Etter 2. verdenskrig var det dårlig stelt i Europa i ti-tolv år, dette så vi også i bilparken, blant annet Goggomobil.
Bilder: Dette kjørte tusenvis av folk rundt i, etter 2 verdenskrig, i tillegg til Moskvitsj og Pobeda. At de orket – men bilnøden var stor. Og jålefaktoren liten.. (Bildene er fra Goggo-arkivet)
Av Stein Bekkevold
Goggomobil var en serie enkle mikrobiler fra Hans Glas GmbH i Dingolfing, bygget i det ødelagte Tyskland fra1955 til 1969. De laget tre minimodeller på samme plattform: T sedan, TS kupé og TL varebil. Motoren var en luftkjølt, to-takts, to-sylinders sak som først var på 250 cm3 men som så ble 300, og deretter hele 400 kubikk.
Bilen hadde elektrisk forvalgs girkasse fra Getrag og manuell clutch. Motoren satt bak bakhjulene, og pøste ut blå røyk. Opphenget var uavhengig allround med skrufjærer og svingaksler. I alt 214 313 sedaner, 66 511 kupeer og 3 667 varebiler og pickuper ble bygget.
Dyrere kupe-modell
T250 ble først vist på en internasjonal sykkel- og motorsykkelmesse i 1954. Design-endringer kom i 1957: To vindusviskere erstattet den ene, og skyvevinduene ble forbedret.
Da kom også T300 og T400, med de større motorene. Den siste endringen for T sedan kom i 1964, da de bakovervendte «selvmords-dørene» – de du åpnet i motvind og ikke fikk stengt etterpå – ble erstattet av vanlige dører.
TS 2+2 kupe kom i 1957 sammen med den forbedrede T-sedanen. Den kom som TS250, TS300 og TS400. Den eneste endringen på TS kupe var vanlige dører, i 1964. Denne modellen var alltid ti til tjue prosent dyrere enn T sedan. Total produksjon av TS-kupe kom opp i hele 66 511.
Senere lagde fabrikken – som da ble drevet av Glas jr og søsteren Hertha – mer moderne Glas-biler – men det er en annen historie.
Faset ut
Selskapet startet midt på 1800-tallet, med maskiner for landbruk, og begynte så med scootere (totalt 46 000!) og senere med biler. De ble til slutt kjøpt av BMW, som ville ha visse patenter; Glas var for eksempel først med registerreim for overliggende kamaksel. Det gamle modellutvalget ble raskt faset ut av BMW.
Gutbrod-motor
Goggomobil- eventyret er en typisk etterkrigshistorie, som hos dagens unge bilinteresserte vekker stor undring; alle ønsket seg bil, men få hadde råd til en. Billige småbiler ble løsningen – norske Troll med norsk glassfiberkarosseri, og tysk to-takts Gutbrod-motor på Gutbrod-ramme – skulle være en av dem, men det gikk jo skeis.
– Hadde du virkelig en sånn bil, bestefar? Nei bevares, men uansett …