Hemmelighetene bak styreoljekjølerens lange levetid

Facebook
Twitter
LinkedIn
Tips en venn

(Betalt innlegg)

Forestill deg at du kjører på en snødekt norsk vei. Plutselig, i en glatt sving, må du vri rattet skarpt.

Men rattet hører ikke etter!

Dette kan være et marerittscenario, men det kan unngås hvis du tar godt vare på styreoljekjøleren.

I denne artikkelen forteller vi deg hva en styreoljekjøler er, hvorfor du trenger en, og hvordan du vedlikeholder og reparerer den.

Vi gir deg også praktiske råd om hvordan du tar vare på oljekjøleren i den harde norske vinteren.

Oljekjølerens rolle i styringssystemet

Oljekjøleren, eller hydraulikkradiatoren, er konstruert for å kjøle ned oljen i servostyringssystemet.

Når servostyringen er i drift, varmes oljen opp, noe som kan føre til skumdannelse og slamdannelse. Dette kan i sin tur føre til at servostyringen blir dårligere, og i noen tilfeller til at den går i stykker.

Oljekjøleren fjerner varmen fra oljen, slik at den holder optimal temperatur.

Dette sikrer jevn drift av servostyringen og enkel rattrotasjon.

                     Bilde av styreoljekjøleren hentet fra reservedeler24.co.no

Hyppighet av vedlikehold

Styreoljekjøleren krever ikke hyppig vedlikehold. Det anbefales imidlertid å kontrollere tilstanden med jevne mellomrom for lekkasjer, korrosjon og andre skader.

Det anbefales også å skifte servostyringsolje hver 60-80 000 kilometer. Det er viktig å bruke den oljen som anbefales av bilprodusenten.

Tegn på feil på oljekjøleren

Oljelekkasje: Hvis du oppdager oljepytter under panseret på bilen, kan dette være et tegn på lekkasje fra oljekjøleren.

Forringelse av servostyringen: Hvis rattet svinger strammere, kan det være et tegn på feil på oljekjøleren.

Økt støy når servostyringen er i drift: Hvis du hører støy når du bruker servostyringen, kan det være et tegn på feil på servostyringen.

Prosedyre for utskifting av oljekjøler

Utskifting av styreoljekjøleren er en ganske komplisert prosedyre som bør utføres av en kvalifisert tekniker.

Generelt omfatter den følgende trinn:

  1. Tømming av oljen fra servostyringssystemet.
  2. Demontering av den gamle oljekjøleren.
  3. Montering av ny oljekjøler.
  4. Påfylling av olje i servostyringsenheten.

Praktiske vedlikeholdstips

Kontroller oljenivået i servostyringen regelmessig.

Bruk kun olje som er anbefalt av bilprodusenten.

Kontroller oljekjøleren med jevne mellomrom for lekkasjer, korrosjon og andre skader.

Ikke la servostyringsoljen bli overopphetet.

Ved å følge disse enkle tipsene kan du forlenge levetiden til styreoljekjøleren, og holde servostyringen i gang.

Styreservo

Japsedeler.no forklarte hva en servodrift er og hvilke typer styresystemer: hydraulisk og elektronisk. Hydrauliske systemer fungerer ved hjelp av hydraulikk, som øker førerens kontroll over rattet, og gjør det lettere å vri hjulene. Vanligvis brukes en elektrisk drevet pumpe for å skape det nødvendige trykket.

Etter hvert som teknologien avanserte og overgangen til elektriske kjøretøy begynte, begynte imidlertid ingeniører å favorisere elektroniske systemer som bruker elektriske motorer til å kontrollere styringen. Disse motorene kan installeres enten på rattstammen eller direkte på trekkstangen, noe som gjør det lettere å kjøre bilen uten en tradisjonell hydraulikkpumpe.

Overgangen til elektronisk forsterkning forenkler systemet, men endrer også styrefølelsen. Væskefylte hydraulikksystemer gir tydeligere tilbakemeldinger, noe som spesielt sensoriske kjøreentusiaster setter pris på. Med innføringen av elektroniske systemer har mange bilførere merket at tilbakemeldingene har blitt dårligere på grunn av den manglende fysiske forbindelsen mellom rattet og hjulene via væske.

Styresystemet i en bil gjør imidlertid mer enn bare å dreie hjulene til venstre eller høyre. Det er en kompleks mekanisme som omdanner rattets bevegelser til lineær bevegelse, slik at hjulene kan svinge i ulike vinkler. De fleste moderne biler er utstyrt med en tannstangstransmisjon som gir presis og pålitelig styring.

I tillegg har moderne teknologi utvidet styreegenskapene til å påvirke alle bilens fire hjul, noe som tidligere bare var forbeholdt sports- og premiummodeller. Denne funksjonen forbedrer kjøreegenskapene ved lave og høye hastigheter, gir stabilitet og forhindrer tap av kontroll over bilen.

Til tross for noen mangler, gir moderne styresystemer betydelig bedre kjøresikkerhet og komfort, og tilbyr løsninger for en rekke ulike forhold og førerpreferanser.

Styringens oljekjøler spiller en spesielt viktig rolle under de tøffe norske vinterforholdene.

Regelmessige kontroller og vedlikehold i tide hjelper deg med å unngå problemer med servostyringen, og sikrer trygg kjøring på glatte veier.

Les også: Karbohydrater – hydrokarboner?

  • Arkiv

  • «Drømmebiler, familiebiler, hverdagsbiler og biler som aldri burde vært laget 2.0» er klar til utsendelse i midten av november.

    GODE NYHETER

    Til alle som ikke rakk å sikre seg et eksemplar av «Drømmebiler, familiebiler, hverdagsbiler og biler som aldri burde vært laget» før boken var utsolgt!

    Nå kommer boken i ny og større utgave, med mange nye kapitler! Her lar Frank deg gjenoppleve en bilisme som aldri kommer tilbake gjennom
    mer enn 40 biltester og bilopplevelser fra 60-, 70- og 80-tallet!

     

    «Drømmebiler, familiebiler, hverdagsbiler og biler som aldri burde vært laget 2.0» er klar til utsendelse i midten av november.

    PHP Code Snippets Powered By : XYZScripts.com