Kia Sorento Plug-in Hybrid: Flaggskip som imponerer

Kia Sorento plug-in 3
Facebook
Twitter
LinkedIn
Tips en venn

Dersom en stor SUV står på handlelista, er dette en verdig kandidat. Kia Sorento Plug-in imponerer på de fleste måter. Aller mest imponerer forbruket – med tomt hybridbatteri.
Av Frank Williksen
Det er på langtur du virkelig oppdager hva en bil er god for, og hvorvidt den «stemmer» med dine egne krav og behov. Derfor passet det glimrende med en reportasjetur til Haugesund-traktene da Kias nye flaggskip, Sorento Plug-in Hybrid, skulle testes. Bildet øverst er tatt på Haukelifjell, 30. mai.
0,59 l/mil
Langtur ble det. Over Haukelifjell tur-retur ble det til sammen 970 kilometer på telleren da jeg var hjemme igjen. Jeg startet med null kilometer el-rekkevidde – og kom hjem med samme status. Likevel presterte den store og nesten to tonn tunge SUVen et gjennomsnittsforbruk på hele reisen på meget pene 0,59 l/mil. Det er så klart godkjent pluss!
Ta i betraktning at vi ikke bare snakker om en lang tur – men også en lang tur gjennom til dels krevende omgivelser over fjellet. Og for å ta med det også: Snittfarten lå rundt 70 km/t, så det handlet heller ikke om utpreget sparekjøring.

Øverst et overblikk over førermiljøet, og nedenfor går vi litt nærmere de gode skjermløsningene.
Lys og romfølelse
En litt ømfindtlig korsrygg har det med å avsløre førerseter som ikke støtter godt nok, men ga ingen negative signaler på turen, selv ikke med til dels lange etapper uten å være ute av bilen.
Og mens vi likevel er der: Førerplassen trenger Kia heller ikke å skamme seg over. Her er alt lagt fornuftig og gjennomtenkt til rette, funksjonelt og intuitivt. SUVens gode høyde gir også god sikt, i tillegg til komfortabel inn- og utstigning. Et stort panorama soltak sikrer mye lys inn i kupéen og god romfølelse.
Opp til 2.000 liter
Elektrisk justerbart førersete med minnefunksjon og fireveis justerbar korsryggstøtte gjør det enkelt å finne sin riktige kjørestilling, og med Exclusive utstyrsnivå – som prøvebilen hadde – er også passasjersetet foran el-justerbart. Det er oppvarmede seter også på de ytre plassene i baksetet, men ventilasjon er kun forbeholdt de to foran. Ytterligere to seter bakerst gjør bilen til en sjuseter, og det er rause nok mål til at man fortsatt har litt bagasjeplass igjen.
Brukt som 5-seter er bagasjerommet digert, opptil 809 liter med baksetene i fremre stilling. Selv med setene så langt bak som det går, er det fortsatt over 600 liter igjen til bagasje, og med alt bak forsetene nedfelt kan man få inn drøyt 2.000 liter i volum.

En stor bil skal også ha god bakseteplass. Det har Kia Sorento Plug-in Hybrid.

Hva er viktigst
Kia Sorento er en stor bil. Lengden er 4,81 m, bredden solide 1,90 og høyden 1,70 m. Bakkeklaring på 174 mm gjør jobben for de fleste hytteeiere, som attpåtil kan notere firehjulsdrift på plussiden.
Den ladbare hybriden veier 1.982 kg, drøyt 160 kg mer enn dieselmodellen. Tillatt totalvekt er 80 kg høyere, og tilhengervekt med brems er oppgitt til 1.500 kg – som er 1.000 kg mindre en hva dieselen kan trekke. Så her er det «win some, loose some» og så får man telle opp til slutt hva som er viktigst.
Klart best på forbruk
For min del var ikke det vanskelig her. Den meget støysvake og kultiverte bensinmotoren med litt el-støtte hadde både følbart større muskler og var klart mindre tørst enn dieselmodellen.
Riktig nok endte forbruket mitt ved blandet kjøring på 0,59 l/mil mot oppgitt 0,46 – men tilsvarende var det med dieselen, som jeg også har prøvekjørt. Her var det oppgitt 0,68 l/mil, mens jeg noterte 0,79 l/mil. Så forskjellen var uansett betydelig i den ladbare hybridens favør. I tillegg må man huske at med et minimum av ladedisiplin ville jeg lett halvert hybrid-forbruket, i alle fall ved mer «normalt» kjøremønster med langt kortere daglige kjørelengder.

Mye styres fra midtkonsollen – fra gir, kjøremodus og rattvarme via lader og tilkobling til klimaanlegg. Enda litt høyere oppe sitter infotainmentskjermen.
Gode ytelser
Den store dieselmotoren til Kia er på 2,2 liter og leverer 202 hk på sitt beste, med et dreiemoment som toppes med 440 Nm mellom 1.750 og 2.750 omdreininger. Opp mot dette leverer Plug-in Hybrid en systemeffekt på friske 265 hk og dreiemoment 350 Nm. Bak dette ligger en bensinmotor på 1,6 liter med 180 hk, og en elmotor som leverer 91 hk. Summen blir gode ytelser: 0-100 går på 8,7 sekunder, og oppgitt toppfart er 193 km/t.
Langtur-komfort
På veien oppleves kreftene som rikelige, med et reelt kraftoverskudd når det trengs, for eksempel ved forbikjøringer. Så kan man selvsagt også velge blant flere kjøremodus, men selv i forbruksvennlige Eco var det sprut nok å hente, og noen. Sportsbil er og blir nå ikke dette, uansett.
Dette stemmer også med fjæringskarakteristikken. Så lenge man avstår fra Sport, er komfortprioriteringen godt følbar. Bilen oppleves da som en veldig behagelig langdistanse-partner – også på stykkevis svingete vestlandsveier.

Typisk Kia – funksjonelt, enkelt – og informativt.
Attraktiv pris
Som allerede nevnt, imponerte Kia Sorento Plug-in Hybrid på mer enn en måte. Langtur-kapasiteten er høy, og bensinforbruket overraskende lavt, selv om hybridbatteriet melder 0 kilometer el-rekkevidde. At en såpass tung bil med bensinmotor og høy effekt klarer seg med 0,59 på mila med såpass krevende veiforhold, synes jeg det er på sin plass å ta hatten av for.
Som vanlig fra den kanten er lista over standardutstyr lang som armen din. Ikke minst i Exclusive versjon – som prøvebilen – er det faktisk vanskelig å finne på noe som mangler. Til og med stigtrinn som passet godt til bilen var på plass.
Så kan det jo diskuteres stolper opp og vegger ned om nærmere 700.000 er dyrt eller rimelig for denne bilen, men skal du ha en tilsvarende stor SUV av andre merker, må du nok blø atskillig mer. Og trenger du ikke riktig alt Exclusive-utstyret, så starter faktisk Sorento som ladbar hybrid på ca. 600.000.

Det er ikke så lett å skape banebrytende design med noe så firkantet som en typisk SUV, men Kia-karosseriet får absolutt godkjent, med rene og enkle linjer uten unødig staffasje. 

Noen tall, Kia Sorento Plug-in Hybrid SUV:
Motor: 4-sylindret bensin rekkemotor, 1,6 liter, 180 hk. Elmotor 91 hk. Systemeffekt 265 hk, maks dreiemoment 350 Nm.
Drivverk: Firehjulsdrift (AWD), 6-trinns automatgir. Flere kjøremodus. Full pakke av førerassistansesystemer og kameradekning.
Lengde x bredde x høyde: 4,81 x 1,90 x 1,70 m
Akselavstand: 2,81 m
Tilhengervekt m/brems: 1.500 kg
Egenvekt/tillatt totalvekt: 1.982/2.680 kg
Bagasjerom: 175/604-809/2.077 liter
El/Ladbar hybrid:
El rekkevidde: 57 km
Batterikapasitet: 14 kWh
Akselerasjon, 0-100 km/t: 8,7 sek.
Toppfart: 193 km/t
Drivstofforbruk, blandet kjøring: 0,46 l/mil (oppgitt) – 0,59 l/mil (oppnådd)
CO2-utslipp: 38 g/km
Pris, fra og pris prøvebil: Fra kr. 599.900,- – prøvebil med ekstrautstyr ca. 693.000 kroner.

Les også: Kias eventyrlige Europa-reise

  • Arkiv

  • «Drømmebiler, familiebiler, hverdagsbiler og biler som aldri burde vært laget 2.0» er klar til utsendelse i midten av november.

    GODE NYHETER

    Til alle som ikke rakk å sikre seg et eksemplar av «Drømmebiler, familiebiler, hverdagsbiler og biler som aldri burde vært laget» før boken var utsolgt!

    Nå kommer boken i ny og større utgave, med mange nye kapitler! Her lar Frank deg gjenoppleve en bilisme som aldri kommer tilbake gjennom
    mer enn 40 biltester og bilopplevelser fra 60-, 70- og 80-tallet!

     

    «Drømmebiler, familiebiler, hverdagsbiler og biler som aldri burde vært laget 2.0» er klar til utsendelse i midten av november.

    PHP Code Snippets Powered By : XYZScripts.com