JAC er slektsnavnet, og modellen kalles e-JS4. Storimportøren RSA står bak.
Tekst: Morten Løken Kværnstrøm
Merket har du kanskje aldri hørt om, men JAC er en av de større kinesiske bilprodusentene av personbiler og kommersielle kjøretøy. Over en halv million biler ruller ut av produksjonslinjene hvert år.
I tillegg til egne merker, produserer JAC alle NIO-bilene og er Volkswagens partner for deres elektriske biler i Kina. JAC produserer sine elbiler på samme samlebånd som Volkswagen.
Fabrikken har laget kjøretøy siden 1964. Allerede i 1990 innlemmet de produksjon av elektriske biler i virksomheten – altså har de mange års erfaring innen feltet.
Elektrisk SUV
Den første modellen ut er helelektriske JAC e-JS4 – en mellomstor, femseters familie-SUV med 433-589 km rekkevidde (WLTP kombinert/urban) – ifølge pressemeldingen fra RSA.
Motoreffekt opplyses til å være 142 kilowatt – tilsvarende 190 hestekrefter. e-JS4 trekker på forhjulene, dit gode 340 newtonmeter serveres.
Batteripakken er på 65,7 kW. Varmepumpe og 3-faslading er standard. Batteriet trenger 35 minutter på å lade til 80 prosent fra 30.
Vegansk skinn
Inkludert utstyr omfatter blant annet elektrisk panorama soltak, 360 graders kamera, Apple CarPlay/Android Auto og 10,25” touchskjerm. Varme i forsetene av vegansk skinn er også standard.
Bilen med lengde- bredde-og høydemål på 441, 180 og 166 i centimeter er romslig og byr på 450 liter bagasjeplass. Bakkeklaringen er 14,5 centimeter.
Kort leveringstid
RSA Bil har i mange år vært importør av Suzuki og Isuzu, og de siste årene også av Maxus og BYD, og er til stede i hele 12 land. Virksomheten ble startet så langt tilbake som i 1936 – som Rutebileiernes Standardiserings Aksjeselskap. Forhandlerkjeden solgte i overkant av 5 800 biler i 2022.
Lokal og leveringsdyktig
Lars Havre, merkesjef for JAC Norge, forteller at de første kundebilene vil leveres fra og med første kvartal 2023.
– Vi er godt i gang med å bygge opp et solid forhandlernettverk. RSA har som filosofi å være til stede i by og bygd i alle land, og det kommer vi til å fortsette med.
– Vi tror at kunder ønsker lokal trygghet og tilstedeværelse når man kjøper bil, sier Lars Havre i pressemeldingen. Han legger til at de har bestilt et stort antall biler, og vil være svært leveringsdyktige.
Bilen er allerede kommet til Norge og er klar for prøvekjøring og bestilling.
Rask leveringstid og en momsfri pris på 359 000 kroner bør være gode salgsargumenter i et evig ventende elbilmarked.
Bilstoff kommer tilbake med rapport fra prøvekjøring,