Her kommer en ny stor elbil-suksess!

The interior of the Audi e-tron prototype
Facebook
Twitter
LinkedIn
Tips en venn

Alt tyder på at Audi e-tron blir den neste store elbil-suksessen. Salgsstart for Audis nye store el-SUV er senere i høst, og interessen er enorm. Hos landets største Audi-forhandler akkurat nå, Albjerk Bil i Drammen, regner man med å selge 300 e-tron bare ut året!

Så langt tyder også mye på at leveringssituasjonen blir «bra». Norske priser er ikke klare, men i Tyskland blir det antydet en bilpris fra ca. 80.000 euro. Dette beløpet inkluderer tysk moms med 19 prosent.

Bilen får, som andre i dette segmentet, voldsomme krefter, med en effekt på 300 kW, eller nærmere 500 hk, og selvsagt holder den følge med alle aktuelle konkurrenter når det gjelder rekkevidde.

Høy klasse!

I tillegg til svært god plass, kommer Audis første helelektriske bil med et interiør av høy klasse.

To store berøringsskjermer og virtuelle sidespeil med skjermer i dørene er blant de innvendige høydepunktene i Audis kommende elbil. Velger du å ta med Bang & Olufsens 3D Premium Sound System, får du også en lydopplevelse av de sjeldne med de 16 høyttalerne og forsterkerne med en effekt på 705 watt.

– Når vi nå kan vise interiøret, ser vi at bilen plasserer seg solid i premiumsegmentet. Audi e-tron er i rute, og vi forbereder oss på å levere ut de første kundebilene rett over nyttår. Vi får store volumer til det norske markedet, og er klare for å ivareta enda flere enn de som til nå har reservert en plass for Audi e-tron, sier Elin Sinervo, direktør i Audi Norge.

The interior of the Audi e-tron prototype

Virtuelle speil
Et stort, buet dashbord dominerer interiøret. Buen harmonerer sømløst med kanten som rammer inn Virtual Cockpit, som kommer som standard på Audi e-tron, samt skjermene til de virtuelle speilene som kommer som tilvalg. Det er første gang virtuelle speil blir tilgjengelig på en produksjonsbil med stort volum, så her tar Audi digitaliseringen av biler til et nytt nivå.

De virtuelle speilene byr på praktiske fordeler for både sikkerhet og komfort. Designet rommer et lite kamera som i sanntid viser det sylskarpe bildet på en syv tommer stor høykontrast OLED-skjerm. Bildet kan justeres fra side til side for å gi den synsvidden som kreves, i tillegg til at man kan zoome inn og ut i bildet for å få bedre oversikt over detaljene som befinner seg bak bilen. I MMI-systemet kan sjåføren velge mellom tre ulike visningsmodi for motorveikjøring, svinger og parkering.

Hele førersiden har alt fokuset rettet mot sjåføren.

The interior of the Audi e-tron prototype

Gjennomført

Audi e-tron plasserer seg på øverste hylle både med tanke på materialer, fargevalg og detaljer. Enten det er Valcona-skinn eller mørk, børstet aluminium for en sporty look, leverer e-tron høy kvalitet på både håndverk og materialvalg. Sømmene i setene skaper et motiv som minner om elektriske kretskort, og kontrastsømmer i oransje kan leveres som tilvalg.

Stemningsbelysningen, som også kan velges som tilvalg, lyser subtilt opp overflatene, og gjengir linjene i interiøret. e-tron-skiltet i instrumentpanelet er også belyst. 

Romslig
Med en akselavstand på hele 2,928 millimeter har den elektriske SUVen god plass til fem passasjerer og deres bagasje. Spesielt imponerende er benplassen i baksetet. Her er også den midtstilte tunellen man finner på konvensjonelle modeller fjernet, noe som gir ytterligere benplas

  • Arkiv

  • PHP Code Snippets Powered By : XYZScripts.com