Jo, det er s’gu deilig å være norsk i Danmark!

16 Volvo V60 3
Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on email
Tips en venn

Den seiglivede pandemien har mange forskjellige utslag. Et av dem er at lysten til å bruke bil som transportmiddel for ferie og fritid har steget radikalt hos mange – også undertegnede. For eksempel til Danmark. Med lettsmittende mutanter i fritt omløp, har entusiasmen for trange fly og køpakkede flyplasser sunket kraftig!

Bildet øverst: Volvo V60 Recharge R-Design T6 AWD var vårt transportmiddel på turen – et glimrende alternativ for uanstrengt langkjøring.

Av Frank Williksen

Av og til trengs det en liten avveksling i en hverdag som veldig lenge har vært preget av antibac, munnbind og frenetisk håndvask; om ikke for annet, så for å se og oppleve andre omgivelser og andre ansikter, til og med kanskje høre et annet språk!

Bil som reisemåte er desidert smittevern-vennlig, og selv om den setter en strek over de mest fjerntliggende reisemålene, så er det mye igjen innenfor rimelig rekkevidde. Jeg nevner i fleng Danmark og Sverige. Særlig Danmark har lenge vært en norsk feriefavoritt, og Danmark ble igjen vårt valg.

– Hva med Århus, undret fruen, og slik ble det, med en ekstra avstikker til Silkeborg-området og dansk «høyfjell» – Himmelbjerget.

Disig var det, men man får likevel et inntrykk av utsikten fra Himmelbjerget.

DFDS – aldri feil!

Til Danmark kan man reise på flere måter. Siden fly var uaktuelt, sto valget mellom å kjøre hele veien, ta båt fra Oslo til København, eller båt til Hirtshals eller Fredrikshavn. Med flere gode minner fra DFDS mellom Oslo og København, endte det altså med at vi kjørte vår Volvo V60 ombord på Pearl Seaways, en av de to meget komfortable båtene som trafikkerer ruten.

Enda mer komfortabel ble reisen ved at passasjerantallet var pandemi-redusert, så det var ekstra godt med plass ombord. Vi reiser gjerne til København med DFDS opptil flere ganger i året, og synes dette er en tur som er vel verdt å anbefale. Maten ombord er meget god, og spanderer man en Commodore Class lugar, får man det lille ekstra av komfort som gjør turen enda litt hyggeligere.

Hotel Himmelbjerget var stengt for sesongen da vi var innom.

Billigste XO hittil

Er man i handlehjørnet, finnes det en meget bra butikk ombord. Ikke minst er det ofte gode tilbud på klær av kjente merker – og sist kom jeg over den billigste XO-konjakken jeg har kjøpt hittil…

På turen til Danmark spiste vi i a la carte-restauranten, der en utmerket 3-retter kostet kr. 375,- (riktig nok danske). Den fikk følge av en super Ripasso fra Tommasi, som sto godt til det nydelige kalvekjøttet.

På restaurant Mefisto i Latinerkvarteret i Århus fikk vi en krabbe-bisque som er noe av det beste vi har smakt – uansett!

Fantastisk krabbe-bisque!

Vår lille uke i Danmark bød ellers på mange supre måltider. Ett av dem kom første kvelden i Århus, der vi fant den lille og intime restauranten Mefisto i Latinerkvarteret. Her er det alltid fullt, og man skal være raskt ute med bordbestilling for å få plass. Vi var heldige, og fikk servert et måltid som nesten alene var Århus-turen verdt.

Mefisto-menyen har fast pris 398 danske kroner, og til dette kan man velge tre glass vin for kr. 258,-. Her trenger man ikke frykte for kvaliteten – alle de tre vinene vi fikk var av klasse, en portugisisk hvitvin til forretten, en Barbera Langhe Rosso til hovedretten og en Rieslauer Auslese til desserten.

Så må det sies: Den krabbe-bisque som ble servert som forrett er noe av det beste vi har smakt, uansett hva vi sammenligner med. En smaksopplevelse vi skal huske lenge – og et klart terningkast seks!

Hovedretten lå ikke noe tilbake; kalverygg på peppersaus med glasert løk, skogsopp og stekte gulrøtter, og så en verdig avslutning med Caneles dyppet i hindbærvin med sorbet og hvit sjokolade.

Tvers igjennom fortreffelig!

Mer sentralt enn på Radisson Red kan du knapt bo i Århus.

Det blir Radisson Red igjen

Kvelden etter var tanken å spise på hotellet, men det skulle det ikke bli noe av. Hotellet fortjener for øvrig et kapitel for seg. Vi bodde på det første Radisson Red-hotellet som er åpnet i Skandinavia, og fikk et hjørnerom i 6. etasje med stor terrasse, og med en fantastisk utsikt over deler av Århus sentrum, blant annet til kunstmuseet Aros.

Rommet var stort, velutstyrt og smakfullt innredet, og nytt er jo nytt, da…

Radisson Red er en ny kategori komfortable sentrumshoteller der gjesten skal ha «kort vei til alt.» Slik fungerte det også; når vi kom ut fra hovedinngangen var vi midt i Århus sentrum, 2-3 minutters gange fra den store handlegaten Sønder gade – Århus’ svar på Københavns Strøget – med magasiner som for eksempel Salling og et mylder av små, spennende butikker.

Med norske hotellpriser friskt i minne, ble romprisen på Radisson Red en behagelig overraskelse – danske kroner 956,- pr. natt, med frokost inkludert. Vi melder oss igjen ved neste Århus-besøk!

Flott rom i 6- etasje, med glimrende utsikt mot både øst og sør

Big Mac på rommet!

Men altså, middagen på hotellet avlyste vi etter å ha sett på menyen. Ikke noe galt med det som sto der, men ingen ting av det svært beskjedne utvalget fristet oss, så vi bestemte oss for å gå til en av de tallrike restaurantene som finnes i gatene ned mot Åboulevarden.

Det ble ikke noe av det heller.

Det var fredag kveld, og utelivet i Århus er, for å si det forsiktig, blomstrende, så her skulle det ha vært bestilt bord, tydeligvis! Ikke en av de 10 – 12 restaurantene vi gikk innom hadde plass til oss to, så nå var gode råd dyre!

Redningen var likevel nær – et McDonalds skilt skinte plutselig opp i en sidegate på vei tilbake til hotellet. Det ble en cheeseburger, Big Mac og et par porsjoner pommes frites med til hotellrommet. Om ikke noe annet, så ble det i alle fall en billig middag – 85 danske kroner alt i alt…

Mette ble vi også.

Stuen i vår junior suite på Hotel Gl. Skovriddergaard i Silkeborg. 

Hvilket hotell!

I Silkeborg hadde vi fått rom på hotell Gl. Skovriddergaard i utkanten av byen, og hvilket hotell! Rommet viste seg å være en suite i en meget gammel bygning, og igjen var alt gjort for å skape topp komfort og en god ramme for gjestene. Ikke minst ble dette understreket av en betjening som virkelig har forstått betydningen av god kundebehandling. Og igjen opplevde vi et dansk kjøkken på sitt beste, med en super kalvefilet med rødbeter.

Slik kan du for eksempel bo på Svostrup Kro.

Bestill i god tid

Man kan i all anstendighets navn ikke være flere dager i Danmark uten å få med seg i alle fall en god kromiddag. Så heller ikke denne gangen, og den siste kvelden før hjemreise tok vi turen til Svostrup Kro ved Gudenåen, noen kilometer fra Silkeborg sentrum.

Kroen har vært kongelig privilegert siden 1834, og har virkelig historiens vingesus over seg. Det handler om en av de gamle pramdrager-kroene, der pramdragerne kunne raste når de fraktet varer på Gudenåen mellom Randers og Slkeborg.

Svostrup Kro har mer enn koselige, lavloftede krostuer å by på. Kroen har flere sjarmerende gjesteværelser, noen også med himmelseng, og tilbyr en rekke forskjellige pakkeopphold. Beliggenheten ved Gudenåen byr på en rekke fine turmuligheter, men også her: Bestill i god tid!

Vi fikk en Bouillabaise som ga lyst til å sende julekort til kokken!

Klassiske retter holdes i hevd

Vår middag på Svostrup Kro ble også en minneverdig kulinarisk opplevelse. Det startet med en nydelig Bouillabaisse, fortsatte med en hjortefilet som bokstavelig talt smeltet på tungen, servert med gresskar-puré, og med en flott Valpolicella Ripasso til – og ble avsluttet med en karamellpudding med vaniljeis og en nydelig Luigi Righetti Recioto.

Det hele ble toppet av en hovmester som kombinerte umerkelig tilstedeværelse og fagkunnskap på en forbilledlig måte. Han kunne fortelle at kroen dyrker alle sine grønnsaker i egen kjøkkenhage, og at Svostrup Kro legger stor vekt på å holde tradisjonsrike klassiske retter i hevd.

– For oss er det viktig at også nye, unge kokker lærer å sette pris på tradisjonene, selv om de også tillates noe eksperimentering innenfor naturlige rammer. Alle trenger en viss fornyelse, og få inn noen nye idéer i det klassiske, sier han.

Turterrenget rundt Silkeborg imponerte.

Flott turterreng

For oss som er glade i å gå turer i skog og mark ble Silkeborg en veldig positiv opplevelse. Akkurat besøket på det nærliggende Himmelbjerget var ikke det som imponerte mest – men imponerte stort gjorde det flotte turterrenget omkring de små innsjøene rundt byen. Her kunne man holde på i dagevis uten å krysse samme stien to ganger. Det er selvsagt ikke så kupert som i Norge, men det går faktisk veldig fint å gå «flatt» også; på myk og behagelig skogbunn.

Slike idyller lå som perler på en snor langs de små innsjøene.

«Sun is God»

Hva mer?

Jo, besøker du Århus er det visse ting du bør få med deg. Den Gamle By, som jeg tidligere har fortalt litt om, er et eksempel på dette.

Et annet eksempel er Aros, et av Nord-Europas største kunstmuseer med nesten 21.000 kvm gulvflate fordelt på ti plan.

Et ekstra høydepunkt er en rusletur i «Rainbow Panorama» på toppen av bygningen. Dette er et imponerende stykke kunst av dansk-islandske Olafur Eliasson, og det gir en helt utrolig utsikt over Århus – i alle retninger.

Inne i muséet var utstillingen «Sun is God» av den britiske maleren Joseph Mallord William Turner (1775-1851) et høydepunkt da vi besøkte Aros – også den et besøk vel verdt.

Er du i Århus, er et besøk i kunstmuseet Aros et must. Fra kunstverket på toppen av bygningen har du en formidabel utsikt over hele byen.

Lett for både bil og sjåfør

På tur med bilen er Danmark et nesten perfekt reisemål. Krevende fjellterreng og lange, slitsomme motbakker finnes ikke. Flotte motorveier med fartsgrense opptil 130 km/t går på kryss og tvers – og resten av veinettet er ikke dårlig, det heller. Livet er lett, både for bil og sjåfør, noe også god skilting bidrar til.

En Volvo V60 med masse krefter blir nesten litt overkill under slike forhold, men Volvoen har en del dyder som gjør nettopp den til en så suveren langtur-bil. Øverst på den lista står setene, som holder svært høy kvalitet. Hakk i hæl følger den finavstemte komforten som er summen av et avansert understell, en forbilledlig lydisolasjon og de allerede nevnte setene.

Danmark byr på flotte veier. Nederst på vei over Øresundbroen.

Lynkjapp stasjonsvogn

Bilen vi dro på tur med, var en 2022 V60 Recharge R-Design T6 AWD. Det lange navnet forteller om en ladbar hybrid med firehjulsdrift og et påkostet utstyrsnivå. Samlet effekt er 340 hk, mens maks dreiemoment er hele 590 Nm, som er disponibelt fra 1.700 til 5.000 omdreininger. Så det er klart at her er det også et realt kraftoverskudd som i sin tur bidrar til uanstrengt og avslappet kjøring.

Den høye effekten gjør dette til en lynkjapp stasjonsvogn, med sine 0-100 km/t på sterke 5,4 sekunder. Selv på lange strekninger uten ladning holdt forbruket seg godt innenfor det akseptable – for Danmarksturen endte det på ca. 0,66 l/mil.

Samtidig åpner hybridløsningen for utslippsfri kjøring i by og nærmiljø.

Av ymse årsaker tok vi en kjapp beslutning om å velge landeveien til hjemturen, fergefritt hele veien fra Silkeborg til Drammen. Det ble en dagstur på rundt 900 kilometer, men vi følte begge at vi godt kunne ha kjørt enda lenger.

Startprisen for denne modellen var 610.900 kroner, og med utstyr kom «vår» bil på drøyt 720.000. Fra 1. januar kan det nok bli et prishopp på grunn av de nye avgiftsreglene for ladbare hybrider.

V60 Recharge T6 er ikke bare en lynrask stasjonsvogn. Den har også god plass til både passasjerer og bagasje.

Hva kostet så turen oss?

Noen hint har du fått om hoteller og mat – her er en kort oppsummering av det hele i norske kroner:

DFDS Oslo-København, Commodore Class Kr. 2.908,-

Middag, kaffe mm ombord.                     –  1.910,-

Hotell, Århus inkl parkering  – 2 netter    –  4.093,-

Hotell, Silkeborg – 2 netter                      –  3.326,-

Middag, Mefisto Århus                            –  1.733,-

Middag, Svostrup Kro                             –  1.921,-

Middag, Hotel Gl. Skovriddergaard        –   1.750,-

2 billetter, Aros                                       –      410,-

Div mat og drikke                                   –   2.100,-

Bompenger Storebeltbroen (2 ganger). –      668,-

Bompenger Øresundbroen.                   –      235,-

Bensin, 130 mil (130 x 0,66 á 17.00)       – 1.459,-

Totalt                                                        Kr. 22.513,-

Les også: Med Volvo XC60 til havgap, høyfjell og den største fossen

  • Arkiv

  • PHP Code Snippets Powered By : XYZScripts.com