Nå kommer iX3 – stor BMW el-SUV til en pris som vil overraske

Fabian Kirchbauer Photography
Facebook
Twitter
LinkedIn
Tips en venn

BMW har åpnet for bestilling av sin nye el-SUV iX3. Dette skjer til priser som garantert vil få enda flere til å vurdere BMW som sin neste bil. I rimeligste versjon, iX3 Charged, starter den nye elbilen på ca. 560.000 kroner. Sett opp mot at den nye modellen faktisk er en X3, er dette en svært spennende innstegspris. Samtidig har selv den rimeligste modellen mye utstyr standard.

For dem som vil ha litt mer, tilbyr BMW ytterligere to utstyrsversjoner – Charged Plus og Fully Charged – til henholdsvis 615.000 kroner og 631.800 kroner. I dyreste utgave har bilen så godt som alt mulig utstyr som kan leveres til en X3, opplyser Marius Tegneby, kommunikasjonsdirektør i BMW Group Norge.

Én-pedalsløsning

Med lanseringen av den helelektriske modellen, er X3 den første modellserien fra BMW som kan leveres med bensin- eller dieselmotor, som plug-in hybrid og altså nå også som ren elbil.

iX3 er den første modellen som kommer med femte generasjon elektrisk drivlinje fra BMW. Motoren er plassert rett på bakakselen. Med 286 hk og dreiemoment på gode 400 Nm er det krefter nok. Akselerasjonen fra stillstand til 100 km/t går på 6,8 sekunder, og oppgitt toppfart er 180 km/t. I likhet med BMW i3, kan også nye iX3 kjøres med én-pedals-løsning.

Til 80 prosent på 34 minutter

Hvordan står det så til med den viktige rekkevidden? Jo, iX3 Charged har en oppgitt rekkevidde på 459 km WLTP. Bilen har 80 kWh batteri som veier 529 kg, og importøren oppgir selv forbruket til 1,86 kWh/mil. Dette er absolutt akseptabelt, med en egenvekt på 2.185 kg. Nilen kan trekke tilhenger på 750 kg.

Interessant er selvsagt også ladekapasiteten. Med 150 kW DC/11 kW AC kan man med hurtiglading klare å nå 80 prosent på 34 minutter. Dette tilsier at en 10-minutters ladestopp gir rundt 10 mil ny rekkevidde. Ved 11 kW lading fullades batteriet på 7,5 timer. Egen varmepumpe som klimatiserer både kupéen og batteriet er standard. Med bilen vil det følge et spesielt fordelsprogram for lading på Ionity-stasjoner.

510 liter bagasjerom

Mål og proporsjoner er ellers gjenkjennbare fra X3. Enkelte detaljer skiller likevel elbilen fra de øvrige modellene. Den har blant annet den spesielle lukkede grillen og luftspjeld bak forhjulene som unike elementer. Interiøret er også i store trekk det samme. Bagasjerommet på elbilen er bare 40 liter mindre enn på en X3 med bensin- eller dieselmotor. Det betyr 510 liter til rådighet, og det er selvsagt egne lagringsrom for ladekabler o.l.

iX3 får mye utstyr

Jeg nevnte at grunnmodellen er godt utstyrt – hør bare her: Inkludert er blant annet 19 tommer alufelger, el.justerbare seter i kunstskinn, panoramasoltak, adaptivt understell, BMW Live Cockpit Professional og navigasjonssystem, Driving Assistant Professional, Parking Assistant, automatisk baklukebetjening, trådløs mobillader og LED-frontlykter. Absolutt ikke dårlig for en grunnmodell! Metallic lakk er for øvrig standard på alle versjoner.

Produksjonsstart i september

I likhet med mange andre nye BMW-modeller, kan også iX3 oppdateres trådløst. Dette åpner også for å kjøpe nytt utstyr og tjenester etter at bilen er levert. Oppdatering kan gjøres på to måter, enten direkte nedlastning via bilens SIM-kort eller gjennom smarttelefon og BMW Connected app.

Produksjonen starter i Shenyang i Kina i september, på samme produksjonslinje som andre X3-modeller. Lansering starter først i Kina, og ifølge Marius Tegneby vil de første norske kundene få bilen sin i første kvartal 2021.

Les også: BMW i4: Både kjøreglede og el-rekkevidde

  • Arkiv

  • PHP Code Snippets Powered By : XYZScripts.com