Dieselmotor med 381 hk – det lar seg vel høre? Noe av det morsomme med en så grov personbildiesel, er at inne i bilen ved rask kjøring låter den veldig likt en stor og potent bensinmotor; brølet vi bilgale er så glade i er mye det samme.
Det skal innrømmes at den råsterke dieselen likevel ikke gir den samme eksplosive spark i ryggen-opplevelsen som de sterkeste bensinmotorene, men den imponerer til gjengjeld med et jevnt og heftig drag helt fra bunnen av turtallsregisteret og opp mot toppfarten rundt 250 km/t.
Jeg opplevde bilen på hjemmebane, på diverse autobahn-strekninger i Bayern, og på noen morsomme fjellveier i Alpe-området. Begge deler fungerte glimrende. Fabelaktig stabilitet og grep også i høye hastigheter er på det nivået vi forventer fra en BMW, og fra en av tidens absolutte konger på veien!
I tillegg må BMW få skryt nok en gang for sitt automatgir – dette er drivverk av virkelig kremklasse!
Samme nærmest panegyriske hyllest gjelder også det fantastiske navigasjonssystemet. Her har BMW vært i tet lenge, og vi synes fortsatt denne løsningen er en ener, spesielt etter at man fikk ordentlig dreis på i-Drive betjeningen. Fra starten av var denne noe krevende å bli klok på, men dét er lenge siden – i dag er løsningen av det forbilledlige slaget.
Ekstra pluss for super Head-up display som virkelig viser alt man trenger av hurtig-info under kjøring: Fartsgrense, hastighet og navi-info.
Om du skulle lure på plassforholdene, så er en BMW X5 en stor bil, med rause plassforhold både til passasjerer og bagasje. Med baksetet i bruk sluker bagasjerommet 640 liter, noe som kan økes til 1870 liter med nedfelt sete.
Gutten var likevel noe overrasket over at bilen ikke hadde mørktonet glass fra fordørene og bakover – og på en bil som dette ville vel mange også vente seg panorama glasstak. Men selv om også denne modellen har en viktig ”M” med i navnet – BMW X5 M50D – er utstyrsnivået et godt hakk lavere enn i selve flaggskipet i serien, X5M, som jo har omtrent alt BMW kan by på av utstyrsdetaljer. Hvilket jo ikke sier så rent lite…
Misforstå meg rett, X5 M50D har tross alt veldig mye av det man kan ønske seg. Men det gjenstår et par hundre hk og rundt 800 000 kroner merpris opp til X5M…
Neida, dette er langt fra noen folkebil, med sin prislapp pålydende godt forbi 1,2 millioner. Men i kategorien drømmebil plasserer den seg høyt – og drømmer er fortsatt gratis…