Gamle startkabler kan ødelegge for titusener!

Batteri og kuldesjokk
Facebook
Twitter
LinkedIn
Tips en venn

Sprengkulda som nå er over oss, og som vi sikkert får flere runder med fremover, vil gi flatt batteri og starttrøbbel for mange biler. Men du MÅ tenke deg godt om før du bruker startkabler.

Særlig om kulda holder seg i flere dager, kommer det til å bli et stort behov for starthjelp der minusgradene biter seg mest fast, fastslår forsikringsselskapet If.

– En del er nok ikke klar over at de fleste forsikringsselskaper har veihjelp som en del av kaskoforsikringen på bilen, gjerne med en egenandel på noen få hundrelapper.

Det betyr at du får veihjelpsbil hjem til deg dersom du står med blåfrosne fingre og sliter med å få bilen i gang, sier kommunikasjonsrådgiver Sigmund Clementz i If.

Advarer mot kabler

Startkabler og hjelp fra naboen er både effektivt og bra, men pass på å gjøre dette riktig. Uriktig bruk av startkabler kan bli en dyrekjøpt erfaring – både for den som får hjelp og den som hjelper.

– Hvis du bruker den gamle typen startkabler uten overspenningsvern på moderne biler, kan det føre til kortslutning og skade på motorstyreenheten i bilen og annen elektronikk, sier Moeen Shahzad Mughal, fagansvarlig og bilteknisk rådgiver i If.

Overspenningsvern er en beskyttelse det er vel verdt å koste på seg, understreker han.

Skader for 60 000 kroner

– I en moderne bil sitter det mange styrebokser og små datamaskiner som kommuniserer med hverandre. Hvis en styreenhet får overspenning og kortslutter, kan det føre til skade på andre dyre komponenter i bilen også.

Skadene vil som oftest føre til at bilen får alvorlige startvansker – eller ikke vil starte i det hele tatt, forklarer Mughal.

Det er mange elektroniske komponenter og kretskort i en bil i dag. Kostnaden på en reparasjon etter el-sjokk varierer fra bil til bil, men kan koste fra 5000 kroner og oppover til 60 000 kroner – eller mer.

Ikke dekket

Bilens forsikring dekker vanligvis ikke en skade som dette, siden den skyldes feil bruk av startkabler. Det gjelder derfor å holde tungen rett i munnen og vite hva du gjør under panseret.

– Hvis du skal ha starthjelp på bilen din, eller gi bort starthjelp, anbefaler jeg på det sterkeste at du kjøper startkabler med innebygget overspenningsvern – en såkalt gnistsikker startkabel – for å hindre skader.

Dersom du ikke har denne kabelen, bør du ikke ta sjansen på å gi eller å få starthjelp, sier Mughal.

Noen nyttige tips om bilbatterier og vinter:

  • Kjøp et startkabelsett med overspenningsvern. Dette kan brukes på både nye og gamle bilmodeller
  • Les bruksanvisningen til startkablene godt, slik at du bruker dem riktig.
  • Å investere i en batterilader kan også lønne seg. Det kan være lurt å lade batteriet minst en gang i året, helst på høsten for å unngå startproblemer om vinteren.
  • Levetid på bilbatteriet avhenger av at batteriet er mest mulig fulladet, så det er ikke dumt å lade en gang i løpet av vinteren også.
  • Ved mange kaldstarter og mye småkjøring om vinteren, blir batteriet svekket over tid.
  • Normal levetid på bilbatteri er gjerne mellom tre og fire år, men avhenger av type kjøring og bruk av bilen.
  • Mye småkjøring, med korte turer til og fra butikken, er med på å svekke batteriet, spesielt hvis mange funksjoner som bruker strøm settes i gang i det du starter bilen: Lys, radio, varme i front/bakrute, varmeapparat, navigasjon og annen elektronikk.
  • Ta noen lengre turer med bilen innimellom for å få ladet opp batteriet. Men husk at batteriet fortsatt vil svekkes over tid.
  • Arkiv

  • PHP Code Snippets Powered By : XYZScripts.com