Jo, det er mulig. Forutsatt at du får fylt hydrogen-tanken innenfor rimelig avstand. Jeg snakker selvsagt om Hyundais nye brenselscelle-modell Nexo, som overtar etter pioneren ix35. Men mens sistnevnte var en tradisjonell SUV ombygd til hydrogen-drift, er Hyundai Nexo utviklet for dette systemet fra bunnen av.
Jeg fikk se nærmere på den nye modellen hos Birger N. Haug Lier nylig, og må innrømme at førsteinntrykket var meget bra. Rekkevidde på 666 kilometer (WLTP) lar seg høre – ikke minst fordi dette også er en rekkevidde brukeren vil oppleve i praksis. Også dette er per definisjon en elbil, men på denne behøver man ikke å tenke på at batterier ikke bør lades høyere enn 80 prosent, eller tappes lenger ned enn til 20 prosent.
Denne bilen produserer nemlig sin egen strøm til fremdrift, og «restavfallet» er noen dråper vanndamp ut bak, så rent at man – i følge fabrikken – godt kan drikke det.
Den slår med andre ord alle batterielektriske biler langt ned i støvlene på rekkevidde – og den gjør det uten at man behøver å sitte i vinterklær med radioen av for å få noen ekstra kilometer.
Heller ikke behøver man frykte for overdrevent hopp i forbruket ved hastigheter over 80 km/t.
Og: Der elbilen trenger alt fra 40 minutter og oppover for lading, fyller du hydrogentanken på 5 minutter, så kan du kjøre 50-60 mil før du igjen behøver et 5-minutters tankstopp.
Man kan gjerne spørre seg hvorfor hydrogenbiler da ikke er en bestselger for nullutslippskjøretøy, men svaret er enkelt. Det finnes ingen troverdig infrastruktur i dag, og for kort tid siden ble noen av de få tankstedene som fantes faktisk nedlagt!
Det er den onde sirkelen: Det er for få biler til at noen vil investere store summer i tankanlegg for hydrogenbiler – og det er for få tankanlegg til at folk flest ønsker å kjøpe slike biler. Nå er det kanskje en lysning ikke så langt unna på denne siden, men enn så lenge er det svært sparsomt med tankmuligheter.
For Espen Bagroen hos Birger N. Haug går dagene nå med til å vise frem den nye Hyundai Nexo til interesserte kunder.
For kunder hos Birger N. Haug i Lier er det ikke så aldeles ille, for dem er det mulig å fylle tanken i Sandvika, og det er «innafor». Men så var det dette med lengre turer, da…
I mellomtiden er selgerne hos Birger N. Haug i full gang med å vise bilen for en lang liste interesserte, og leveringsdyktige er man også i øyeblikket.
Men altså, infrastrukturen…
Hyundai Nexo er en rommelig SUV – 4,67 m lang, 1,86 m bred og 1,63 m høy. Akselavstanden er 2,79 m. Bagasjerommet tar litt over 400 liter, og bilens egenvekt er 1.785 kg, omtrent det samme som en tilvarende stor fossil bil.
Effekten er 163 hk, og motoren leverer et dreiemoment på 395 Nm. På ytelser ligger den langt bak mer motorsterke og raskere batterielektriske biler, men akselerasjon 0-100 km/t på 9,5 sekunder, og toppfart 179 km/t, er nok tilstrekkelig for de aller fleste.
Hyundai Nexo er ellers en særdeles godt utstyrt bil, standardutstyret er omfattende.
Pris: Kr. 585.900,- pluss 4.900,- for metallic og 8.900,- for matt lakk.