Hillman: Enda en de fleste forlengst har glemt

1920px-Hillman_Hawk_Sports_Tourer_by_Martin_Walter_(1936)_(14963288405)
Facebook
Twitter
LinkedIn
Tips en venn

I serien «Biler vi ikke ser mange av i dag», kikker vi på Hillman, en av de som var flotte før 2. verdenskrig men som så forsvant i tåke – og rust.

På bildene ser du en stilig eldre Hillman – og den som skulle redde selskapet, lille Imp med maskinrommet bak. (Fotos: Hillman/Rootes)

Av Stein Bekkevold

Hillman-bilene kom fra Hillman-Coatalen Co, startet i 1907, døpt Hillman Motor Car Co i 1910. De lå i Ryton-on-Dunsmore, ved Coventry. Før 1907 laget de sykler.

Da de kom under Rootes-brødrene, havnet de i Humber i 1928. Hillman var småbiler fra Humber fra 1931, helt til 1937 fortsatte Hillman også med store biler. Rootes fikk 60 prosent av Humber i 1932, noe de beholdt til 1967, da Chrysler kjøpte Rootes og de andre aksjonærene. Merket fortsatte under Chrysler til 1976.

Bakgrunn

I 1857 startet J. Turner og J. Starley sammen Coventry Sewing Machine Co, med ingeniører fra London – en av dem var William Hillman. I 1869 ble dette til Coventry Machine Co, og begynte med velocipeder – tidens store transportnyhet.

I 1870 patenterte de “Ariel”, og i 1885 Kangaroo. Selskapet vokste raskt, og i år 1900 var Hillman blitt sjef – og millionær. Han oppfylte sin neste drøm, å lage biler.

Han bodde nå i Abingdon House i Coventry og ville bygge bilfabrikk ved godset. I 1907 startet selskapet Hillman-Coatalen med L Coatalen* som designer og teknisk sjef. Da kom 24HP Hillman-Coatalen, som kjørte årets Tourist Trophy. Bilen krasjet, men ga god omtale.

Coatalen gikk i 1909 til Sunbeam.

Rootes-brødrene

De første bilene var store, med en 10-liters (!) 6-sylindret motor, eller en 6,4-liters firer. En mindre motor med 9 hk fra 1913 hadde en 1,4 liters sideventilt firer og solgte godt. Den ble re-introdusert etter 1. verdenskrig som 11 HP, etter å ha vokst til 1,6 liter.

Storselgeren var en 14 HP som kom i 1925, den var deres eneste modell helt til 1928.

I tråd med tidens mote kom da en Straight Eight på 2,6 liter, den første med overliggende kam, men den fikk store problemer. I 1928 kom Hillman under kontroll av de stadig mer ivrige Rootes-brødrene og fusjonerte med Rootes´ Humber.

Så var det slutt…

Med tiden gikk Hillman over til småbiler, og ble det mest kjente merket i Rootes-imperiet sammen med Humber, Sunbeam og Singer. Etter krigen ble Minx ny-introdusert med den samme 1,2-literen.

I 1955 kom en toppventilert 1,4 liter kalt Mk 8. En mindre sak fra 1954 var Husky, med varebilkarosseri og den gamle sideventilmotoren. Understellet ble brukt i Sunbeam Alpine, Sunbeam var jo en del av Rootes.

Noe helt nytt kom i 1963, Hillman Imp, med en Coventry Climax 875 kubikk hekkmotor, bygget i en ny fabrikk i Skottland. Dette ble støttet av staten for å tilby jobber i et utsatt område. Og så var det slutt …

*Louis Coatalen (1879-1962) var fra Bretagne og ble så britisk statsborger. Han var flyger og ingeniør og jobbet hos De Dion-Bouton, Clement og Panhard-Levasseur før han i England gikk til Humber og så ble partner med W. Hillman. Så ble det Sunbeam.

Les også: Auburn .- husker du den stilige yankee’en

  • Arkiv

  • PHP Code Snippets Powered By : XYZScripts.com