Jeg har flere ganger tidligere skrevet om møter med helt spesielle drømmebiler, som for eksempel spesialutgaven av Porsche Panamera; Exclusive Series. I dag ser jeg, med betydelig glede, tilbake på noen få dagers bekjentskap med Nissan 370Z – 2-seters sportscoupé med store fartsressurser.
Stedet var Stuttgart-området, temperaturen var mer enn behagelig – og veiene var tilsvarende behagelig tørre!
Med tyngdepunktet senket godt ned mot asfalten, og nye, gode ”sko” handler det meste her om grep – og sitter gjør det så definitivt!
At denne bakhjulsdrevne sportsbilen gjør sine saker eksemplarisk opp mot toppfart på Autobhan, overrasker vel ingen – Nissan har lenge hatt et solid grep om denne biltypen. Jeg minner bare om GT-R!
Den virkelig store moroa starter samtidig med at svingene starter; når S-svingene avløser hverandre i raskt tempo opp mot alpene og gjennom Schwarzwald-området. Jeg gjør gjerne Sylfest Strutles ord til mine: Å du hildrande du!
Kort sagt er kjøreopplevelsen stor – bak dette rattet leker livet, og man glemmer fort datoen på fødselsattesten!
Javel, så gjør den 0-100 ”bare” nærmere halvparten så raskt som storebror GT-R, men det er like fullt futt i 5,3 sekunder også. Opplevelsen av ”spark i ryggen” er udiskutabel, og blir bare bedre jo mer vant man blir til bilens nydelige manuelle 6-trinns girkasse. Den gir meget raske og ”myke” skift med bilens spesielle ”mellomgass”-løsning i S-modus.
Under det lange panseret foran slumrer en svært potent V6-motor med 328 hk. Skjønt slumrer gjør den vel stort sett bare når den ikke er i gang – dette er et kraftverk det er en sann fryd å slippe løs!
Motoren er dessuten utrolig fleksibel, og drar jevnt opp helt fra 1000 o/min. Dette er med på å gjøre bilen brukbar til mer enn bare å kjøre fort. Nissan 370Z spiller like gjerne rollen som komfortabel langturtransport for et par (uten altfor omfattende bagasje!), som en leken fartsmaskin for entusiasten.
Her er det godt å være, uansett om speedometernåla hviler opp mot 250 på Autobahn, eller 80 – 90 på adstadig hyggetur på den tyske landsbygda…
Interiøret er da også til å trives godt i for to personer, og de supre langturegenskapene gjør at man kan kjøre lange etapper uten å bli nevneverdig sliten. Ikke minst er det bilens overskudd av både krefter og kjøreegenskaper som gjør kjøringen udramatisk og trygg.
Effektivt klimaanlegg beviste at det er behagelig inne i bilen også ved stekende sol og 35 grader. Nissan 370Z er ellers bra utstyrt, men nettopp på de aller varmeste dagene savner man kanskje ventilerte seter litt.
Og så er det jo et ekstra lite pluss for oss godt voksne bilidioter at den ikke er blant de verste å komme inn i og ut av, selv om den er meget lav.
Å ja, prisen? Sist jeg sjekket, sto det for den modellen jeg prøvekjørte drøyt 860 000 kroner i den norske prislista. Selvsagt er det mye penger, men for en bil som denne grenser det til røverkjøp!