Det er en velkjent og populær modell som dukker opp som elbil når BMW lanserer sin iX3 til høsten. X3 blir dermed den første BMW-modellen som blir å få både med bensin- eller dieselmotor, som ladbar hybrid og som ren elbil. Strategien er å tilby et bredt utvalg av modellvarianter som er tilpasset ulike behov omkring i verden. Et eksempel på BMWs internasjonalisering i så måte, er at X3 også produseres både i USA og Sør-Afrika i tillegg til Tyskland og Kina.
Her avslører Åsmund en av årets store nyheter – på Lillehammer
Elbilen BMW iX3 starter det serieproduksjon av på BMW Brilliance-fabrikken i Shenyang i Kina. BMW Brilliance er et joint venture-selskap som har en årlig produksjonskapasitet på 450.000 biler. Hittil har selskapet vært mest kjent for å produsere de lange utgavene av BMW 3- og 5-serie for det kinesiske markedet. Mye av BMWs forskning og utvikling skjer også her.
I Shenyang vil iX3 bli produsert på samme produksjonslinje som andre X3-modeller, noe som vil gi høy effektivitet og fleksibilitet i produksjonen. Siden sommeren i fjor er det produsert mer enn 200 førproduksjonsbiler til videre testing og utvikling før sereproduksjon kan startes.
BMW iX3 ble vist første gang som konseptbil i 2018. Sist vinter fikk prototypen testet seg grundig under arktiske forhold i Arjeplog i svensk Lappland, for øvrig sammen med prototypene til i4 og iNext.
BMW iX3 får et batteri på 74 kWh, noe som i følge fabrikken vil gi en rekkevidde på over 440 km WLTP. Dette er nok til å være fullt på høyde med de viktigste konkurrentene.
Flere detaljer eller tekniske data har jeg ikke ennå, så det får komme når offisiell lansering nærmer seg.