Jeg har vært på nybillansering i Spania, Toyota C-HR i området rundt Madrid. Og jo, bilen jeg står med på bildet over er faktisk en Toyota – bare helt ulik alt vi er blitt vant med fra den kanten gjennom lang tid.
C-HR er en crossover som skiller seg ut med en frisk og fremtidsriktig design, både inn- og (ikke minst!) utvendig. Jeg er sikker på at denne bilen vil gjøre Toyota høy-interessant for kundegrupper som hittil ikke har hatt merket med på kjøpslisten i det hele tatt. Selv tar importøren mål av seg til å klare 2000 C-HR i 2017, og etter å ha sett nærmere på bilen og – ikke minst – prøvekjørt den, tror jeg ikke dette er spesielt hardt tatt i.
Bilen er rett og slett nydelig på veien, og overrasker særlig positivt når svingene kommer tett. Bilen leverer gode og entydige veiegenskaper, og bekrefter Toyota-ingeniørenes intensjoner om kjøreglede. Den har nyutviklede oppheng, tyngdepunktet er lavt, og karosseriet er blant de stiveste i segmentet.
Dessuten byr den på overraskende lite innvendig støy. Selv i marsjfart på motorvei er det fint lite å høre fra både vindsus, hjul og vei. Tar vi med at setene er meget bra (det eneste er at selve sitteputen kanskje kunne vært noen få centimeter lenger), og at utstyrsnivået absolutt tilfredsstiller dagens krav – ja, da er dette en spennende nyhet.
Attraktive priser gir dessuten mye bil for pengene!
Toyota C-HR er altså en crossover i C-segmentet, størrelsesmessig sammenlignbar med Nissan Qashqai. Største lengde er 4360 mm, bredden 1795 mm og høyden 1565 mm. Akselavstanden er 2640 mm. Bagasjerommet sluker 377 liter med baksetene i bruk. Med hybrid drivlinje – som Toyota Norge regner med blir valget i 9 av 10 solgte biler, er tilhengervekten med brems 725 kg. Velger man 1,2 l bensinturbo med firehjulsdrift, kan bilen trekke 1300 kg.
Modellen var opprinnelig eksklusivt tenkt for det europeiske markedet, men dette har endret seg underveis, og bilen henvender seg nå til kunder ”med en aktiv livsstil” også på andre markeder.
– Vi har ønsket å lage en bil for folk som er glad i å kjøre; en livsstilbil, sa Toyotas prosjektansvarlige ved den internasjonale lanseringen forleden.
Først og fremst er det bilens utvendige design som får folk til å kikke både to og tre ganger ekstra. Dette er nye toner fra den kanten, og et ytre som er helt atypisk det som har vært Toyotas gjennomgående design-særtrekk de siste par tiårene. C-HR fremstår ungdommelig, fresh og ny tvers igjennom, med linjer som uten tvil vil få svært mange til å ta en nærmere titt.
Det spesielle designet har imidlertid den lille ”ekstra-prisen” at sikten skrått bakover er litt begrenset.
Også interiøret følger designmessig godt opp, med den store berøringsskjermen høyt opp i synsfeltet på toppen av dashbordet. Man har også unngått unødig mange knapper og brytere, slik at førerplassen blir både ryddig, brukervennlig og oversiktlig. Her føler man seg raskt hjemme!
I Norge blir bilen markedsført med to alternative drivlinjer, og den som ventes å bli valgt i 200 av de 2000 C-HR Toyota planlegger å selge her i landet i 2017, vil være 1,8 VVT-i Hybrid. Denne har en systemeffekt på 122 hk, og et oppgitt bensinforbruk på 0,36 – 0,39 l/mil ved blandet kjøring.
Bilen har da forhjulsdrift og trinnløst automatgir. Det siste har den typiske CVT-karakteristikken med ekstra turtallsrusing når man gir gass, uten at man føler at akselerasjonen står i stil til støybildet.
Men for all del – dette er ikke noe problem, og er et fenomen man raskt venner seg til. C-HR kunder vil neppe legge merke til det en gang etter de første dagene med bilen.
Hybridmodellen har en toppfart på 170 km/t, og akselererer fra 0 til 100 km/t på ca. 11 sekunder. Bilen er altså ingen sprinter, og hadde etter min mening godt tålt noe høyere effekt.
Det andre alternativet er en 1,2 liter turbo bensinmotor med 116 hk og god trekkraft fra 1500 til 4000 omdreininger. Med denne motoren kan bilen leveres også med firehjulsdrift.
1,2 T gjør 0-100 på 10,9 sek (manuell girkasse), og toppfarten er da 190 km/t. Med AWD/automat er toppfarten 180 km/t. Altså ingen bombe ytelsesmessig, denne heller.
Alle modeller leveres med Toyota Safety Sense, som omfatter Pre-Collision System med fotgjengergjenkjenning, adaptiv cruise kontroll, filskiftvarsler, fjernlysautomatikk og skiltgjenkjenning.
Avhengig av modell er bilen dessuten tilgjengelig med bl.a. nøkkelfri tenning og låser, parkeringsassistent, blindsonevarsling og varsling av kryssende trafikk bak bilen. For den kresne musikkelsker er et premium JBL lydsystem tilgjengelig, med suveren lydkvalitet.
Rimeligste hybrid-modell av Toyota C-HR starter på 299 900 kroner, mens bilen i dyreste utgave – bensin-turbo med AWD og automatgir – koster fra 393 000 kroner.