Jaguar XJ220 var en to-seters sportsbil bygget fra 1992 til 1994, i samarbeid med Tom Walkinshaw Racing. Bilen klokket toppfart 341,7 km/t på Nardo testbane i Italia.
Bildet: Her kunne noen sin aerodynamikk! Foto Jaguar Cars
Av Stein Bekkevold
Dette gjorde den til verdens raskeste produksjonsbil. Og modellen klarte, ifølge Jaguar en runde på Nürburgring på 7.46,36 i 1991, raskere enn noen før den.
XJ220 ble utviklet fra et V12-motorisert 4-hjulsdrevet konsept designet av en gruppe ansatte på fritiden. De ville lage en moderne versjon av de enormt vellykkede Jaguar-modellene som herjet 24 Hours of Le Mans på 1950- og 1960-tallet. Og de ville at de skulle delta i FIA Group B-konkurranser.
Den første konseptbilen ble vist på British Motor Show 1988 i Birmingham. Den svært positive mottakelsen fikk Jaguar til å sette bilen i produksjon. Omtrent 1500 forskudd på 50 000 pund per bil ble betalt inn og leveranser var planlagt for 1992.
Tekniske endringer og strengere utslippskrav resulterte i betydelige endringer, særlig utskifting av Jaguars gamle V12 med en moderne turbo V6.
Endringene i spesifikasjoner og kollaps i etterspørselen etter slike biler på grunn av lavkonjunkturen tidlig på 1990-tallet gjorde at bobla sprakk; bare 275 biler ble bygget, hver med en utsalgspris på 470 000 UK pund i 1992, XJ220 var da en av verdens dyreste biler … snakk om samleobjekt!!
Les også: Luftmotstand? Nja…