Hvem var Mr. Buick?

1941_Buick_Limited_(34646246692)
Facebook
Twitter
LinkedIn
Tips en venn

Buick var helt fra starten i 1908 en avdeling i General Motors (GM). Selskapet ble startet av bilpioneren David D. Buick* i 1899, og var blant de aller første amerikanske bilmerkene, pluss at Buick altså etablerte General Motors i 1908.

Av Stein Bekkevold

GMs første sjef William C. Durant hadde jobbet som Buicks daglige leder og storinvestor. Da Oldsmobile forsvant i 2004, ble Buick den eldste overlevende amerikanske gammelprodusenten.

Slik så 1938-modellen ut.

80 prosent i Kina

Buick er fortsatt et førsteklasses merke som selger luksusbiler dyrere enn Chevrolet, men rimeligere enn de fra Cadillac-divisjonen. I Nord-Amerika selges Buick nesten alltid sammen med GMC-kjøretøyer (et annet premiummerke) – og da hos flermerkeforhandlere. Markedsandelen i USA var i 2022 på svake 1,2  prosent, halvert i forhold til andelen i 2000. Men like fullt solgte Buick over 1,4 millioner biler det året, en rekord for merket. Veksten ble drevet av det enorme salget i Kina (!), som nå tar hele 80 % av Buicks totalsalg; forstå det om du kan …

*David Dunbar Buick var en skotsk oppfinner (1854-1929) fra Arbroath som utvandret til Dearborn/Detroit to år gammel med familien. Han begynte å jobbe i den svært unge bilbransjen etter å ha drevet med forbrenningsmotorer i ungdommen. Penger til bilutvikling skaffet han seg ved å jobbe i rørleggerbransjen, der han oppfant plensprederen og en metode for å emaljere badekar …

Bildene er fra GMs enorme arkiv, og viser Buick-modeller fra like før (1938) og under 2. verdenskrig, slik vi gamlinger husker dem. Den større og yngste er fra 1941 og het Limited – den kom like før Japan angrep Pearl Harbour den 7 august …

Les også: Tucker – dyre og sjeldne

  • Arkiv

  • «Drømmebiler, familiebiler, hverdagsbiler og biler som aldri burde vært laget 2.0» er klar til utsendelse i midten av november.

    GODE NYHETER

    Til alle som ikke rakk å sikre seg et eksemplar av «Drømmebiler, familiebiler, hverdagsbiler og biler som aldri burde vært laget» før boken var utsolgt!

    Nå kommer boken i ny og større utgave, med mange nye kapitler! Her lar Frank deg gjenoppleve en bilisme som aldri kommer tilbake gjennom
    mer enn 40 biltester og bilopplevelser fra 60-, 70- og 80-tallet!

     

    «Drømmebiler, familiebiler, hverdagsbiler og biler som aldri burde vært laget 2.0» er klar til utsendelse i midten av november.

    PHP Code Snippets Powered By : XYZScripts.com