På Gjøvik tidlig i 1950-årene hadde en av grossererne en blank, svart Humber. Vi gutta glante hissig, dette var saker! På den tiden bygde jo engelskmennene mange fine biler – men SOM de rustet …
Av Stein Bekkevold
Humber Ltd bygde først sykler, (som alle andre), så motorsykler og så biler, de ble aksjeselskap og børsnotert alt i 1887. Navnet «Humber & Co Limited» var solid pga ryktet til produktene fra Thomas Humber. Og nå lurer du på hvem han var og hva han startet med. Og hvorfor?
Startet med sykler
Thomas Humber (1841 – 1910) var engelsk smed, oppfinner og smart sykkelprodusent. Han ble tidlig kjent som en dyktig tekniker, og utviklet og patenterte en sikkerhetssykkel (1884) med diamantformet ramme og store, solide hjul. Da var de fleste sykler ganske umodne – og smarte forbedringer var i vinden; nesten alle som senere bygde motoriserte kjerrer hadde startet med sykler. En av de mer kjente var Adam Opel. Ca hundre selskap drev med dette …

Til Nottingham
Humber ble født i Sheffield som sønn av skredder Samuel Humber og kona Lucy. Familien flyttet til Kingston ved Hull da han var 5 år, og der gikk han på skole. Så jobbet han hos en smed og lærte faget til bunns. I 1854 flyttet de til Nottingham.
Rundt 1860 dro Humber til The Butterley Company, og imponerte sjefene ved å utvikle en smartere metode for bygging av dekksbjelker til Royal Navy. Etter en tid dro han tilbake til Nottingham, og etablerte seg som smed. Der giftet han seg og fikk en datter og en sønn. Og begynte å lage sykler.

… og så bil
Sykkelen til Humber ble fort et mønster. Humber gjorde mange, ikke fullt så synlige sykkelforbedringer. I 1868 grunnla han 27 år gammel Humber Cycles, med moderne produksjon i Beeston i Nottinghamshire – dette ble Humber & Co Ltd.
Han forbedret hele tiden teknologi og metoder, ved uavhengig tenking og stor kreativitet. Påliteligheten kom av hans høye standard og konstante vekt på kvalitet, akkurat slik Henry Royce drev den tekniske siden av Rolls Royce. Dette gjorde at Humber ble ansett som sykkelaristokraten.
Dette førte han videre til bilbygging. I ettertid ser vi at bilene ble altfor fine og solide, en skjebne Humber deler med minst ti andre engelske bilmerker fra gullårene – som fabelaktige Lanchester …

Rootes-brødrene
En rekonstruksjon i 1899 styrket selskapet. Med voksende bilinteresse – det startet i 1896 – ble bilene viktigere enn syklene, så den divisjonen ble solgt til Raleigh i 1932. Motorsyklene ble tatt ut av salg under depresjonen på 1930-tallet.
Humber ble etter hvert et sovende bilmerke. Etter å ha drevet Humber via Hillman i 1928, kjøpte Rootes-brødrene 60 prosent av Humbers aksjer, og fikk styrende eierandel. Brødrene gikk inn i Humberstyret i 1932 og gjorde firmaet til holdingselskap for Rootes Group.

Borte, de også
I 1960 var årsproduksjonen 200 000 biler. Det å tviholde på kontrollen ga underfinansiering. Å lansere Hillman Imp viste seg dessuten å sprenge Humber – og gruppens ressurser, og alt ble kjøpt av Chrysler Corp i 1967. Og borte ble de, de også …
BILDER:
Bildeserien er fra Humber-arkivet og her ser du alt fra den høykvalitative sykkelen til flotte Humber 14 fra 1928 – en Snipe fra 1955, en Super Snipe fra 1966 pluss en flott Estate tilhørende The Lord of the Manor. Flotte og robuste biler, men rusten da gitt …