I dag vil jeg sende en gratulasjon til en virkelig SUV-klassiker på det norske markedet: Subaru Forester var en av de første SUV-ene som kom. Modellen ble lansert i 1997, og har altså i år 20-års jubileum.
Dette er en representant for den mest populære biltypen for tiden. Salget av SUV og crossover-modeller bare øker og øker, og det er ikke lenger bare de eldste kundegruppene som sørger for dette. Også yngre bilkjøpere oppdager mer og mer fordelene med god høyde og god sikt, og i hytte-Norge er også god bakkeklaring et klart poeng for mange.
Som SUV er Subaru Forester veldig bra. I tillegg til høyden, som gjør inn- og utstigning enkelt og komfortabelt, har bilen nesten ikke dørstokker å skreve over, og den har imponerende store vindusflater til fordel for god oversikt. Subarus såkalte symmetriske firehjulsdrift (permanent) regnes av mange som noe av det beste på markedet.
Denne klassikeren har vært gjennom mange runder med fornyelser og oppgraderinger, og bærer alderen godt. Forester er fortsatt en SUV med mange sterke egenskaper, men med dagens norske avgiftssystem blir den dessverre relativt dyr.
Denne bilen er en 2,0 liter bensin med 150 hk. Dette er toppmodellen Sport Premium, som koster 508 700 kroner. En Classic med litt mindre utstyr starter på 447 700.
Størrelsesmessig er dette en bil som er sammenlignbar med for eksempel Toyota RAV4, Volkswagen Tiguan og Ford Kuga.
Innvendig plass og bagasjerom er bra.
Utstyrsmessig er Forester godt på høyde med det meste. Bilen har fått Subarus forholdsvis nye EyeSight, som inkluderer nødbremssystem, adaptiv cruise kontroll, filskiftvarsler og vinglevarsler for å hjelpe føreren til å unngå uhell og skader. Bilen har det meste ellers av førerassistansesystemer.
Den har også X-Mode, som er et styringsprogram for kjøring på ekstra dårlig vei og i bratte bakker med blant annet Descent Control.
Ellers har den et veldig bra ryggekamera, stort glass soltak, el. bakluke og LED hovedlykter.
Merkelig nok mangler den fortsatt parkeringssensorer foran og bak. Dette kan gi overraskelser om man ikke tar høyde for det.
PÅ VEI – BAK RATTET
På veien er Forester først og fremst komfortabel. Dette er heller ikke en biltype som er utviklet for sportslig kjøring, men trygg og sikker transport av føre og passasjerer både på korte og lengre turer.
Man sitter godt og har god sikt, og førerplassen gir generelt et ryddig og velordnet inntrykk.
Bilen har trinnløs automatgirkasse, som fungerer upåklagelig. Også denne er videreutviklet gjennom årene, og har nå en funksjon som ligner mye mer på en vanlig automatkasse enn de tidligste årgangene.
Subaru har fortsatt beholdt boxer-motoren. Denne konstruksjonen sørger blant annet for å gi bilen lavt tyngdepunkt, noe som er en fordel for kjøreegenskapene.
Bensinmotoren her har 150 hk og bra trekkraft, og passer godt til bilen. Litt høyrøstet er den ved kraftig akselerasjon, men ellers hører vi lite til den. Bensinforbruket er litt høyt, med et oppgitt forbruk ved blandet kjøring på 0,7 l/mil.
Jeg opplever Subaru Forester som en av de mest robuste bilene i sin klasse. Det er en ekte firehjulstrekker som nok klarer seg bedre enn mange andre når forholdene blir virkelig krevende. Selv om prisen er relativt høy, får man også en veldig funksjonsdyktig bil med mange gode egenskaper.
Eierne ser ut til å være godt fornøyde, og mange velger lett Forester om igjen, viser det seg.