Hyundai med C-utfordrer som har det meste

Facebook
Twitter
LinkedIn
Tips en venn

Jeg var nylig i Spania for prøvekjøring av Hyundais nyeste ”baby” – ny i30-modell. Fin bil, nydelig vær (+20 grader og sol) og flotte omgivelser – og kaldt med snøbyger dagen etter, selv i Malaga!

Men poenget var altså Hyundai i30, som i ny utgave melder seg på i den veldig tøffe ”Golf-klassen”. Bilen er et skikkelig løft fra forgjengeren, ikke minst motormessig. Til Norge kommer både den nye 1-literen med 3 sylindre og 120 hk, og en ny 1,4 liter bensinturbo med 140 hk – og et maksimalt dreiemoment på spenstige 242 Nm ved 1500 omdreininger.

Begge motorer er oppgitt å bruke lite bensin, og slik så det også ut på kjørecomputeren under prøveturen. Men det endelige svaret får man jo aldri før bilen er i normal drift under norske forhold.

1.4-literen prøvde jeg også med Hyundais nyutviklede 7-trinns dobbeltclutch automatiske girkasse, og dette var en kombinasjon som ”satt” veldig godt.

Kort oppsummert er 1-literen mer enn sterk nok for bilen til all vanlig bruk. Skal man derimot ha et litt større innslag av kjøreglede og moro bak rattet, må 1,4-literen til pers. Den gjør til gjengjeld den kompakte bilen både kvikk og morsom å kjøre!

Først og fremst takket være Ioniq-suksess ser Hyundai nå ut til å være på opptur igjen, og slikt har lett for å smitte mellom de forskjellige modellene. Trolig får også nye i30 litt ekstra oppmerksomhet av denne grunn. Prisnivået bør deretter forsterke interessen. Hyundai i30 koster nemlig fra knappe 250 000 kroner – og for litt over 300 000 får man en toppspekket utgave med den sprekeste motoren og 7DCT girkasse. Da kan man veldig lett forsvare uttrykket ”mye bil for pengene”!

I design – både inn- og utvendig – er nye i30 en europeisk modell, utviklet og produsert i vår verdensdel. Dette er en viktig del av Hyundais strategi, og rundt 90 prosent av alle 505 396 nye Hyundai solgt i Europa i fjor, var også produsert her.

Ellers imponerer merket med sin 5 års garanti med ubegrenset kjørelengde, noe som signaliserer sterk tro på egen kvalitet, og mye avansert teknologi innebygget i bilen. Det siste gjelder ikke minst på infotainment-siden, med mengder av muligheter og intuitiv bruk. Lifetime mapcare (TomTom), kabelfri lading av mobil, sanntids trafikkinformasjon, smart cruise kontroll og automatisk nødbremsfunksjon knyttet til fotgjengergjenkjenning er verdt å nevne. Det samme kan selvsagt også sies om sikkerhetssystemer som tretthetsvarsler, blindsonevarsler, skiltlesing, fjernlysassistent, filskiftvarsler og varsling av kryssende trafikk bak bilen ved rygging.

I løpet av året kommer i30 også med sin GTI-utfordrer – og neste trinn er en coupé/fastback-utgave i 2018.

Hvem skal så kjøpe Hyundai i30? Ikke lett å spå her, selv om bilen i utgangspunktet er et fullgodt alternativ for de fleste som skal ha en C-segment modell. Den treffer også bra for alle oss som liker litt ekstra høyde for enkel inn- og utstigning, Likevel har VW Golf et jerngrep om dette segmentet, så spørsmålet blir nok mest hvilke av de øvrige konkurrentene Hyundai i30 kan konkurrere sterkest med…

  • Arkiv

  • PHP Code Snippets Powered By : XYZScripts.com