Buick var helt fra starten i 1908 en avdeling i General Motors (GM). Selskapet ble startet av bilpioneren David D. Buick* i 1899, og var blant de aller første amerikanske bilmerkene, pluss at Buick altså etablerte General Motors i 1908.
Av Stein Bekkevold
GMs første sjef William C. Durant hadde jobbet som Buicks daglige leder og storinvestor. Da Oldsmobile forsvant i 2004, ble Buick den eldste overlevende amerikanske gammelprodusenten.
Slik så 1938-modellen ut.
80 prosent i Kina
Buick er fortsatt et førsteklasses merke som selger luksusbiler dyrere enn Chevrolet, men rimeligere enn de fra Cadillac-divisjonen. I Nord-Amerika selges Buick nesten alltid sammen med GMC-kjøretøyer (et annet premiummerke) – og da hos flermerkeforhandlere. Markedsandelen i USA var i 2022 på svake 1,2 prosent, halvert i forhold til andelen i 2000. Men like fullt solgte Buick over 1,4 millioner biler det året, en rekord for merket. Veksten ble drevet av det enorme salget i Kina (!), som nå tar hele 80 % av Buicks totalsalg; forstå det om du kan …
*David Dunbar Buick var en skotsk oppfinner (1854-1929) fra Arbroath som utvandret til Dearborn/Detroit to år gammel med familien. Han begynte å jobbe i den svært unge bilbransjen etter å ha drevet med forbrenningsmotorer i ungdommen. Penger til bilutvikling skaffet han seg ved å jobbe i rørleggerbransjen, der han oppfant plensprederen og en metode for å emaljere badekar …
Bildene er fra GMs enorme arkiv, og viser Buick-modeller fra like før (1938) og under 2. verdenskrig, slik vi gamlinger husker dem. Den større og yngste er fra 1941 og het Limited – den kom like før Japan angrep Pearl Harbour den 7 august …