Honda Jazz: Småbil med høy sjarme-faktor

Jazz 5
Facebook
Twitter
LinkedIn
Tips en venn

Honda Jazz er en mester på sikt, bruker lite bensin og er breddfull av sjarme. Salg, derimot, er det litt verre med for denne småbilen fra et tradisjonsrikt japansk bilmerke med lang historikk i Norge. Nå er merket nesten usynlig på markedet, i påvente av flere «riktige» elbil-modeller.

Av Frank Williksen

Det har gått en tid siden Honda var et bilmerke å regne med her i landet. I Hanne Skotvedts storhetstid mener jeg å huske markedsandeler rundt tre prosent på det beste, og noen tusen biler solgt hvert år. Navn som Civic, Accord, NSX og CR-V hadde god klang blant norske bilkjøpere, og med god grunn – Honda var, og er, bra biler.

Høyere potensial

I likhet med flere andre godt etablerte produsenter, var Honda sent ute med taktskifte til elbiler, og den første av det slaget som kom – e – viste seg raskt å være en bil for mer spesielt interesserte. E:Ny1 har vesentlig bedre appell, selv om mottakelsen fra media har vært heller moderat. Likevel er dette en modell med vesentlig høyere potensial, ikke minst etter et betydelig prisnedslag.

Siktforholdene fra førerplass er svært gode, noe dette bildet forhåpentligvis gir et inntrykk av.

32. plass…

Men på registreringsstatistikken er det heller svart hav. I løpet av de to første månedene i år ble det registrert 28 nye Honda her i landet – 17 e:Ny1, 9 e, og en hver av Jazz og CR-V. Ikke mye å klaske de nedre ekstremiteter i taket for, selv om det var dobbelt så mange som for eksempel Land Rover. Og Mini. Men en 32. plass blant bilmerkene og 0,22 prosent andel er og blir litt stusselig …

Høy pris

Synd, for bilene er det teknisk lite å utsette på. Jazz, som jeg nylig kjørte, er definitivt en attraktiv småbil med mange gode egenskaper. Men med bensinmotor hjelper det lite, det er elbil alle spør etter nå, og da veier det ikke veldig tungt at denne mildhybriden – selvladende – nøyer seg med halvliteren på mila ved vinterkjøring, og går store deler av tiden på elektrisk drift.

At prisen starter så høyt som på 317.600 kroner hjelper selvsagt heller ikke nevneverdig på en tøff markedssituasjon. Prøvebilen min var en Advance til 332.000 kroner før ekstra utstyr. Men dette har jo med avgifter å gjøre, og med norske politikeres binding til masten for én teknologi …

Bakseteplassen er selvsagt litt begrenset, men oppleves bedre enn du venter når du ser bilen utenfra.

Morsom å kjøre

For dette er en småbil som hadde fortjent en bedre skjebne. Jazz kjører godt, og virker litt fast avfjæret. Komforten er likevel bra, og bak rattet oppleves den som større enn den faktisk er når det gjelder veiegenskapene. De kompakte ytre målene kommer til sin rett når det blir trangt om plassen, og som bybil er Jazz rimeligvis suveren.

En liten runde på svingete småveier avslørte dessuten at relativt fast fjæring og god styrefølelse også gjør bilen morsom å kjøre.

Bra finish

Store vindusarealer, med en fallende frontrute og fin sikt sideveis helt frem til A-stolpene er det du legger mest merke til når du setter deg inn i denne bilen første gang. Inntrykket understrekes ved kjøring, her skal det litt til for å miste oversikten.

Førersetet overrasker positivt – både i størrelse og form, og hele førerplassen står til godkjent pluss. Her snakker vi en oversiktlig og velredigert løsning, med noen del funksjoner på den midtplasserte skjermen – men også en del lett gjenkjennbare knapper og brytere. Finishen er, på godt Honda-vis, upåklagelig.

Plassen til bagasje er rimeligvis begrenset.

Det er en småbil

Uvanlig god åpningsvinkel på bakdørene letter inn- og utstigning til bakseteplassen, som ikke er all verden. Rimelig nok, dette er en småbil … Høyden er god, men bredde og beinplass er ikke mer enn det absolutt bør være. Mens vi er inne på plass, får vi også ta med at bagasjerommet er blant de mer beskjedne, selv om det blir hele 1.200 liter å fylle opp når baksetene er nedfelt.

Halvliteren

Honda Jazz er en hybrid – mild, ikke ladbar – og kjører altså en god del på strøm. Hondas e:HEV fullhybrider er selvladende og trekker kraft fra forbrenningsmotoren og fra regenerativ bremsing. Det er med andre ord ikke behov for å koble seg til strømnettet, noe som sparer både tid og bryderi.

Bensinmotoren er en rekkefirer med 107 hk, og den har selskap av en elmotor som leverer 90 kW, som tilsvarer 122 hk. Summen blir en kvikk og kjøreglad bil med rask respons og akselerasjon 0-100 km/t på rundt 9,5 sekunder. Toppfarten er oppgitt til 175 km/t. Fabrikken oppgir drivstofforbruk fra 0,45 l/mil ved blandet kjøring, og CO2-utslipp fra 102 g/km. Min opplevelse av forbruket var ca. halvliteren, men altså under vinterforhold.

Godt utstyrt

Selv om bilen er liten, er det ikke spart på utstyr. Jazz har en imponerende meny av førerassistansesystemer, med blant annet kollisjonsbegrensende bremsesystem, kjørefeltvarsling og -assistent, adaptiv cruise kontroll, lysautomatikk og trafikkskiltgjenkjenning. Noen modeller har også blindsoneinformasjon og overvåkingssystem for kryssende trafikk.

Og det er mer, for eksempel rattvarme, bakkestartassistent, klimaanlegg, parkeringssensorer foran og bak, to USB-porter foran og to bak, trådløs Apple CarPlay, mørktonede vinduer og LED hovedlys.

Tiltalende design, også bakfra. Som bildet antyder var ikke værforholdene de aller beste under prøvekjøringen.

Også lengre turer

Selv om de siste avgiftsjusteringene har gått hardt ut over prisen, er Honda Jazz et attraktivt alternativ for den som ser etter en kjapp og lettkjørt småbil med fossil drivlinje. Med de kompakte ytre målene og den suverene sikten, er det en perfekt bybil. Samtidig tåler den helt utmerket også litt lengre turer, men helst ikke med flere enn fire i bilen.

Utstyrsmessig holder den godt følge med konkurrentene, og et bensinforbruk som holder seg rundt halvliteren godtar nok de fleste, selv i dag.

Noen tall, Honda Jazz Advance Automatic:

Motor: 4-sylindret bensin rekkemotor på 1,5 liter, 107 hk, dreiemoment 131 Nm. Elmotor 90 kW (122 hk), dreiemoment 253 Nm.

Drivverk: Forhjulsdrift, automatgir.

Lengde x bredde x høyde: 4,09 x 1,69 x 1,53 m

Akselavstand: 2,52 m

Bagasjerom: 304/1.205 liter

Egenvekt: 1.227 kg

Tillatt totalvekt: 1.690 kg

Maks. tilhengervekt: 500 kg

Akselerasjon, 0-100 km/t: 9,6 sek.

Toppfart: 175 km/t

Bensinforbruk, oppgitt: 0,45 l/mil

Bensinforbruk, oppnådd: 0,50 l/mil

Pris: Jazz fra 317.600 kroner – Jazz Advance prøvebil fra 332.000 kroner.

Les også: Drivstoff er ikke bare-bare

  • Arkiv

  • «Drømmebiler, familiebiler, hverdagsbiler og biler som aldri burde vært laget 2.0» er klar til utsendelse i midten av november.

    GODE NYHETER

    Til alle som ikke rakk å sikre seg et eksemplar av «Drømmebiler, familiebiler, hverdagsbiler og biler som aldri burde vært laget» før boken var utsolgt!

    Nå kommer boken i ny og større utgave, med mange nye kapitler! Her lar Frank deg gjenoppleve en bilisme som aldri kommer tilbake gjennom
    mer enn 40 biltester og bilopplevelser fra 60-, 70- og 80-tallet!

     

    «Drømmebiler, familiebiler, hverdagsbiler og biler som aldri burde vært laget 2.0» er klar til utsendelse i midten av november.

    PHP Code Snippets Powered By : XYZScripts.com