Kia EV6 – skarp design, sterke spesifikasjoner

Kia EV6 7
Facebook
Twitter
LinkedIn
Tips en venn

Du skal være bra fossilt enøyd om du ikke kaster et ekstra blikk på nye Kia EV6. Ikke bare har den et lekkert design, den byr også på konkurransedyktig rekkevidde – og et 800 V ladesystem som reduserer ladetiden kraftig. Og: prismessig er den definitivt interessant.

Av Frank Williksen

Nylig fikk jeg være med på en eksklusiv førvisning av Kias nye elbil-stolthet, og jeg innrømmer gjerne at jeg likte det jeg så. Designet er svært attraktivt på denne modellen, som markerer starten på «nye Kia».

520 liter bagasjerom

EV6 er den første modellen på den nye elbil-dedikerte plattformen E-GMP, og får i løpet av de nærmest få årene følge av hele 11 nye elbil-modeller til, syv av disse kommer på denne plattformen.

EV6 ser ut som en litt strukket coupé, men er i praksis en crossover med meget gode plassforhold. Bakkeklaring på 17 cm er også på brukbart hyttenivå.

Bagasjerom på 520 liter er svært bra, og volumet er i alle fall ikke «stjålet» fra baksetet, for det er ingen plassmangel der heller. Importøren oppgir rekkevidde opptil 510 km med ren bakhjulsdrift, eller 400 – 460 km med firehjulsdrift. Samtlige utgaver har batteri på 77,4 kWh.

Førerplassen i Kia EV6 ser lovende ut!

Value for money

Interessant for mange er tilhengervekt opptil 1.600 kg. Priser som starter på 469.900 kroner (EV6 Exclusive) og stiger til 599.900 for den mest motorsterke GT-modellen (EV6 GT) vil trolig interessere enda flere – for dette er bra «value for money». Mellommodellen EV6 GT-Line koster for øvrig 529.900 kroner, og har rundt 100 hester mer enn den rimeligste modellen.

– Vi er sikre på at dette blir en aktuell og konkurransedyktig bil i Norge. Interessen er stor, og vi ser positive tall på andelen som nå går fra interesse til bestilling, sier Irene Solstad, konserndirektør for Kia i Bertel O. Steen.

Leveringsstart i 4. kvartal

– Innovativ teknologi, god rekkevidde, crossover design, rask lading og god hengervekt er egenskaper som passer norske bilkjøpere veldig bra, sier hun videre.

Utlevering av de to første modellene – Exclusive og GT-Line – starter i fjerde kvartal i år. Den mest påkostede og motorsterke EV6 GT vil de første kundene få levert ett år senere. Det er nok flere som velger å vente – EV6 GT har 430 kW (585 hk) effekt, og en akselerasjon 0-100 på friske 3,5 sekunder! Toppfarten oppgis til 260 km/t, så denne ønsker virkelig å spise kirsebær med de store!

Jeg tror imidlertid neppe noen vil kjede seg i de to rimeligere modellene heller- 168 kW (228 hk) eller 239 kW (325 hk) gir fraspark mer enn nok for de fleste.

Bagasjerommet er stort – men det er baksetet også.

Mye utstyr

Alle EV6-modeller er, på vanlig Kia-vis, godt utstyrt. Standard er to 12,3 tommers skjermer, Lane Following Assist, Smart elektrisk bakluke, innfelte automatiske «flush»-dørhåndtak, Meridian lydanlegg med 14 høyttalere og ASD (Active Sound Design), OTA (Over The Air-oppdatering) og Head-up display med Augmented Reality.

GT- og GT-Line modellene har funksjonen vehicle-to-load (V2L) som gjør det mulig å hente strøm fra batteriet. Denne funksjonen støtter opptil 3,6 kW, slik at den for eksempel kan drive en 55-tommers TV og et klimaanlegg samtidig i mer enn 24 timer. Systemet kan også brukes til å lade en annen elbil.

I tillegg har disse modellene utstyr som BCA (Blind Collision Avoidance Assist), BVM (Blind Spot View Monitor), og fjernstyrt parkeringsassistanse (RSPA, Remote Smart Parking Assist).

En liten “frunk” foran rommer for eksempel ladekabler.

Gunstig lade-abonnement

EV6 kan lades med 800 og 400 V, uten behov for ekstra komponenter eller adaptere. Bilen kan hurtiglades fra 10 til 80 prosent på bare 18 minutter, og for utgaven med batteripakken på 77,4 kWh og 2WD kan lading i 4,5 minutter gi 100 km rekkevidde

EV6 kunder vil dessuten få med 12 måneders abonnement på Kia Charge og Ionity, som bl.a. betyr at man kan lade på norske Ionity stasjoner for kr. 1,65 pr. kWh (priser gjeldende i april). Dette abonnementet gir også rabatterte priser på Ionity over hele Europa. Kia Charge lanseres i Norge i august i år.

Ladeluka er plassert diskret på nedre høyre hjørne av hekken.

Noen tall – Kia EV6:

Innebygd lader: 11 kW

Lengde x bredde x høyde: 4,70 x 1,88 x 1,55 m

Akselavstand: 2.90 m

Bagasjereom: 520 liter

Frunk: 52/20 l

Rekkevidde: 510/460/400 km

Egenvekt: 1.920 – 2.100 kg

Tillatt totalvekt: 2.420 – 2.580 kg

Takvekt: Ikke oppgitt

Tilhengervekt med brems: 1.600 kg

Les også: Kia e-Soul: Doblet rekkevidde og snill på forbruk

  • Arkiv

  • PHP Code Snippets Powered By : XYZScripts.com