Kia e-Niro: Kias beste strømsparer

Kia e-Niro 1
Facebook
Twitter
LinkedIn
Tips en venn

Kia e-Niro stråler kanskje ikke mest med tidenes bildesign, heller ikke med tidenes ytelser. Men denne bilen har en del andre dyder – verdier som i det lange løp sikkert teller mye mer for en «vanlig» bilbruker. For eksempel et svært hyggelig strømforbruk, som gjorde at bilen de dagene jeg hadde den leverte over forventning – hver eneste dag.

Av Frank Williksen

Kia har – i likhet med Hyundai i samme konsern – lenge utmerket seg med høy energieffektivitet, el- og plug-in modeller leverer veldig bra på rekkevidde. Slik var det med den første e-Niro da den kom, og slik er det enda mer i dag.

Dette ligner veldig på en tradisjonell (fossil) førerplass, så det er lett å kjenne seg igjen i miljøet for alle som har kjørt bil en stund. (Foto: Frank Williksen)

1,17 kWh pr mil

Et eksempel: Jeg hentet bilen på Karihaugen og kjørte til Drammen med et snittforbruk på meget pene 1,17 kWh/mil. Fra Karihaugen til Lysaker var forbruket faktisk helt nede på 0,88 kWh/mil.

Antakelig hadde den som kjørte bilen før meg vært litt hard på gasspedalen. Da jeg hentet den, sa rekkevidden 402 km. Da jeg stanset i Drammen, 60 km senere, viste rekkevidden fortsatt hele 382 km, altså bare 20 kilometer mindre enn ved henting.

En uke med helt normal dagligkjøring i og omkring Drammen, med blant annet noen turer til både Svelvik og Åros i Røyken, krevde ikke mer enn at rekkeviddeindikatoren fortsatt sa pene 188 km da jeg leverte bilen tilbake på Karihaugen – og det uten noen tilleggslading i løpet av uka. Meget bra!

Bra skjermløsning: Stor, informativ og oversiktlig. (Foto: Frank Williksen)

Gode ytelser

Størrelsesmessig plasserer e-Niro seg trygt i mellomklassen. Som biltype stemmer jeg mest på crossover, noe som jo ofte defineres som en ekstra høy stasjonsvogn. Kia e-Niro byr på et bra baksete, og bagasjerom blant de bedre i klassen.

Jeg synes denne bilen har en veldig riktig motor. Med 150 kW (204 hk) effekt leverer den gode ytelser. Akselerasjon fra 0-100 km/t på 7,8 sekunder er bra, og toppfarten er 167 km/t. Opplevelsen under kjøring er at den har det lille ekstra man av og til trenger, uten å ta pusten helt fra deg om du trykker hardt på gasspedalen.

Også bakseteplassen er i overkant av forventningene. (Foto: Frank Williksen)

God på veien

På veien opplever man fort fordelene ved elbil-konstruksjonen. Bilen har relativt høy egenvekt, og tyngdepunktet er lavt. Dette bidrar til gode og stabile veiegenskaper. Komforten holder også mål. Elbilens totale mangel på motorlyd gjør at man lytter desto mer intenst etter dekk/vei- og vindstøy. Noe er det å høre fra hjul og vei, men nivået er godt «innafor» det akseptable.

Førerplassen gir jeg også godkjent karakter. Instrumenter og dashbord er ganske så konvensjonelt, og kunne like gjerne sittet i en fossil modell. Ikke mye avantgardistisk her, men jeg vil tro at akkurat dette grepet vil falle godt i smak spesielt hos godt voksne kjøpere. Skal noe klages på, måtte det i så fall være at selve seteputen i førersetet kunne vært noen få centimeter lengre.

Kia e-Niro overrasker med større bagasjerom enn ventet. Og ladekablene MÅ ikke ligge her… (Foto: Frank Williksen)

Masse utstyr

I vanlig Kia-stil er også e-Niro svært godt utstyrt. Bilen jeg kjørte, var toppmodellen Exclusive til kr. 414.900,-. Dette er 30.000 kroner over alternativet Active. I denne prisforskjellen ligger bl.a. mørke sideruter, LED hovedlykter, parkeringssensorer også foran, blindsonevarsler med varsling av biler bakfra under rygging, trådløs mobillader, el.justerbart førersete, oppvarmede bakseter, skiltgjenkjenning, 10,25 tommer berøringsskjerm med navigasjon og TomTom Live og JBL høyttalersystem.

Lett å forstå at det er Exclusive de aller fleste velger!

Gode argumenter

Kia e-Niro er et absolutt attraktivt elbil-alternativ, med en innholdsrik totalpakke innenfor en høyst akseptabel pris. Høy energieffektivitet og mye standard utstyr er et par viktige argumenter for denne bilen. Et sterkt argument er også Kias generelle garanti på 7 år/150.000 kilometer.

Så får plassbehov og kjøremønster være individuelle faktorer å vurdere for hver især.

Kort om Kia e-Niro Exclusive:

Motor: Elmotor med 150 kW (204 hk). Dreiemoment 395 Nm.

Drivverk: Automat.

Batteri: 64 kWh, 356 V.

Rekkevidde: Opptil 455km

Forbruk, oppgitt: 1,59 kWh/mil (eget snitt i prøveperiode 1,22 kWh/mil)

Akselerasjon, 0-100 km/t: 7,8 sek.

Toppfart: 167 km/t

Lengde x bredde x høyde: 4,38 x 1,81 x 1,57 m

Akselavstand: 2,70 m

Bakkeklaring: 155 mm

Bagasjerom: 451/1.405 l

Egenvekt/totalvekt: 1.737/2.230 kg

Pris: e-Niro Exclusive fra kr. 414.900,-. Prøvebil hadde også skinninteriør (+ kr. 8.900,-) og el.soltak i glass (+ kr. 7.500,-).

Les også: Kia e-Soul: Doblet rekkevidde og snill på forbruk

  • Arkiv

  • «Drømmebiler, familiebiler, hverdagsbiler og biler som aldri burde vært laget 2.0» er klar til utsendelse i midten av november.

    GODE NYHETER

    Til alle som ikke rakk å sikre seg et eksemplar av «Drømmebiler, familiebiler, hverdagsbiler og biler som aldri burde vært laget» før boken var utsolgt!

    Nå kommer boken i ny og større utgave, med mange nye kapitler! Her lar Frank deg gjenoppleve en bilisme som aldri kommer tilbake gjennom
    mer enn 40 biltester og bilopplevelser fra 60-, 70- og 80-tallet!

     

    «Drømmebiler, familiebiler, hverdagsbiler og biler som aldri burde vært laget 2.0» er klar til utsendelse i midten av november.

    PHP Code Snippets Powered By : XYZScripts.com