Om du er blant de mange som gjerne bruker bilen til ferie- og fritidsturer, har vi et aldri så lite forslag å bidra med. I disse dyrtider kan det jo også være en god idé å holde seg innenfor landets grenser – for den norske krona glimrer jo heller ikke akkurat med god kurs for tiden! Prøv dette turforslaget, til en helt spesiell vei som ikke alt for mange utenfor lokalmiljøet har oppdaget ennå: Velkommen til Aursjøvegen! Isuzu D-Max passet ekstra godt til forholdene…
Av Frank Williksen – foto Christer Williksen
Nord-Vestlandet er en del av Norge vi svært gjerne besøker på egne hjul. Her står naturopplevelsene så og si i kø. Bare å kjøre ned Romsdalen, og litt lenger nord gi seg ut på den internasjonalt kjente Atlanterhavsvegen, duger i lange baner for de fleste.
Med utgangspunkt sørfra i Sunndalsøra kan du dessuten gi deg ut på en turistvei som fortjener langt større oppmerksomhet enn den har fått hittil, nemlig Aursjøvegen, som presenterer seg som «en veg som er tøffere enn Trollstigen». Og tro meg: Er målet en spektakulær kjøre- og naturopplevelse, slår Aursjøvegen det meste!
Bomvei
Opprinnelig er den 121 km lange Aursjøvegen en anleggsvei gjennom krevende fjellterreng. Den strekker seg fra Sunndalsøra i Sunndal kommune til Eidsvåg nær Molde, og inngår i Dovrefjell-Sunndalsfjella nasjonalpark. Veien byr på alpine fjell og severdigheter som Aurstupet, Mardalsfossen og Eikedalsvatnet, Aursjøhytta og mye, mye mer. Er du heldig, kan du også støte på villrein.
En del av veien er bomvei, og gjennomkjøring koster en hundrelapp for personbil. Betaling gjøres bare med kort. Når bompenger er betalt og man har kjørt inn i området, skal bommen åpne seg automatisk når man kjører ut igjen. Feil på anlegget meldes til tlf 908 33 440.
Sikkerhet
Veien er grusvei, og det frarådes å kjøre med buss eller bil med campingvogn.
Det siste forteller litt om hvor spesiell denne veien er. Her får du noen flere fakta som går på sikkerhet på veien, som åpner 1. juni og stenges ved høstens første snøfall:
– Veien er tidvis smal og mangler delvis rekkverk.
– Veien går tidvis i meget bratt terreng, og har mange uoversiktlige punkter.
– En trang og svingete tunnel har ingen form for belysning.
– Møtende trafikk kan komme overraskende.
– Det kan stedvis oppstå rasfare.
– Ved nedbør og uvanlig stor rasfare kan veien bli stengt.
Med andre ord: Dette er en veistrekning som må behandles med den respekten den fortjener!
Toppturer
Mardalsfossen er et av høydepunktene langs Aursjøvegen. Den øverste delen er et loddrett fall på 297 meter, og dette regnes som Nord-Europas høyeste frie fall. Den totale høyden er 655 meter, og den blir av mange ansett som en av de vakreste fossene i verden.
For den som er ute etter toppturer i begrepets virkelige betydning, er det nok å velge blant. Langs veien ligger fantastiske topper som Juratind, Skjorta, Prestaksla, Fløtatind, Dronningkrona, Hovsnebba og Storkalkinn. Typisk for disse fjellene er at de går rett opp fra fjorden til høyder opp mot 1700 meter over havet. Her venter opplevelser som virkelig kan ta pusten fra en turgåer!
Ha med sykkel!
Et godt råd er å ha med sykkel. På to hjul blir opplevelsen enda større, med mulighet for å kombinere med herlige fotturer langs merkede stier, bading, fiske eller klatring blant spisse tinder.
En lett fottur på 400 meter bringer deg fra Aursjøvegen til kanten av Aurstupet – Sunndals svar på Trolltunga. Her er det mange hundre meter rett ned, og en fantastisk utsikt over Eikesdalen. Her kaster basehoppere seg ut med fallskjerm! Andre blir anbefalt å holde seg minst ti meter unna selve kanten…
Langs Aursjøvegen finnes det mange merkede turstier, utsiktspunkter og rasteplasser. I området finnes også mange gode fiskevann.
Riktig bil!
Vår turpartner til Aursjøvegen, og litt mer av Nord-Vestlandet, var en Isuzu D-Max Double-Cab pickup, som raskt viste seg å være et ideelt valg for en tur som dette. Den robuste firehjulstrekkeren passet som hånd i hanske til de – mildt sagt – krevende veiforholdene, og tålte også godt å komme litt utenfor sti og vei nør det var behov for dette.
Samtidig leverte den upåklagelig komfort for en sånn type bil, noe som også kom godt med på lange hovedvei-strekninger til og fra målområdet. Et godt tegn er den gode støyisolasjonen, inne i kupéen var det ikke mye å høre utenfra.
Godt lys
Vi kårer den gjerne til en helt suveren turbil, praktisk på alle måter – og med plass til det meste man måtte ønske å ha med på turen.
Et ekstra pluss til kjøreopplevelsen var de gode lysene (Bi-LED). Her gjorde en ekstra ledbar i grillen utvilsomt også .mye for totalresultatet. Godt lys blir aldri feil, hverken på lange motorveietapper eller på så krevende forhold som Aursjøvegen byr på.
En godt tilrettelagt førerplass har Isuzu lenge hatt, og vår prøvebil leverte dessuten til godkjent pluss også for førersetet. Dette er 8-veis el-justerbart med el-korsryggstøtte, og gir alle muligheter for å finne en god kjørestilling.
God trekkraft
Hjertet i bilen er en 4-sylindret turbo dieselmotor på med 163 hk, og maksimalt dreiemoment Nm ved- Toppfarten er oppgitt til 180 km/t, og bilen gjør unn a 0-100 km/t på sekunder. Selv oppgir leverandøren et WLTP-forbruk på 0,92 l/mil. Vi oppnådde på nærmere 1.700 km kjøring under vekslende forhold 0,79 l/mil, noe som er meget bra. En pickup som denne er jo ikke noe aerodynamisk lykketreff!
Motoren utmerket seg ellers med den gode trekkraften – og med rask og fin respons når det ble beordret litt ekstra pådrag. Kreftene distribueres av en fin automatgirkasse.
Se godt på dette bildet – slik ser et baksete til en halv million ut!
Mye utstyr
En Isuzu D-Max Double Cab Black Edition er en meget godt utstyrt pickup. Til dette høres en omfattende liste av førerassistansesystemer – bl.a. adaptiv cruise kontroll, kollisjonsvarsling foran, nødbrems, lysautomatikk, filholderassistent og filskiftestyring, blindsonevarsling, varsling av kryssende trafikk bak bilen, parkeringshjelp foran og bak og intelligent hastighetskontroll.
Antall kollisjonsputer er åtte.
Med til firehjulsdriften hører blant annet differensialsperre og lavgirserie, og bilen har både bakkestartassistent og nedstigningsassistent. På den lange utstyrslisten finnes i tillegg bl.a. LED tåkelys foran og bak, Apple CarPlay og Android Auto, regnsensor, ryggekamera, skinnseter og stigtrinn – for å nevne noe.
Førerplass som i en personbil – funksjonelt og godt tilrettelagt.
Noen tall, Isuzu D-Max Black Edition Double Cab:
Motor: 4-sylindret turbodiesel, 1,9 liter, 163 hk. Maks dreiemoment 360 Nm v/2000-2500 o/min.
Drivverk: 4-hjulsdrift, automatgir. Differensialsperre, lavgirserie. Nakkestart- og nedstigningsasisstent.
Lengde x bredde x høyde: 5,27 x 1,87 x 1,79 m
Akselavstand: 3,13 m
Lasteplan, lengde x bredde: 1,50 x 1,53 m
Lasteplan, bredde mellom hjulbuer: 1,12 m
Høyde lasteplan: 49 cm
Bakkeklaring: 24 cm
Vadedybde: 80 cm
Egenvekt: 2.105 kg
Totalvekt: 3.100 kg
Tillatt tilhengervekt: 3.500 kg
Forbruk oppgitt WLTP: 0,92 l/mil
Forbruk oppnådd: 0,79 l/mil
Pris, Double Cab Black Edition varebil: Fra kr. 569.900,-. Som 5-seter personbil fra kr. 1.089.900,-
Les også: Slik kjører du til hytta i Spania – langt, men trivelig!