Fra Ssangyong til KGM: Torres EVX leverer

Torres EVX 4
Facebook
Twitter
LinkedIn
Tips en venn

KGM Torres EVX gjorde sin debut på den europeiske scenen i mars, og på det norske markedet rullet den inn litt senere på våren med en introduksjonspris på 429.900 kroner, noe som må sies å være ganske gunstig for en rommelig og praktisk elektrisk SUV.

Av Stein Bekkevold og Frank Williksen

Med en største lengde på 4,72 m, bredde 1,89 m og høyde 1,74 m, samt en akselavstand på 2,68 m er Torres EVX en stor SUV, noe som også kommer til syne gjennom god innvendig plass og rommelig bagasjerom på hele 703 liter. Bilen kan trekke henger på opptil 1.500 kg.

Bilen har fått en tøff og futuristisk front med karakteristiske lysblokk-frontlykter som gir en svært særpreget og lettgjenkjennelig lyssignatur.

Ssangyong

Og ja, det er tidligere Ssangyong som nå presenterer seg under det «nye» bilmerket KGM. Det som kanskje er mindre kjent, er at KGM er et av de eldste bilmerkene i Sør-Korea, etablert i 1954. KGM, Hyundai og Kia er de tre store bilprodusentene i Sør-Korea.

Produsenten KG Group er et koreansk konglomerat med enorme økonomiske muskler, som eier en lang rekke selskaper i mange bransjer, blant annet stålindustri, fornybar energi og logistikk.

Bilmerket har virksomhet i 126 land.

KGMs nye SUV byr på rause plassforhold i bagasjerommet.

120 kW

Torres er en nærmere to tonn tung elektrisk variant av en tidligere versjon med forbrenningsmotor. Den nye har en elektrisk 152 kW motor som får strøm fra et litium-ion-fosfatbatteri på beskjedne 73 kWh.

Vi har sagt det før og sier det igjen: I Norge vil det vinterstid være lurt med MINST 80 kWh tilgjengelig ytelse. Særlig når systemet skal dra på minst to tonn i kulda. Oppladingen (type CCS hurtig) kan ta imot 120 kW, og det tar under gunstige forhold rundt halvtimen å løfte batterikapasiteten fra 10 til 80 prosent.

Kan drive kaffetrakteren

Fabrikken sier at maks WLTP-rekkevidde kombinert er 462 km, men det er nok lett bil i god medvind på sommerføre … Vi skulle tro at en mer realistisk rekkevidde i Norge vil ligge på ca 330 km. Selvsagt helt avhengig av last, vær/føre og kjørestil.

Med V2L-funksjon og adapter som standard, kan bilens batteri levere strøm til eksterne apparater, som for eksempel kaffetrakter eller andre elektroniske enheter.

God plass for baksetepassasjerer også.

Li-Ion-jern-fosfat

Litium-jernfosfatbatteriet (LiFePO4-batteri) – LFP-batteriet (litium-ferro-fosfat) – er et litium-ion-batteri med litium-jernfosfat i katoden og en grafitt-karbonelektrode med metallisk bakside som anode. Med lavere kostnad, høy sikkerhet, lav toksisitet, lang sykluslevetid og litt til blir LFP i økende grad brukt i kjøretøy, stasjonære installasjoner og som reservekraft. De er koboltfrie. Allerede i september 2022 var markedsandelen for elbiler oppe i 31 prosent.

Kinesiske produsenter har lenge hatt et nesten-monopol på LFP. Med patenter som utløp fra 2022 og økt etterspørsel etter billigere elbil-batterier, kan produksjonen øke ytterligere og vil nok overgå litium-nikkel-mangan-koboltoksid (NMC) i 2028.

Den spesifikke energien er lavere enn for andre litium-ion batterityper som nikkel mangan kobolt (NMC) og nikkel kobolt aluminium (NCA). Den er nå 125 wattimer per kg, og kan kanskje komme opp i 160 Wh/kg med bedre pakking. De beste av de andre typene kan ligge helt opp i 300 Wh/kg. LFP-batterier har normalt også lavere driftsspenning enn andre elbil-batterityper.

Den brede skjermen er både elegant og brukervennlig.

Bred skjerm

Det er lite å utsette på førerplassen i Torres EVX. Et sete med 8-veis el-justering og justerbar korsryggstøtte gjør det ganske lett å finne en god kjørestilling, og sikten er upåklagelig. God høyde gjør dessuten inn- og utstigning bekvemt.

Som i nye elbiler flest, er det heller ikke i Toprres EVX veldig mange fysiske knapper og brytere, og det er en stor (bred – 70 cm) skjerm som virkelig fanger oppmerksomheten.

Fire kjøremodus

Interiøret er moderne og tiltalende, og materialvalgene ser også ut til å holde bra standard. Forsetene har oppvarming og ventilasjon, mens baksetene har oppvarming. Disse kan dessuten vippes for ekstra komfort.

Utstyrslisten inkluderer blant annet Apple CarPlay og Android Auto, navigasjon og atmosfærelys. Flytende midtkonsoll gir interiøret et særpreg, og det er bra med koppholdere og forskjellige smårom.

Til sikkerheten hører åtte kollisjonsputer og en omfattende pakke som ellers blant annet har filassistent, intelligent adaptiv cruise kontroll og autonom styring, for å nevne noe. Bilen kommer med fire kjøremodus – Comfort, Sport, ECO og Winter.

Den spesielle lyssignaturen er med på på gi fronten til Torres EVX et tydelig særpreg. 
Lett overstyring

Elmotoren på 152 kW – som tilsvarer ca. 207 hk – står greit til bilens egenvekt på drøyt 1,9 tonn, men gjør den ikke oppsiktsvekkende rask. Fra 0 til 100 km/t går det litt over 8 sekunder, og det er ikke vanskelig å finne mange som er kjappere enn dette.

På den annen side er ikke dette en type bil som først og fremst velges for å kjøre fort, men for å oppfylle praktiske daglige gjøremål. Og da er akselerasjonen mer enn god nok. Toppfarten oppgis for øvrig til 175 km/t.

Styringen er lett og presis, men vi opplevde under vår testkjøring en lett tendens til overstyring.

På veien er bilen ellers snill og ukomplisert, og det er godt med prioritet på komfort – i alle fall helt til man velger kjøremoduset Sport. Da strammes det til merkbart over hele spekteret, og kjørekarakteren endrer seg til en noe stivere og mer direkte opplevelse.

Gode garantier

KGM Torres EVX presenterer seg først og fremst som, en tøff og robust bruksbil. Noen små designmessige fiksfakerier byr den på, men disse bidrar først og fremst til at bilen skiller seg ut i mengden. For mye begynner å bli veldig likt …

Både på kapasitet og ytelser synes vi den leverer meget bra innenfor prisen, som altså starter på 429.900 kroner.

Importøren mener ellers at Torres EVX byr på svært gode garantier:

– Batteriet kommer med garanti på hele 1 million kilometer eller 10 år, og nybilgarantien er på 150.000 km eller 7 år. Dette gir trygghet for kunden, og er en bekreftelse på kvaliteten, sier salgssjef Steinar Dokken.

Spesiell er også hekken.

KGM Torres EVX – noen tall:

Motor: Elmotor på 152 kW, som tilsvarer ca. 207 hk. Dreiemoment 339 Nm.

Drivverk: Forhjulsdrift, fire forskjellige kjøremodus.

Batteri: 73,4 kWt

Rekkevidde, kombinert: Opptil 462 km WLTP

Hurtiglading 10-80 prosent (300 kW): ca. 37 minutter

Ombordlader: 10,5 kW

Lengde x bredde x høyde: 4,72 x 1,89 x 1,72 m

Akselavstand: 2,68 m

Egenvekt: 1.915 kg

Tillatt totalvekt: 2.410 kg

Tilhengervekt m/brems: 1.500 kg

Bagasjerom: 708 l

Akseleerasjon 0-100 km/t: 8,1 sek.

Toppfart: 175 km/t

Forbruk oppgitt, kombinert kjøring: 1,87 kWt pr. mil

Pris: Fra kr. 429.900,-

Les også: Lettere metall – smartere bil?

  • Arkiv

  • «Drømmebiler, familiebiler, hverdagsbiler og biler som aldri burde vært laget 2.0» er klar til utsendelse i midten av november.

    GODE NYHETER

    Til alle som ikke rakk å sikre seg et eksemplar av «Drømmebiler, familiebiler, hverdagsbiler og biler som aldri burde vært laget» før boken var utsolgt!

    Nå kommer boken i ny og større utgave, med mange nye kapitler! Her lar Frank deg gjenoppleve en bilisme som aldri kommer tilbake gjennom
    mer enn 40 biltester og bilopplevelser fra 60-, 70- og 80-tallet!

     

    «Drømmebiler, familiebiler, hverdagsbiler og biler som aldri burde vært laget 2.0» er klar til utsendelse i midten av november.

    PHP Code Snippets Powered By : XYZScripts.com