet

  • Arkiv

  • PHP Code Snippets Powered By : XYZScripts.com