Kjenner du SEAT?

Seat1400
Facebook
Twitter
LinkedIn
Tips en venn

Artikkelen fortsetter etter annonsen

SEAT S.A. – Sociedad Española de Automóviles de Turismo, er en bilfabrikk fra 1950. Poenget var å industrialisere bonde-Spania med hjelp av Fiat, staten og bankene. De første årene bygde de Fiat´er med spansk logo, men så ble det andre boller: Store mor VW trådte inn og kjøpte hele stasen i 1986.

Av Stein Bekkevold

SEAT S.A. har hovedkvarter i Martorell, nær Barcelona. Over 468 000 biler ble laget i 2020, og drøyt 427 000 ble eksportert til 75 land. Spania er faktisk verdens åttende største bilprodusent. Og bilmarkedet i landet er blant de største i Europa.

Det har ikke alltid vært slik; i første halvdel av 1900-tallet var Spania underutviklet i forhold til andre vesteuropeiske land, og med et begrenset bilmarked. Da var bilproduksjonen også begrenset, med få lokale produsenter og lavt volum – orientert mot luksusmarkedet, der Hispano-Suiza var den mest vellykkede.

Spanias lille marked ble overtatt av utenlandske selskaper med døtre som importerte eller monterte biler. Dette hindret jo landet i å utvikle teknologi, skaffet heller ikke kunnskap og investeringer for egen bilproduksjon. Situasjonen ble enda verre under borgerkrigen fra 1936 til 1939. Etterspørselen klappet sammen, ikke bare på grunn av redusert kjøpekraft, men også fordi de flernasjonale datterselskapene enten stengte eller ble lammet av krigen – og etterspillene av den.

Krig

Mangelen på utenlandsk interesse for det spanske markedet åpnet en mulighet for lokale interesser. SEAT ble først startet i juni 1940, da Banco Urquijo, med støtte fra en gruppe industribedrifter som Hispano-Suiza, Basconia, Duro-Felguera, S.E. de Construcción Naval, Euskalduna, S.E. de Construcciones Metabolicas Bolicas og andre grunnla Sociedad Ibérica de Automóviles de Turismo (S.I.A.T.) for å starte bilproduksjon.

Det første prosjektet skulle drive S.I.A.T. som privat firma, men like etter 1941 fulgte det statlige holdingselskapet Instituto Nacional de Industria en beslutning tatt av Franco-regjeringen, i 1942. Målet var nå ikke bare å være enda en lisensinnehaver som setter sammen utenlandske biler, men å skape hele prosessen fra design til montering – i Spania.

Med landets manglende kunnskaper måtte de finne en utenlandsk partner som kunne bidra teknisk og med modeller i de første årene – i bytte mot kontanter, aksjer, obligasjoner og royalties.

Fordi resten av Europa nå var presset inn i 2. verdenskrig, og Spania lå i ruiner etter borgerkrigen, ble prosjektet forsinket, men ikke forlatt – det hadde enorm strategisk betydning. SEAT ble derfor grunnlagt 18 måneder etter at regjeringen og seks spanske banker skrev kontrakt med Fiat for å gjenopplive Spanias produksjon.

FIAT vant

De som la inn bud var VW og Fiat. Fiat vant av flere grunner, særlig med deres tydelige plass i Spania og det at de startet (den kortlivede) fabrikken «Fiat Hispania» i Guadalajara, ødelagt i borgerkrigen.

Fiats samarbeid med Simca viste dessuten deres evne til å håndtere internasjonale prosjekter.

Lærdom fra det delvis beskyttede bilmarkedet i Italia var greit overførbar til Spania, begge hadde da kunder med lav inntekt og de hadde begrensede markeder, pluss ganske like veier. I Italia dominerte Fiat markedet for småbiler, og dette skulle også være det viktigste segmentet i Spania.

Den økonomiske isolasjonen under Mussolini hadde skadet Italia, og gjort Fiat interessert i muligheter utenfor landet. Dette gjorde at forhandlingene med Fiat blomstret til fordel for spanske interesser – bedre enn de kunne med andre land – egentlig hadde vel VW på den tiden mer enn nok med å bygge seg opp igjen i Wolfsburg etter all bombingen ….

I 1947 gjenopplivet Banco Urquijo-gruppen S.I.A.T.-prosjektet.

Så kom VW

Etter hvert klarte SEAT ikke bare å gjenopprette landets økonomi – som største arbeidsgiver på 1960- og 70-tallet – men bidro også til industrialisering av landets jordbruksøkonomi.

Og så kom VW inn i bildet med stor pengesekk og tyske kontrollører og tysk teknologi, og fabrikken blomstret videre; folk hadde jobb og fikk lønn. Så det kom mye godt ut av SEAT-prosjektet. Men i Norge ble jo merket behandlet litt stemoderlig, av publikum – spansk bil, liksom …

Bilder: Den første bilen er en Fiat/Seat 1400, nummer to er en VW/Seat Exeo Sport men den tredje? En stilig Cupra Formentor, samme fabrikk, men annen stil og et helt annet navn.

Les også: Husker du Humber?

  • Arkiv

  • «Williksen leverer en uforglemmelig reise gjennom bilens gullalder!
    (Ytringen)

    «Drømmebiler, familiebiler, hverdagsbiler og biler som aldri burde vært laget 2.0» er klar til utsendelse i midten av november.

    GODE NYHETER

    Til alle som ikke rakk å sikre seg et eksemplar av «Drømmebiler, familiebiler, hverdagsbiler og biler som aldri burde vært laget» før boken var utsolgt!

    Nå kommer boken i ny og større utgave, med mange nye kapitler! Her lar Frank deg gjenoppleve en bilisme som aldri kommer tilbake gjennom
    mer enn 40 biltester og bilopplevelser fra 60-, 70- og 80-tallet!

     

    PHP Code Snippets Powered By : XYZScripts.com