GLS 400d: Mercedes-Benz’ store SUV – den topper det meste

Mercedes GLS 400d 1
Facebook
Twitter
LinkedIn
Tips en venn

Den er en overflod av en bil; Mercedes-Benz GLS 400d 4Matic. Rett nok er det neppe denne du først vil velge for hissige etapper på smale og svingete veier, men det er heller ikke dette markedet den henvender seg til.

Og til alt annet, derimot, slår den det meste av konkurrenter sønder og sammen.

Av Frank Williksen

Det gir unektelig en helt spesiell følelse å sette seg bak rattet i en Mercedes-Benz GLS 400d – SUVenes ukronte konge, etter min mening. For her stemmer alt: Et hav av plass for inntil sju personer, en utstyrsliste som nesten krever flere bind, råsterk dieselmotor med skyhøye ytelser, forbilledlig sikkerhet og meget høy nyttelast.

Kort sagt: Trenger du en stor og kjemperask bil, er dette et alternativ som fortjener øverste posisjon på ønskelisten!

Mercedes-Benz GLS 400d er en meget stor bil, med en overflod av alt. Dette reflekteres dessverre også i prisen…

Velproporsjonert design

For stor er GLS definitivt. Bilen er nesten 5,21 meter lang og 1,96 meter bred (med speilene innfelt) – og høyden er over 1,82 meter. Den ruver i trafikken, ja! I daglig bruk oppdager du likevel raskt at bilen er langt mer smidig og letthåndterlig enn de rause utvendige målene kunne tyde på.

Selv bruker jeg jevnlig en parkeringskjeller med en svart trang rampe – og oppdaget at det var ikke verre å komme inn og ut med GLS enn med vår daglige Mazda CX-30. Og her snakker vi ganske stor forskjell i størrelse.

En så stor og høy personbil kan lett få et designmessig busspreg, men det har Mercedes-designerne unngått – GLS har et velproporsjonert og harmonisk design som gjør at bilen også ser mindre ut enn den faktisk er.

Gjennomført ergonomi

Til designet hører ellers et stort panorama glasstak, som slipper inn mye lys, og understreker romfølelsen ytterligere.

Interiøret i GLS domineres av to opplevelser: Overdådige plassforhold, og design og finish som understreker premium-herkomsten kraftfullt. Det er fritt for jåleri og rene visuelle frierier – men fullt av gjennomtenkte løsninger og funksjonalitet. Setene foran er klimatiserte multikonturseter med massasjefunksjon.

Førerplassen er en øvelse i gjennomført ergonomi. Det supre el-justerbare førersetet har kontroller på dørsiden som vanlig hos Mercedes – oversiktlig og lett tilgjengelig.

En hekk som ruver!

Annerledes løsning

Rett foran seg har man den store widescreen-skjermen som leverer all relevant informasjon, og litt til – raskt, oversiktlig og presist, og på høyre side av rattstammen sitter girvelgeren, som fortjener toppkarakter både for plasseringen og for enkelheten i funksjon – opp for å kjøre bakover og ned for å kjøre forover.

Den eneste utfordringen er å huske at i motsetning til andre biler så sitter vindusvisker- og spylerfunksjonene her i kombinasjonshendelen på venstre side av rattstammen. Uvant, men dette vender man seg fort til.

Når de bakerste setene ikke er i bruk, er bagasjerommet enormt. Og selv med alle seterader oppe, får man fortsatt med seg litt av hvert.

Firehjulsdrift

GLS 400d er konge på det meste, også når det gjelder kjøreegenskaper og komfort. Bilen har et avansert aktivt understell med luftfjæring som sluker både små og større ujevnheter på en overbevisende måte. Jeg fikk riktig nok ikke testet bilen i terreng, men noen dårlige veistrekninger klarte jeg å finne – og de ble ingen stor utfordring for GLS.

Fremkommeligheten er det heller ingen grunn til å sette spørsmålstegn ved. Her snakker vi Mercedes-Benz 4Matic firehjulsdrift med differensialsperre, og fordelergirkasse med helvariabel momentfordeling mellom for- og bakaksel.

Betjeningsknapper for setene i tredje seterad.

Tåler drøye etapper

Bilen er utstyrt med E-Active Body Control og antikrengningsfunksjon, og demping og nivåregulering tilpasses automatisk. Resultatet blir da også svært overbevisende. Bilen byr i det hele tatt på en særdeles høy kjørekomfort, som også er noe jeg vil tro de fleste som ser etter en slik bil har veldig høyt oppe på ønskelisten.

På lange motorveistrekninger er den en drøm å ferdes i, og for den som sitter bak rattet: Her tåles det drøye etapper før man behøver ut og strekke på beina!

Ingen plassproblemer i baksetet heller…

Mye snadder

Til komforten for andre i bilen hører for eksempel muligheten for MBUX bakseteunderholdning, med to høyoppløste berøringsskjermer som åpner for filmer, musikk, surfing på nettet eller andre funksjoner. Til infotainment-pakken hører for eksempel suverent Burmester surround lydsystem og navigasjon på øverste hylle.

Med MBUX augmented reality får man dessuten hjelp av et kamera som filmer området rundt bilen og formidler virtuelle praktiske tips i krevende trafikksituasjoner – oversiktlig og informativt vist på den store skjermen.

En førerplass på øverste hylle byr GLS 400d på.

Optimal trygghet

På området sikkerhet har Mercedes-Benz alltid spilt en viktig rolle, og vært i tet med en rekke nyvinninger. I GLS er hele repertoaret på plass, noe som betyr en av de mest omfattende sikkerhetspakkene på markedet i dag.

Lista er lang, og omfatter bl.a. avstandsstyrt cruise kontroll, aktiv filholderassistent, et svært avansert nødbremssystem, kollisjonsvarslingssystemet Pre-Safe, som setter inn en rekke tiltak for å redusere belastningen ved en mulig kollisjon, blindsonevarsling, trafikkskiltassistent som også går litt lenger enn det som er vanlig, og en rekke andre funksjoner som spiller på lag mot det samme målet – å hjelpe føreren til en optimalt trygg biltur.

Tilføy så et head-up display som er noe av det beste jeg har prøvd; høyoppløst og i farger, og med god synlighet også under krevende lysforhold.

Baksetepassasjerene har eget panel for klimaanlegget, pluss et par USB-kontakter.

I en annen liga…

Mercedes-Benz GLS 400d 4Matic er en overveldende bil på alle måter. Den leverer en strålende kjøreopplevelse; begrepet kjøreglede blir litt for forsiktig, kjørebegeistring er mer nærliggende for den store SUVen fra Mercedes-Benz.

Så er det ikke bare veiegenskapene heller – den store bilen har krefter i sportsbilklassen, ressurser til uanstrengt kjøring i høye hastigheter over svært lange etapper.

Plass er ikke noe tema det heller – den ressursen er det ingen knapphet på for noen i bilen. Og selvsagt leverer den sikkerhet på nivå som svært få andre.

Hvorfor jeg da ikke har en GLS 400d 4Matic i oppkjørselen? Nja, det kan ha noe med pris å gjøre. Prøvebilen jeg kunne nyte noen dager har en startpris som personbil på kr. 1.430.900,-. Med den smule ekstra utstyr som var tilføyd på «min» bil, endte prislappen her på kr. 1.862.110,- – og akkurat den ligaen spiller nok ikke jeg i…

Men hadde jeg gjort det, så!

Setejusteringen – med minnefunksjon og andre finesser – er som vanlig å finne lett tilgjengelig på dørsiden. Og slik er det selvsagt også på bakdørene…

Mercedes-Benz GLS 400d 4Matic – noen tall:

Motor: 6-sylindret rekkemotor, diesel, 330 hk (243 kW) – 700 Nm

Drivverk: 4Matic firehjulsdrift, 9G-Tronic automatgirkasse

Lengde x bredde x høyde: 5.207 x 1.956 x 1.823 mm

Egenvekt: 2.505 kg

Totalvekt: 3.250 kg

Nyttelast: 745 kg

Tilhenger m/brems: 3.500 kg

Bagasjerom min – max: 355 – 2.400 kg

Taklast: 100kg

Dieseltank: 90 liter

Dekk: 275/55 R19

Akselerasjon, 0-100: 6,3 sek.

Toppfart 238 km/t

Forbruk, blandet kjøring: 0,80 – 0,96 l/mil

CO2-utslipp: 252 – 210 g/km

Pris: Personbil fra 1.430.900 kroner. Prøvebil som beskrevet 1.862.110 kroner.

Les også: Det startet med Mercedes-Benz S-Klasse – i dag har alle ABS

  • Arkiv

  • PHP Code Snippets Powered By : XYZScripts.com