Av elbiler er Hongqi E-HS9 noe av det aller største du får. Både innvendig plass til passasjerer og bagasjeplass gjenspeiler dette. Store, gode seter gjør at alle i bilen sitter utmerket, og sammen med den fine luftfjæringen i Exclusive-modellen leverer bilen komfort på høyt nivå. Ytelsene hører hjemme på øverste hylle, og det samme gjør interiørdesignet – og finishen. Flott!
Ikke alt imponerer like mye. Vi kunne gjerne ha tenkt oss noe lengre rekkevidde – og noe mer intuitive skjermløsninger.
Av Frank Williksen – Foto: Christer Williksen
Hongqis første modell på det norske markedet var en stor suksess i fjor, da elbilkjøpere nærmest gikk mann av huse for å sikre seg den ruvende SUV-en E-HS9. Like lett har det ikke gått i år, med minimalt antall nye biler registrert så langt.
Bilen er den samme, den, bare med noen forbedringer, men konkurransen har blitt ulike mye hardere i et knalltøft marked. Det har bremset opp Hongqi kraftig.
Hongqi E-HS9 er en stor bil, uansett hvilken vinkel du ser den fra.
Elegant
Hva er det så de fleste her velger bort når ny elbil skal kjøpes? Vi har prøvekjørt toppmodellen Exclusive, og kan bekrefte at det er ganske mye man går glipp av!
Noe kan selvsagt skrives på kontoen for økonomisk begrunnet valg av en mindre bil i stedet for en som er så stor. Så kan det tenkes at designet, som har fått mye ros, også faller mindre i smak hos enkelte. Ikke alle faller for den Rolls Royce-inspirerte stilen E-HS9står for, hvor elegant karosseriet enn er.
Elegant er for øvrig også interiøret – her oser det kvalitet og premium lang vei av både materialer, utstyrsnivå og finish i detaljene – virkelig et godt stykke arbeid!
Masse plass
I en bil som er over 5,20 meter lang ligger forholdene godt til rette for overlegen innvendig plass – også som 6- eller 7-seter. Til orientering så har grunnmodellen Comfort og Premium 7 seter, mens Exclusive og Exclusive+ er 6-setere. Plass er det nok av også til bagasje. Med full bil av passasjerer, er det ennå 580 liter bagasjerom igjen. Som 5-seter har man 1.410 liter bagasjeplass å skilte med – og med bare forsetene i bruk er rommet bak hele 2.160 disponible liter!
Hvor mye man kan utnytte av dette i praksis, er det nyttelasten som avgjør. Den er et noe diskutabelt begrep for enkelte elbiler, men Hongqi E-HS9 er ikke blant disse. Som 7-seter med alle seter i bruk har man for eksempel runde 100 kilo igjen til bagasjen, noe de fleste nok kommer langt med.
Et absolutt nyttbart baksete!
Høy komfort
Setene i denne modellen er et lite kapitel for seg selv. Det er nevnt at de er store og behagelige, men det er mer å si her, for eksempel om de store og myke hodestøttene, som er nesten som putene i senga hjemme – og slutter seg om hodet på en svært så behagelig måte.
Passasjerene i denne bilen sitter som konger, og det er grunn til å tilføye at også de to bakerste setene holder godt mål.
Interiøret gir også i sin helhet et solid kvalitetsinntrykk, og med elbilens lave støynivå på toppen blir totalresultatet komfort på høyt nivå – også for de lange turene.
Godt utstyrt
Førerplassen er dominert av to store skjermer, som vi opplevde som litt lite intuitive. Vi kunne ha ønsket oss noe lettere navigering her – brukervennligheten er ikke helt på topp…
Ellers har bilføreren meget gode arbeidsforhold og bra sikt. Det er enkelt å finne en god kjørestilling, og bilen er fullpakket med førerassistanse – og sikkerhetssystemer. Fra en lang liste nevner vi detaljer som trekkraftkontroll, bakkestarthjelp, anti-rollover-system, bakkenedstigningskontroll, bremsesviktsystem ved for høy temperatur i bremseskivene, akustisk kjøretøyvarsling, adaptiv cruise kontroll, kollisjonsvarsling, kryssende trafikk bak-varsling og automatisk parkering.
Imponerende skjermløsninger, men brukervennligheten kunne nok ha vært noe bedre.
Valgbare kjøremodus
Firehjulsdrift er standard, i grunnmodellen med en effekt på 435 hk til å drive hjulene. Premium og Exclusive-modellene har 551 hk, noe som gir en helt vanvittig akselerasjon for en så stor og tung bil. Man skal imidlertid ikke kjøre fort veldig lenge før man ser batteriprosentene svinne som dugg for solen.
Strømforbruket er i det hele tatt ikke den sterkeste siden til E-HS9, og vi hadde som sagt gjerne sett noe lengre rekkevidde, selv om den med det nye 120 kWt batteriet (brutto) i Exclusive+ skal kunne klare opptil 515 km WLTP.
Til drivlinjen hører dessuten seks valgbare kjøremodus og mulighet for en syvende egendefinert. De to toppmodellene har dessuten luftfjæring.
Det beste kjøpet
Prismessig starter Hongqi E-HS9 på 699.900 kroner for basismodellen Comfort. Da får man 84 kWt batteri, som skal gi opptil 396 km WLTP rekkevidde. Med firehjulsdriften, den gode effekten og alcantara skinnseter må dette sies å være ganske mye bil for pengene.
Dessverre er spranget opp til Premium ganske stort – den koster fra 819.900 kroner – og så er det enda lenger opp til Exclusive til 924.900 kroner og Exclusive+ som bare så vidt er under millionen – 999.900 kroner.
Da begynner det for alvor å bli dyrt, og i dette prissjiktet er det ganske mange som har opplevd at det er vanskelig å få særlig høye markedsandeler her i landet.
Av Hongqi E-HS9 er Exclusive og Exclusive+ klart de mest imponerende modellene – man grunnmodellen Comfort er nok det beste kjøpet.
Hodestøtter i superklassen!
Noen tall:
Lengde x bredde x høyde: 5,21 x 2,01 x 1,71 m
Akselavstand: 3,11 m
Egenvekt med fører: Fra 2.580 kg (Comfort) til 2.777 kg (Exclusive+)
Maks totalvekt: 3.130 – 3.232 kg
Nyttelast: 455 – 550 kg
Tilhenger med brems: Opptil 1.500 kg
Akselerasjon 0-100 km/t: 6,5 sek (435 hk) eller 4,9 sek (551 hk)
Effekt: 160 + 160 kW (435 hk) eller 160 + 245 kW (551 hk)
Dreiemoment: 300 + 300 eller 300 + 450 Nm
Hurtiglading: Opptil 140 kW
Ombordlader: 11 kW