Kia Stinger 3,3 V6: Som å sitte hjemme i stua – i 270 km/t…

Ja, omtrent så (lite) dramatisk opplevde jeg møtet med KiaStingers toppmodell på tyske motorveier med fri fart. Ikke nok med det, det sto 270 på speedometeret før jeg lettet på gasspedalen. Så tro ikke at du ikke kan kjøre brennfort med en Kia!

Da Kia lanserte sin lekre Stinger, var det en alminnelig oppfatning at her hadde koreanerne overgått seg selv i design. Men at man vel neppe hadde så mye ekstra å by på av kjøreegenskaper.

Så feil kan man altså ta! Frem til Stinger hadde Kia stort sett vært kjent for å levere solide, fornuftige og prisgunstige familiebiler i mange segmenter. Komfortable, om enn ikke først og fremst valgt på grunn av spesielt avanserte kjøreegenskaper.

– Kia Stinger er langt fra bare et griselekkert design – bilen kjører minst like bra som den ser ut, er min korte oppsummering!

Skarpe kjøreegenskaper

Så kom Stinger, og snudde alle tilvante oppfatninger totalt på hodet. Jeg har kjørt bilen i forskjellige versjoner, og allerede bekjentskapet med bensinmotoren med 255 hk, og dieselen med 200 hk, her hjemme, sladret om at her var det atskillig mer enn det vanlige!

Invitasjonen til å kjøre flaggskipet 3,3 T-GDI V6 i Tyskland var det derfor lett å takke ja til, og den bekreftet fra første dag at bilen har virkelig skarpe kjøreegenskaper. Min prøvekjøring foregikk dels på autobahn i Sør-Tyskland, dels på svingete og spennende alpeveier i Bayern og Tyrol.

Elektronisk styrt fjæring

Bilen leverte nydelig under begge disse veldig forskjellige kjøreforholdene. I høye hastigheter på autobahn, opp til toppfarten 270 km/t, viste den at den i alle fall ikke har særlig mye mer å lære i denne disiplinen, med stabilitet som å kjøre på skinner. Samtidig var det innvendige støynivået overraskende lavt, så det er tydeligvis tatt noen gode grep også med støyisolasjon.

Understellet har elektronisk styrt fjæring som kontinuerlig evaluerer kjøreparametere for å gi høy komfort og sikkerhet. Man kan også selv velge kjøremodus.

En front som lover mye – og holder det!

Lynrask

Toppmodellen har permanent firehjulsdrift, noe som også er med på å bidra til stabilitet og sikkerhet. Systemet fordeler dreiemomentet dynamisk, og sørger for å fordele kraft eller bremse opp hjul etter behov.

Selve hjertet i bilen er motoren, en 3,3 liters V6 med turbo og 370 hk. Kreftene fordeles via en svært mykt fungerende 8-trinns automatgirkasse. Ytelsene imponerer: Toppfarten er nevnt, men akselerasjon 0-100 km/t på 4,9 sekunder er kanskje det som imponerer mest, og plasserer den lekre sedanen tett opp mot tall for vesentlig dyrere bilmodeller.

Åpner automatisk

Kia Stinger er større enn den ser ut for. Lengden er 4,83 meter, bredden 1,87 meter og høyden 1,40 meter.

Den lange akselavstanden på drøyt 2,90 meter er med på å gi gode innvendige plassforhold for opptil fem personer. Bagasjerommet har plass til 406 liter, eller drøyt 1.100 liter om baksetet legges ned. En ekstra finesse er at bakluken åpner seg automatisk når du nærmer deg hekken på bilen, forutsatt at du har nøkkelen med deg.

Et baksete det går an å trives i en god stund.

Godlyd!

Og det er mer å skryte av, førerplassen for eksempel. Førersetet har alle ønskelige justeringsmuligheter, inkludert justerbare sidevanger og korsryggstøtte, foruten seteputeforlenger. Ventilasjon er på plass, i tillegg til setevarme. Rattvarme? Ja, naturligvis. Og rosinen i pølsa er faktisk et headup-display som er blant de aller beste jeg har prøvd.

Mye kan styres fra en berøringsskjerm på 8 tommer, og multimediesystemet støtter selvfølgelig Android Auto og Apple CarPlay. Lydsystemet i prøvebilen var et Harman Kardon-system med 15 høyttalere og en effekt på 720 Watt (ekstrautstyr), med høy lydkvalitet.

Sikkerhet fra a til å

Ved rygging kan du, i tillegg til selve ryggekameraet, også se bilen ovenfra (360 grader kamera), og et system som kan hjelpe med både parallell- og lukeparkering hører med.

Kia Stinger er spekket med sikkerhetssystemer. Listen er lang, og omfatter blant annet automatisk nødbremsesystem, kollisjonsvarsel, blindsonevarsling, filskiftvarsler som også kan styre deg inn i eget kjørefelt, adaptiv cruise kontroll, køkjøringsassistent, varsel om kryssende trafikk, fjernlys-automatikk og adaptive lys som følger svingen.

Selvkjørende egenskaper

Bilen har dessuten Highway Autonomous Driving, som rett og slett betyr at den har en viss evne til å kjøre selv på motorvei. Systemet passer  ikke bare på at bilen blir i eget kjørefelt, men gjør det også mulig å bytte til andre filer ved forbikjøring, eller eventuelt svinge av veien.

Dette betyr at føreren i mange situasjoner ikke behøver å styre bilen, bruke blinklys, gi gass eller bremse selv.

Førerplassen er det lett å gi godkjent karakter. Nokså tradisjonell, og ikke spesielt nyskapende, men funksjonell og brukervennlig til tusen.

Jo, Kia kan!

Likte jeg Stinger 3,3? Ja, definitivt. Det er en herlig bil på alle måter. Den har «alt» av utstyr, den kjører som en drøm både når det skal gå fort på svingete alpeveier og på fri fart-strekk på autobahn. Med maksimalt dreiemoment allerede fra 1.300 omdreininger, har den også et nydelig bunndrag.

Dessverre blir nok salgstallene her på berget beskjedne, Kia mangler rett og slett den statusen som skal til for kunder i denne prisklassen – den er det noen få andre merker som til gjengjeld har mye av.

Men her gjelder det «to keep up the good work», så kommer nok resultater, også i det øverste segmentet. Med Stinger viser Kia at de kan, også på dette nivået.

Noen data om Kia Stinger 3,3 T-GDI V6:

Motor: Turbo bensinmotor, V6, 3.342 cc. 370 hk, maks. dreiemoment 510 Nm v/1.300 – 4.500 o/min.

Drivverk: Permanent firehjulsdrift, 8-trinns automatgirkasse. «Alt» av førerassistansesystemer.

Lengde x bredde x høyde: 4.830 x 1.870 x 1.400 mm

Akselavstand: 2.905 mm

Bagasjerom: 406/1.114 liter

Egenvekt: 1.834 kg

Tillatt totalvekt: 2.325 kg

Tilhengervekt m/brems: 1.500 kg

Akselerasjon, 0-100 km/t: 4,9 sek.

Toppfart: 270 km/t

Bensinforbruk, blandet kjøring: 1,06 l/mil (oppgitt).

CO2-utslipp: 244 g/km

Pris: Kr. 1.049.900,-

  • Joda, var ikke verst denne!
Følg og lik oss:

Legg igjen en kommentar