Frank Williksen
Mobil +47 922 61 064

Bilgal journalist som interesserer seg for alt med hjul og motor.

Les mer om meg

Kia Xceed: Ladbar, litt høyere og komplett utstyrt

kia_pressrelease_2018_PRESS-HIGHRES_xceed_5
Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on email
Tips en venn

Med Kia Xceed topper sørkoreanerne en veldig aktiv modellutvikling de siste årene. Mye av det som har kommet, har falt i god smak hos norske bilkjøpere. Det bekreftes av jevnt økende markedsandel, der Kia nå leverer mellom tre og fire prosent av nye personbiler i Norge.

Ikke minst har Ceed blitt en modellserie som hevder seg godt, og stadig kommer i nye versjoner. Fundamentet er og blir stasjonsvogn og 5-dørs kombikupé, men griselekre Proceed og senest crossoveren Xceed dytter også godt på salgstallene. En styrke for Kia er at merket er foroverlent på elektrifisering av modellprogrammet. Elbilene e-Soul og e-Niro gjør det skarpt i denne delen av markedet. De får følge av stadig flere ladbare hybrider, senest for kort tid siden med Xceed og Ceed stasjonsvogn.

Ikke så mye høyere

Med lanseringen av crossoveren Xceed ville Kia tilby et spennende og rommelig alternativ til dem som ønsket større høyde enn hva stasjonsvognen kan by på. Min opplevelse etter noen dager med Xceed, var at høydeforskjellen til stasjonsvognen er en del mindre enn jeg hadde ventet. Spranget opp til det de fleste vel opplever som mer SUV-aktig komfortabel høyde er i største laget.

Dette får man selvsagt igjen for gjennom en veldig bra design, som også blir mykere i kantene og gir mer spillerom for designerne enn den høyere og mer kasseaktige SUV-formen. For bra design har Xceed fått, det skal jeg ikke klage på! Både ut- og innvendig er den visuelle opplevelsen svært behagelig. Bilen leverer et tydelig premium-inntrykk i en folkelig prisklasse.

«Alt stemmer»

– Det er noe med Kia, som en kompis sa for litt siden.

– Når man setter seg inn, er det pur trivsel og «alt stemmer» var hans mening.

Jeg er ikke helt uenig i dette, bilene har en fellesnevner som er vanskelig å definere konkret, men merket har lykkes med å skape en egen profil som er gjenkjennbar fra modell til modell. Og som altså oppleves veldig positiv.

141 hk

Nye Xceed PHEV (og stasjonsvognen) har samme drivlinje som Niro. Dette betyr en batteripakke på 8,9 kWh, og en elektrisk motor på drøyt 60 hk. Sammen med en 4-sylindret bensinmotor på 105 hk blir samlet systemeffekt 141 hk, og maksimalt dreiemoment 265 Nm.

Elektrisk rekkevidde oppgis til 42 – 48 km WLTP, avhengig av modell. Dette rekker godt til å gjøre hverdagsturene på ren elektrisitet, bare man har en smule ladedisiplin. Bensinforbruket oppgir Kia til 0,14 – 0,17 l/mil, tall man bør være forsiktig med å ta for bokstavelig dersom man også har noen langturer innimellom.

Alle de nye ladbare hybridene fra Kia har et nytt system med lydsignaler opp til 59 dBA for å varsle fotgjengere når bilen går i elektrisk modus i lav hastighet og ved rygging – smart.

Samme interiør

Designet på Kia Xceed PHEV skiller seg lite fra vanlig fossil modell, men bilen har blant annet lukket grill for bedre aerodynamikk. Standard hjul er 16 tommer på aluminiumsfelger med spesielt design.

Interiøret er stort sett det samme, uansett drivlinje. En 8 tommers skjerm er standard, men 10,25 tommer kan leveres som ekstra utstyr.  Bilen er til enhver tid oppkoblet, og skjermen viser tjenester som ledige ladepunkter, veibeskrivelse og andre live-tjenester som lokale søk. Begge infotainment-systemene støtter Apple CarPlay og Android Auto. Den største skjermen kan dessuten tilkobles to telefoner samtidig.

Instrumentpanelet viser til enhver tid gjenværende batterikapasitet, antatt elektrisk rekkevidde og energiflyten. PHEV-modellene kan leveres med heldigitalt instrumentpanel på 12,3 tommer.

Tilhenger på 1.300 kg

Ceed-modellene er i utgangspunktet utviklet med tanke på hybrid drivlinje. Dermed påvirkes den innvendige plassen minimalt. Bagasjerommet i Xceed PHEV er likevel mindre enn ventet med sine 291 liter. Når baksetet er nedfelt kan dette økes til nærmere 1.250 liter. Det er rom for oppbevaring av ladekabler under bagasjeromsgulvet, og bilen har mulighet for tilhengerfeste med en maks hengervekt på 1.300 kg (med brems).

Masse utstyr

Min opplevelse av Kia Xceed er en lettkjørt og lettmanøvrert crossover, der det er lagt mye vekt på å skape et godt arbeidsmiljø for føreren. Til dette hører et usedvanlig høyt utstyrsnivå. Testbilen var riktig nok en Exclusive, men allerede i den rimeligere Active-modellen er listen over standardutstyr veldig lang.

Noen av de elementene jeg la mest merke til, var Bi-LED hovedlys, el.justerbart førersete med minne, ventilerte seter foran, oppvarmede seter også bak, oppvarmet ratt, trådløs smarttelefonlader, fjernlysassistent, skiltleser, parkeringssensorer foran og bak, ryggekamera, adaptiv cruise kontroll, oppvarmede vindusspylerdyser, Tom Tom Live-funksjoner og valgbare kjøremodus – EV, HEV og Sport.

Les også: Kia e-Soul – doblet rekkevidde og snill på forbruk

Trivelig på veien

Tiltalende design og en dash premiumfølelse gjør Kia Xceed til en trivelig bil å kjøre. Komforten er det lite å utsette på, hverken lyd- eller fjæringsmessig. I standard konfigurasjon gir det hele en svært så hyggelig kjøreopplevelse.

Sport-modus endrer karakteristikken en del, men det er i minste laget med krefter til at dette blir veldig merkbart. En systemeffekt på 141 hk er klart på den moderate siden i dag. Dette synes også på akselerasjonen, som blir oppgitt til 0-100 på 11 sekunder. Ganske mange konkurrenter slår dette. Toppfarten er opptil 188 km/t.

Sterk garanti

Selv om ganske mange byr på høyere effekt og bedre ytelser, så er totalpakken Kia Xceed PHEV interessant prismessig. Et viktig bidrag her, er merkets sterke garanti med 7 år/150.000 km og 3 år 24t veihjelp.

Prøvebilen, en Exclusive, har en pris på 429.900 kroner, inkludert 6-trinns DCT automatisk dobbeltclutch girkasse. Grunnmodellen Classic Edition er priset til 359.900 kroner, og plusser man på 30.000 kroner får man Active-versjonen. Active med Plusspakke kryper så vidt under 400.000, men min gjetning er likevel at det blir Exclusive som blir favoritten.

Kia Xceed PHEV – noen tall:

Motor: 1,5 liter bensinmotor og elmotor med systemeffekt 141 hk. Maks dreiemoment 265 Nm.

Drivverk: Forhjulsdrift, 6-trinns DCT automatisk dobbeltclutchgirkasse. Full pakke av førerassistansesystemer.

Lengde x bredde x høyde: 4.395 x 1.826 x 1.483 mm

Akselavstand: 2.650 mm

Bagasjerom: 291 – 1.243 liter

Bakkeklaring: 172 mm (16 tommer hjul)

Egenvekt: 1.519 kg

Tillatt totalvekt: 2.030 kg

Tilhengervekt m/brems: 1.300 kg

Batteri: 8,9 kWh

Innebygd lader: 3,3 kW

Akselerasjon, 0-100 km/t: 11,0 sek.

Toppfart: 155 – 188 km/t (avhengig av dekkstørrelse og ladestatus på batteri

Bensinforbruk: 0,14 – 0,17 l/mil

CO2-utslipp: 32 – 38 g/km

Pris, prøvebil: 429.900,- (Xceed fra kr. 359.900,-)

Les også: Kia Ceed SW: Et streif av premium

  • Arkiv

  • PHP Code Snippets Powered By : XYZScripts.com