Hyundai Ioniq 5 har markert seg som en av markedets mest etterspurte elbiler. Det spesielle designet har gitt god drahjelp, sammen med rommelig bagasjerom og god innvendig plass. Gode veiegenskaper er også et pluss, ikke minst med den gode kjørekomforten bilen byr på.
Prismessig er det mer midt på treet, men den N Line-utgaven vi testet synes vi likevel gir bra valuta for pengene.
Av Stein Bekkevold og Frank Williksen
Hyundai Ioniq 5 hører hjemme i SUV-kategorien, selv om den ikke helt følger standard SUV-oppskrift – høyden er for eksempel et hakk lavere enn en tradisjonell SUV. Bilen har dessuten et kompakt design som skiller den klart og tydelig ut fra alle andre – og hvor mange andre kan skryte av det i dag?
Lengden er 4,66 m, bredden 1,89 m og høyden 1,61 m. Akselavstand på hele 3,00 m betyr at hjulene er plassert godt ut mot bilens hjørner, noe som gir et godt bidrag til kjørekomforten.
Den innvendige plassen er bra, og bagasjerom på 520 liter hevder seg godt i klassen. Dette kan økes opptil 1.580 liter med nedfelt baksete. Bilen har i tillegg en frunk på 24 liter.
GJENKJENNELIG: På denne førerplassen er det mye som ligner på det vi har vært vant til fra før, med knapper og bryter for mange av de mest brukte funksjonene.
Nesten analogt
I N Line versjon skiller bilen seg ut med en del ytre attributter som N Line støtfangere, sideskjørt og 20 tommers felger, innvendig med blant annet sportsratt, sportsseter med røde kontrastsømmer og sort taktrekk.
Hyundai Ioniq 5 N Line har en førerplass det er lett å finne frem i, og lett å trives med. Det visuelle inntrykket grenser mot analogt, med moderat skjermbruk og gledelig mange funksjoner styrt med knapper og brytere. Noen mye brukte funksjoner er samlet på rattet, så en god del kan betjenes underveis med fingertuppene.
Mye assistanse
Det er minnefunksjon på førersetet, og enkelt å justere seg frem til en god kjørestilling. Utstyrsnivået er høyt, med blant annet seter med ventilasjon i tillegg til varme, head-up display, Bose premium lydanlegg og en laaaang liste av førerstøttesystemer som parkeringsassistent, smart cruise kontroll, varsling når bilen foran kjører, blindsonevarsling med filvarsling og aktiv bremseassistent, ryggeradar som dekker 25 meter blindsone til hver side, 360 grader kamera, og selvsagt all verdens filhjelp – for å nevne noe …
Ikke noe plassproblem i dette baksetet.
Bra nyttelast
Hjuloppheng og innredning er ganske normale saker, med MacPherson foran og multilink bak, så bilen kjører godt og er grei å oppholde seg i. Men den er bygd av stål, og har egenvekt ca 2,2 tonn med fører. Tillatt totalvekt er 2.685 kg, så på nyttelast slår den ganske mange, med nærmere 500 kg å gå på i tillegg til føreren. Tillatt hengervekt med bremser er 1.500 kg.
Solid dreiemoment
Med firehjulsdrift har bilen to synkrone el-motorer som får strøm fra et long range-batteri på brutto 84 kWt. Største rekkevidde er oppgitt til 495 km WLTP, men mer sannsynlig her til lands er nok rundt 40 mil under greie forhold. Frontmotoren er på 74 kW og den bak gir 165 kW. Det betyr at du foran har effekt som tilsvarer 100 hestekrefter, og bak har du 225. Eller noe sånt. Poenget er et sammenlagt dreiemoment på 605 Nm, a la lett lastebil med diesel …
Hyundai oppgir selv et forbruk på 1,81 kWt/mil. Vårt gjennomsnitt lå nok litt nærmere 2,00, men godt innenfor det akseptable.
Også enden av midtkonsollen har gitt plass til mange knapper.
Roterende magnetfelt
Motorene er lette å datastyre med tanke på kraftfordeling foran/bak, slik at bilen tar seg trygt gjennom svingene selv på vått og glatt føre – og styringen er tett og presis. Her er hovedpoenget med de lettstyrte motorene svært viktig, og derfor har fabrikken – akkurat som Polestar og Lexus – valgt synkronmotorer. Hittil har slike vært mest brukt i heiser, nettopp på grunn av den enkle kraftstyringen.
En permanent-magnet synkronmotor (PMSM) har konstant «ladde» magneter innebygd i rotoren, de gir altså konstante magnetfelt. Den stillestående statoren i motorhuset har viklinger koblet til en vekselstrømkilde (en vekselretter som får likestrøm fra driftsbatteriet) og lager et roterende magnetfelt. Det samme skjer også i de mer vanlige asynkronmotorene du finner i de fleste elbiler.
Ny forskning
Ved synkron hastighet – der rotor- og statormagnetfelt går helt likt – låser rotorpolene seg elektromagnetisk til det roterende magnetfeltet. Her er litt av hemmeligheten bak motortypens egenskaper. PMSM-motorer ligner teknisk sett børsteløse likestrømsmotorer.
Neodym-magneter er det vanlige, men raske svingninger i den kinesisk dominerte råvareprisen har stimulert til ny forskning på ferrittmagneter. På grunn av disses naturlige egenskaper må magnetkretsen da styre den magnetiske fluksen (kraftstrømmen), så deler av motoren må bygges annerledes.
Det visuelle inntrykket antyder at her er det litt ekstra, noe også N-line emblemet bekrefter.
18 minutter
Maskiner med ferrittmagneter har dessuten lavere effekt- og dreiemomenttetthet enn neodymmaskiner. Så det er litt ubehagelig for bilindustrien at Kina også her har bukten og begge endene. Og dette igjen kommer av vestlig industris kortsynte tenking med hensyn til råvarer og utvinning.
Batteriet er et brutto 84 kWt med nikkel-kobolt-mangan LiIon. Netto tilgjengelig effekt i slike ligger ofte på 95 %. Med 800 Volt system tar det under gunstige forhold 18 minutter å lade opp fra 10 til 80 %, akkurat nok til et stopp med pølser og brus …
Bilen oppdateres via telemetri (Over The Air, OTA).
Bedre
I 2025-versjon har Ioniq 5 fått noe større batteri og bedre rekkevidde, og vi mener mer bruk av fysiske knapper er et gode – spesielt for sikkerheten. Opplevelsen av bedre kjørelys og bedre adaptiv cruise kontroll bør også nevnes på plussiden.
Inkludert levering står det 564.375 kroner på prislappen for Hyundai Ioniq 5 N Line. Plusser man på fulldigitale speil, stiger dette til 594.375 kroner. Tillegg for metallic lakk er 8.625 kroner, for matt lakk 12.375 kroner.
Man må altså betale litt for moroa …
Hyundai Ioniq 5 N Line – noen tall:
Motor: 239 kW med 74 kW foran, 165 kW bak, tilsvarer ca 325 hk. Dreiemoment 605 Nm.
Drivverk: Firehjulsdrift. Full pakke av førerstøttesystemer.
Lengde x bredde x høyde: 4,66 x 1,89 x 1,61 m
Akselavstand: 3,00 m
Egenvekt m/fører: 2.185 kg
Tillatt totalvekt: 2.685 kg
Tilhengervekt m/brems: 1.500 kg
Bagasjerom: 520 – 1.580 l
Batterisystem: 800 Volt
Batteri 84 kWt brutto
Ombordlader: 7/11 kW
DC lynlading: 10 – 80 % på minimum 18 minutter
Rekkevidde: Inntil 495 km WLTP
Toppfart: 185 km/t
Akselerasjon, 0-100 km/t: 5,3 sekunder