For den som ser etter en kompakt SUV, er nye Hyundai Kona et ideelt valg. Her får man både hyggelig rekkevidde, gode ytelser, lavt strømforbruk og god kjørekomfort i en totalpakke der toppmodellen Premium har en startpris på 433.900 kroner.
Av Frank Williksen
Hyundai Kona i 2024-versjon er noe helt annet enn første generasjon av bilen. Ikke minst er den blitt et godt hakk større, men den har også fått et langt mer moderne og friskere design. Den ekstra størrelsen gjør den dessuten mer attraktiv som familiebil.
Kona er nå i Long Range-versjon 4,39 m lang og 1,83 m bred. Høyden er 1,58 m, og akselavstanden 2,66 m. Greie C-segment-mål, med andre ord. Minste bakkeklaring er 151 mm.
Tilhenger er mulig
Bakseteplassen ligger på klart godkjent nivå. Bagasjerommet sluker 466 liter, noe som kan utvides til 1.300 liter når baksetet er helt nedfelt. Hyundai har også funnet plass til en liten frunk foran på 27 liter.
Når førervekt er tatt med, gjenstår det nyttelast fra 350 til 447 kg, avhengig av modell. Tilhenger er mulig, maksimal vekt for henger med brems er begrenset; 750 kg.
Frisk nok
Hyundai Kona i Long Range utgave har forhjulsdrift, og kreftene kommer fra en elmotor på 160 kW (218 hk), med dreiemoment på 255 Nm. Dette gir krefter og ytelser som står godt til bilen, og som også gir det lille ekstra overskuddet til sikre forbikjøringer.
Akselerasjon 0-100 km/t på ca 8 sekunder får ikke mange til å heve et øyelokk i dag – men oppleves nok ganske friskt for alle som fortsatt kjører fossile familiebiler!
Krevende vei
Hyundai Kona Long Range har en batteripakke på 65,4 kWt, med en oppgitt rekkevidde WLTP på inntil 514 km. Bilen har ombordlader på 7/11 kW, og oppgitt hurtigladetid fra 10 til 80 prosent er minimum 41 minutter.
Jeg testet bilen på hyttetur til Fyresdal i Vest-Telemark, en strekning på ca. 221 kilometer. Det har etter hvert blitt relativt bra standard på deler av strekningen, men det gjenstår fortsatt lange strekk med dårlig, smal og krevende vei.
Billig i drift!
Her var det med andre ord spennende å se hvordan Kona-forbruket oppførte seg. Svaret ble absolutt tilfredsstillende: På hjemturen noterte jeg et forbruk pr mil på 1,41 kWt fra Fyresdal til Meheia – og for hele turen Fyresdal – Svelvik endte det med 1,35 kWt pr mil med en kjøretid på 3 timer og 31 minutter.
Meget bra, og et nytt eksempel på hvor flinke Hyundai er i denne disiplinen! Bilen ble ladet til 91 prosent hos Eviny i Fyresdal, og ved ankomst hadde jeg fortsatt 53 prosent – og 232 kilometer å gå på.
Knapper og brytere
Om førerplassen i denne bilen er det flere positive ting å si. Skjermen foran føreren gir en del nøkkelinformasjon på oversiktlig vis, mens den midtstilte skjermen gir betjening til apper og forskjellige funksjoner.
For egen del er jeg dessuten fornøyd med at Hyundai har latt en del funksjoner fortsette med fysiske knapper og brytere til betjening. Jeg er rimelig sikker på at dette er sikkerhetsmessig bedre enn at absolutt alt skal skjermbetjenes.
Ellers gir SUV-designet fordeler for sikten, og selve førersetet er bra, med rikelige justeringsmuligheter. Og minne for idealposisjon.
Hyundai har – heldigvis – beholdt en mer tradisjonell betjening av flere funksjoner, som disse smart plasserte knappene.
Ekte skinn
På veien går det også bra. Kona byr på fin kjørekomfort, med ganske høy egenvekt og lavt tyngdepunkt. Også på fjellveiene trives bilen greit, men den blir rimeligvis ikke mest optimal når svingene kommer tett på smal og kupert vei.
Min prøvebil var Long Range Premium, hvilket betyr meget høyt utstyrsnivå i en bil til 433.900 kroner. Fra en liste lang som armen nevner jeg tretrinns ventilasjon og minnefunksjon for forsetene, perforerte setetrekk i ekte skinn, effektivt head-up display, BOSE premium lydanlegg og kunstig billyd.
Optimal sikkerhet er målet
Fra Advanced og Exclusive hadde den allerede med seg det meste som med rimelighet kan tenkes av utstyr i en bil – full LED hovedlys, el-justerbare forseter, totrinns setevarme på høyre og venstre side i baksetet, smart bakluke, trådløs mobillader og varmepumpe, for å ha nevnt noe.
Hyundai Kona er spekket med sikkerhets- og førerassistansesystemer, som i all hovedsak utfyller hverandre, og har et eneste overordnet mål: Optimal sikkerhet på veien. Dessverre har dette etter hvert antatt slike dimensjoner at det nesten glir over i det parodiske – og det gjelder langt fra bare Hyundai Kona, men stort sett alle nye biler i dag.
Kona byr på et rommelig bagasjerom.
Kraftige pling
Det er en evig kamp om hvem som skal ha kontroll over styringen- bilen, eller du? Det uler jevnt og trutt om bilen synes du er for nær midtlinjen – eller kantlinjen.
Og er du så uheldig å gli et par kilometer over fartsgrensen, uansett sone, så plinger det jevnt og trutt om dette også. Aller mest irriterende er likevel den ufattelig nidkjære tretthetsovervåkingen, som i hytt og gevær brenner av kraftige pling ledsaget av et kaffekoppsymbol.
Stirrer man stivt rett fremover?
Jeg opplevde dette gjerne allerede et par kilometer etter start på tidlig formiddag (eller når som helst på dagen), og kunne føle meg trygg på hyppige repetisjoner, selv om jeg aldri var utenfor veien – ei heller vinglet med styringen.
Om jeg har forstått det tekniske underlaget riktig, så er det en utløsende faktor her om man ser til siden, og da skjønner jeg jo bedre den ulevelige frekvensen. Men hvem i himmelens navn stirrer stivt rett fremover hele tiden mens man kjører?
Krumming av agurk…
Føy så til de hyppige oppfordringene om å «holde rattet med begge hender» når man beviselig sitter med begge på rattet allerede!
Mye av dette kan heldigvis slås av, men også det blir en tålmodighetsprøve når det må gjøres før hver eneste tur starter!
Dette kan høres negativt, men er det jo ikke for bilens del – det er hverken Hyundai eller andre bilprodusenter som har satt krav om mange av disse funksjonene.
Det noen nå bør spørre seg om, er om ikke slike systemer har antatt et omfang som gjør at de blir mer distraherende enn sikkerhetsfremmende? Men dersom det er de samme menneskene dette adresseres til, som dem som har brukt sin kostbare tid på å fastlegge korrekt krumming for en agurk, så er ikke håpet om bedring fra Brussel særlig levedyktig!
God verdi for pengene!
Når dette er sagt, skal det understrekes at Hyundai Kona er en svært attraktiv kompakt SUV med mange positive egenskaper. Det største plusset er uten tvil det svært gunstige strømforbruket, supplert med gode plassforhold og en trivelig kjøreopplevelse.
Utstyrsnivået er – som nevnt – også svært høyt, men det kan også flere andre skryte av. For den som ser etter en SUV i denne klassen, er dette uansett en modell som absolutt må tas med i vurderingen. Prisnivået understreker også dette – Hyundai Kona leverer godt for den prisen man kreves.
Hyundai Kona Long Range – noen tall:
Motor: Elmotor, 160 kW (218 hk), dreiemoment 255 Nm.
Drivverk: Forhjulsdrift, automatgir. Hele løperrekka av førerstøtte- og sikkerhetssystemer.
Hjul/dekk: 17 eller 19 tommer lettmetall – 215/60 R17 eller 235/45 R19.
Lengde x bredde x høyde: 4,39 x 1,83 x 1,58 m
Akselavstand: 2,66 m
Bakkeklaring: 151 mm
Egenvekt: 1.773 – 1.870 kg, avhengig av modell.
Tillatt totalvekt: 2.220 kg.
Tilhenger med brems: 750 kg.
Bagasjerom: 466-1.300 liter
Akselerasjon, 0-100 km/t: ca 8,0 sek.
Toppfart: 172 km/t.
Batteri: 65,4 kWt
Oppgitt rekkevidde: Inntil 514 km WLTP
Ombordlader, enfas/trefas: 7/11 kW
Hurtiglading, 10-80 prosent: Min. 41 minutter
Pris: Prøvebil (Premium) fra kr. 433.900,-. Long Range fra 388.900,- (Advanced).