Nylig fikk jeg prøvekjøre en ny versjon av Kias minstemann, Picanto. I vakre og solrike omgivelser i Barcelona med omegn demonstrerte småbilen både sjarme og mange sterke sider: Den har imponerende lavt innvendig støynivå, meget gode seter – og oppfører seg også på motorvei kjøremessig på nivå med større modeller. Og i byen er den selvsagt fortsatt en klar ener!
Som så mange andre A-segment modeller har heller ikke Kia Picanto blitt særlig større med årene, slik tendensen har vært (og er!) både i C- og D-segmentene.
Bilen som nå ble lansert, er tredje generasjon i rekken, og fører de beste genene fra 2004- og 2011-modellene videre på en god måte.
Nye Picanto har samme lengde som forgjengeren, men understellet er litt omredigert – blant annet med økt akselavstand og kortere overheng. Dette har blant annet gitt bedre innvendig plass.
Det nye designet gjør at Picanto ser bredere ut enn før, men bilen er fortsatt ikke mer enn 1595 mm bred, og markedsføres hovedsakelig som 4-seter, selv om norske kunder også kan bestille Picanto registrert for fem.
Lengden er beskjedne 3595 mm og høyden 1485 mm, mens akselavstanden er 2400 mm. Egenvekten er 855 kg, tillatt totalvekt 1300 kg og bakkeklaring 141 mm.
Bagasjerommet er selvsagt ikke av det voldsomme slaget. Det måler 255 liter, som kan økes til 1010 liter med nedfelte bakseter.
Resultatet er uansett en veldig kompakt og praktisk småbil, som leverer høyst respektable veiegenskaper. Ikke bare er styringen passe direkte og presis, med god retningsstabilitet, men bilen byr også på fjæringskomfort vi tidligere ikke forbandt med så små biler. Når vi plusser på et overraskende hyggelig innvendig støynivå selv med marsjfart 120 km/t på motorvei, blir opplevelsen veldig bra.
Plattformen er helt ny, og Kia-ingeniørene har lagt spesiell vekt på kjørbarhet og manøvreringsevne, med mer direkte styring enn tidligere og høy stabilitet. Karosseriet er 32 prosent stivere enn forgjengeren.
Førerplassen er bra. Det er et meget godt sete, og lett tilgang til alt man behøver i en oversiktlig og tiltalende layout. Stor og god berøringsskjerm for 3D navigasjon og andre infotainment-funksjoner imponerer også. Ikke minst falt et svært bra ryggekamera med tydelige styrelinjer i smak.
Bilen har kabelfri lademulighet for smarttelefon.
Kia Picanto har fra lanseringen en 1,0 liter 3-sylindret bensinmotor med 67 hk. Denne rekker til en toppfart på 161 km/t, og gjør 0-100 km/t på 14,3 sekunder. Bensinforbruket er oppgitt til 0,39 l/mil ved blandet kjøring, men sannsynligvis må man beregne noe mer ved praktisk hverdagsbruk – som for de fleste andre biler på markedet.
Den som vil ha skarpere ytelser, må se i andre retninger – eller kanskje vente på den kommende turboutgaven av motoren med 100 hk, og et ganske annet fraspark.
Bilen leveres med 5-trinns manuell girkasse, og automatgir tilbys ikke i Norge. Det bør tilføyes at den manuelle girkassen var så brukervennlig – kjapp, presis og funksjonell – at jeg i alle fall ikke savnet automat under prøvekjøringen.
Picanto er Kias fjerde mest solgte enkeltmodell, og fabrikken har ved utviklingen av den nye modellen prioritert å bruke penger der det betyr noe for kundene. Kort oppsummert betyr dette en praktisk og komfortabel småbil med et vellykket utvendig design, og med en førerplass det er lett å finne seg til rette i.
Hvem er det så som er Picanto-kundene? Jo, Kia kan fortelle at 62 prosent av nye Picanto kjøpes av kvinner. Både utdanningsnivå og lønnsnivå er generelt høyere enn for tilsvarende kunder i B- og C-segment: Picanto-kundene kjøper A-segment bil fordi det er det de vil ha – ikke fordi det er ”bare det de har råd til”. De ønsker seg et kult og morsomt design, fin utvendig styling, kompakt størrelse og lave driftsutgifter. Et godt bidrag til det siste, er selvsagt også Kias unike 7-års garanti.
Prisene vil være på nivå med forgjengeren, opplyser importøren.