Stadig frykter eiere av elektronisk velutstyrte biler at doningen kan stjeles av skurker som driver med hacking, data-innbrudd. Men det skal mye til at bilen hackes.
Bildet viser en tenkt selvkjørende bil, noe spesialistene i Contitech selv ikke tror særlig på.(Foto: Continental AG)
Av Stein Bekkevold
En bil er ikke en mobiltelefon. Telefonen er oppkoblet til et åpent nettverk når du har den på, og innlogging med kode skjer på sikker måte. Skal en bil kunne hackes må den være del av et åpent nettverk som ranere kan bryte seg inn i, og det er de færreste av dagens biler – om noen.
Så spørsmålet er om bilens fjernkontroll – nøkkelen – kan hackes, og det kan den. Men det kan ifølge forsikringseksperter bare skje når den er aktiv, når nøkkelen sender et kryptert signal til bilens CPU som så låser den opp. Vedkommende som vil hacke deg må være i nærheten og må vite akkurat når du aktiverer nøkkelen. Men hva er egentlig hacking?
Uautorisert tilgang
Ifølge PST – og FBI – er hacking å identifisere sårbare datasystem som man kan komme seg inn i for å nå programvare og IT-systemer. Sårbarheten kan skurken finne ved testing eller baklengs utvikling, og starte avlytting og modifikasjon av digital kommunikasjon.
Politimyndigheter definerer hacking som å kompromittere digitale enheter og nettverk gjennom uautorisert tilgang til en konto eller et datasystem.
Ikke bare ensom nerd
Hacking er ikke alltid en ondsinnet handling, men er nå oftere koblet til ulovlig aktivitet og datatyveri. Så hacking er misbruk av enheter som datamaskiner, smarttelefoner, nettbrett og nettverk for å forårsake skade på eller korrumpere systemer, samle informasjon om brukere, stjele data og dokumenter, eller forstyrre dataaktivitet.
Ifølge Hollywood er hackeren en enslig, tvilsom datanerd, enormt dyktig i å kode og endre dataprogrammer og maskinvare. Men dette smale synet samsvarer ikke med den tekniske naturen til dagens hacking.
Viktig for skurken
Hackere blir stadig smartere, og bruker snikende angrepsmetoder utviklet for ikke å oppdages av programvare og IT-team. De er også svært dyktige i å lage angrep som kan lure oss til å åpne fiendtlige vedlegg eller lenker (malware) og få ut personopplysninger.
Derfor er moderne hacking mye mer enn en sint ungdom på soverommet. Hacking er blitten industri med milliarder av dollar i omløp, drevet med vellykkede metoder. For angrep som ikke har publisitet som mål, vil begrensing av sporbarhet og synlig skade være viktig for skurken.
Ikke like åpen som mobiltrafikken
Angrep kan komme i flere trinn. Det kan være vanskelig å angripe en nettverkserver fra utsiden. Første trinn kan da være å få tilgang til en av de ansattes datamaskin – eller å lese av din bilnøkkel! – dette åpner for angrep mot serveren. Eller bilen. Bruk av kjente sikkerhets-svakheter (bakdør) er også hacking.
Men om bilene blir selvkjørende? Det spørs om det blir noe av, det krever omfattede utbygging av styrings- og signalinstallasjoner langs ALLE veier, noe som er utenkelig i seg selv.
Det som kanskje skjer, er at bilenes CPU etter hvert bruker sin datakapasitet til å overvåke bilen og sende statusrapport til en hjemmestasjon via basestasjoner. Da er jo bilen koblet til et nettverk. Og da får vi håpe at nettverket er solid kryptert, og at koblingen ikke er like åpen som dagens mobiltrafikk er.